دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نایب رئیس خانه اقتصاد ایران: روش دریافت مالیات بر ارزش افزوده از پایه غلط است

نایب رئیس خانه اقتصاد ایران درباره نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده گفت: روش اجرای این مالیات در ایران از پایه و بنیان غلط است.
کد خبر : 55994

علی صدری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه در کشورهای دیگر مالیات بر ارزش افزوده پای صندوق‌های فروشگاهی از مصرف‌کننده دریافت می‌شود، افزود: تولیدکننده نباید یک‌ بار در زمان خرید مواد اولیه و مجدداً در زمان فروش انبوه کالای تولید خود 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند.


وی به استفاده از تسهیلات و سپرده‌های بانکی دو رقمی تولید اشاره و اظهار کرد: تولیدکننده سود این تسهیلات را پس از یک دوره زمانی سه ماهه به حساب دولت واریز می‌کند در حالی که این مبلغ بین 45 تا 50 روز بعد از فروش کالا به مشتری دریافت می‌شود.


صدری بابیان اینکه تفاوت زمانی پرداخت سودبانکی تا دریافت آن از مشتری با 22 درصد ضرر برای تولیدکننده همراه است، عنوان کرد: درست است که در یک چرخه گردشی این پول به تولیدکننده بازمی‌گردد اما بازگشت آن با 22 درصد خواب پول همراه است.


وی اظهار کرد: حتی گاهی چک خریدار برگشت می‌خورد و این پول به تولیدکننده باز نمی‌گردد.


نایب رئیس خانه اقتصاد ایران با ابراز تاسف از مشکلات موجود در چرخه سرمایه در گردش واحدهای صنعتی کشور بیان کرد: این مشکلات شاید در فروش یک کالا چندان به چشم دیده نشود اما در فروش انبوه این رقم بسیار بزرگ است.


وی درباره راهکارهای پیشرفت صنایع بعد از اجرایی شدن برجام نیز اظهار کرد: پیشنهاد صریح من این است که در فضای پس از برجام «پنجره واحد»ها در واردات و صادرات با رعایت استانداردهای بین‌المللی باز شود تا نسبت تجارت ما به استانداردهای جهانی برسد.


صدری به انواع تبادلات تجاری اشاره و اظهار کرد: در دنیا سه نوع تبادل تجاری مسافری، پستی و حمل‌و‌نقلی داریم اما این تبادلات در ایران به 14 نوع می‌رسد.


وی تاکید کرد: برای رسیدن به استانداردهای بین‌المللی این 14 مدل تبادل در ایران باید جمع‌آوری شود.


نایب رئیس خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه برای نوسازی و بازسازی صنایع باید تسهیلات کم‌بهره در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم، افزود: با چنین حالتی است که تولیدکنندگان می‌توانند کالای رقابت‌پذیر با کیفیت بالا تولید کند.


وی ادامه داد: اجازه دهیم، سرمایه‌گذاران و بانک‌های خارجی وارد ایران شوند و فضای انحصاری اقتصاد کشور را بشکنند تا تولیدکنندگان بتوانند کالاهای رقابت‌پذیر تولید کنند.


صدری درباره نحوه فعالیت مناطق آزاد کشور عنوان کرد: مناطق آزاد ما تا کنون هیچ منافع اقتصادی‌ای برای کشور ندارد و صرفاً حیات خلوتی برای استفاده از ماشین‌های لوکس است.


وی به افزایش تعداد مناطق آزاد کشور اشاره و خاطر نشان کرد: به جای اینکه به صورت تکه‌تکه منطقه آزاد ایجاد کنیم بهتر است به یکباره کل کشور را منطقه آزاد اعلام کنیم تا فضا هم به سمت و سوی منطق آزاد برود و در راستای آن اقتصاد کشور با خروج از اقتصاد انحصاری دولتی، آزاد شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته