همه چیز درباره حاشیه فیلمهای پرسروصدای جشنواره
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، جشنواره فیلم فجر سیونهم همچنان در ابهام است که با توجه به برپایی آن در دوره کرونا نمیتوان بر نقایص آن ایراد گرفت، اما روند اجرای آن در فاصله کمتر از 10 روز به برگزاری، نیازمند شفافسازی و برنامهریزیهای جدیتری است.
وضعیت اکران مردمی اعلام علنی نشده و جلسه با ستاد وزارت بهداشت از یک طرف و کسب رضایت از صاحبان سالنهای سینمایی پرمشتری و البته دارای امکانات بهتر ادامه دارد؛ بلکه این دسته از سالنها را نیز برای میزبانی از علاقهمندان آماده کنند.
جزئیات اعلام نشده
به نظر هنوز برخی از سینماها با توجه به ریسک استقبال عموم، شرط «حمایت مالی» برای بازگشایی هرچه بیشتر در دهه فجر دارند که این امر البته متوجه سالنداران بخش خصوصی است. کمیت و کیفیت سالنها، نحوه بلیتفروشی، حضور چند درصدی، شیوه جوایز با توجه به ادغام بخشهای مختلف جشنواره و ... مورد سوال است که منتهی به جواب مشخصی نشده است.
از این گذشته چگونگی و جزئیات حضور «قطعی» حضور اهالی رسانه در این رویداد واضح نیست و تنها خبرهایی مبتنی بر ورود حداقلی و احتمالاً در دو محل برج میلاد و سینما ملت به گوش میرسد.
شاید تنها مورد مشخص جشنواره شروع داوریهای جشنواره سیونهم باشد که همزمان با 20 دی یعنی تاریخ اتمام زمان دریافت نسخه نهایی فیلمها، کارشان را شروع کردهاند بلکه این هفت نفر بتوانند چند روز مانده به آغاز جشنواره (12 بهمنماه) لیستی حدود 20 تایی از فیلمهای منتخب را به دبیرخانه اعلام کنند.
همراه مدعیان احتمالی
این فیلمها قرار است به جدول اکران برای سالن اهالی رسانه و نیز سالنهای احتمالی نمایش عمومی نیز وارد شوند. در میان 110 فیلم متقاضی و نهایتاً خروجی پالایششده آن یعنی 62 فیلم اعلام شده، نامهایی نیز دیده میشوند که بهخوبی قابلیت عرضه اندام در این رویداد سینمایی را دارند.
فیلمهایی همچون «قاتل و وحشی»، «شیشلیک»، «ابلق»، «کارو»، «راند چهارم»، «بدون همه چیز»، «مصلحت نظام»، «روشن»، «برای مرجان»، «روزی روزگاری آبادان» و ... هرکدام برای تماشا کنجکاویبرانگیز هستند.
با این حال به رسم این چندساله چه بسا برخی از این پروژهها در اکرانهای چندنفری و خصوصی برای برخی به نمایش درآیند که خود حاشیههایی ایجاد میکنند. گاه این حواشی به سود برخی فیلمها تمام میشود و گاه اتفاقا برای اطلاع به کارزار رسانهای کشیده میشود تا اتفاقات پشت پرده احتمالی را خنثی کند!
ممیزی حتی برای تماشای رسانهها
طی روزهای اخیر اتفاقا خبرهایی درباره دو فیلم شاخص از دو کارگردان چهره شنیده میشود؛ فیلمهای حمید نعمتالله و محمدحسین مهدویان که گویا به مشکلات محتوایی خوردهاند و هنوز هم تکلیفشان برای ارائه نسخه اصلی به جشنواره معین نشده است.
شنیده میشود به لحاظ تصویری و مضمونی دو فیلم «قاتل و وحشی» و «شیشلیک» دچار مشکلات ممیزی شدهاند. شورای پروانه نمایش که مجوزها را عمدتا برای آثار جشنواره به شکل «موقت» و در «رونمایی» صادر میکند، این دو را مورد خطاب قرار داده و گویا قرار است این فیلمها با اعمال ممیزی برای اهالی رسانه نمایش داده شوند.
چنین اتفاقی کمتر در دورههای اخیر فیلم فجر دیده شده و آثار غالبا با همان نسخه مجوزگرفته برای ساخت، در این رویداد به اکران درآمدهاند اما پس از رونمایی در جشنواره و کسب بازخوردها،گاه بدون اصلاح و گاه با ممیزی به اکران عمومی رسیدهاند و گاهی حتی با توقیف نیز مواجه شدهاند.
ایراداتی که پذیرفتهاند یا نه؟
«قاتل وحشی» اثر جدید نعمتالله فیلمساز کاربلد سینمای کشور است که پس از دو سال درگیری با سرمایهگذار و مشکلات ساخت، بالاخره آماده شده است و در چند اکران حداقلی نیز توانسته مورد توجه قرار گیرد به طوری که دوباره از یک اثر قابل تأمل در کارنامه سینمایی او و بازیهای جالب توجه خبر میدهند. حواشی متوجه «شیشلیک» محمدحسین مهدویان نیز احتمالا به واسطه دیالوگهای کمدی و انتقادی اوست که در اولین تجربه فیلمسازی او در این ژانر نصیبش شده است.
هماکنون این دو فیلم که پیش از جشنواره کنجکاوی اهالی رسانه و منتقدان را به سمت خود کشانده، به دیوار اصلاحیههای شورای پروانه نمایش خورده و چه بسا ممکن است با اعمال جرح و تعدیلهایی در این رویداد رونمایی شوند؛ امری که احتمالا واکنش سازندگان این دو را درپی خواهد داشت.
محصولات سینمایی به خصوص فیلمهایی پرمخاطب به طور معمول در جشنوارههای فجر، به شکل نسخه اصلی اکران شدهاند اما باید دید در دوره پرحاشیه و شاید پراسترس سیونهم، این ماجرا با تصمیمات خلقالساعهای همراه میشود یا خیر؟
انتهای پیام /4143/پ
انتهای پیام/