دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پشت پرده حراج های بزرگ تهران چیست؟

پس از برگزاری سیزدهمین دوره حراج تهران باز هم شایعه دست‌های پشت‌پرده این رویداد بر سر زبان‌ها افتاد.
کد خبر : 558082
846130_889.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ وهنر خبرگزاری آنا، سیزدهمین دوره حراج تهران جمعه بیست و ششم دی‌ماه با اجرای حسین پاکدل در هتل پارسیان تهران برگزار شد.


در این دوره از حراج تهران در مجموع ۲۲ اثر بالاتر از یک میلیارد تومان چکش خورد؛ ۱۹ اثر از ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان، ۵۷ اثر بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان و ۱۱ اثر زیر ۱۰۰ میلیون تومان به فروش رسیدند و یک اثر از منصور قندریز نیز فروخته نشد تا در نهایت مجموع فروش این دروه به رقم خیره‌کننده ۸۷ میلیارد و ۹۴۲ میلیون تومان برسد.


حراج تهران از همان اولین دوره شکل‌گیری خود با حاشیه و ابهام‌آفرینی‌های متعدد همراه بود. از شایعه فروش آثار تقلبی و کپی گرفته تا  قیمت‌گذاری‌های غیرواقعی و پرداخت‌های نجومی و البته دست‌های پشت پرده‌ای که از برگزاری این رویداد به شکلی نامشروع منتفع می‌شوند. در بین خریداران آثار هنری، گاه نام‌های آشنایی به چشم می‌خورد که اتفاقاً همه آنها در ادوار مختلف سابقه مدریت فرهنگی و هنری داشته‌اند.


شفاف نبودن روند خرید و فروش، فقدان مکانیزم کارشناسی محک اصالت آثار و روشن نبودن منابع مالی خریداران، باعث شده تا روز به روز بر ابهامات حراج هنری تهران افزوده شود. امسال و در شرایطی که به خاطر کرونا انتظار می‌رفت قیمت‌ها  کاهش یابد و یا افزایش جزئی داشته باشد، شاهد طرح رقم‌های نجومی برای آثار هنری بودیم.



بازار شایعات محدود به ادوار اخیر نمی‌شود و سال‌هاست که بحث درباره حراج تهران داغ شده و گاه از شایعه هم فراتر رفته است. بیشتر این شایعه‌ها قبل و بعد از زمان برگزاری هر دوره حراج به وجود می‌آید، اما معمولاً حرف‌ها شفاف و مستقیم زده نمی‌شود یا اگر هم گفته شود، بیشتر در فضای مجازی است تا رسانه‌های رسمی. ضمن این که اراده زیادی برای پاسخگویی دقیق و شفاف به آنها دیده شده است.




 بیشتر بخوانید:


«حراج تهران»؛ حکایت مظلومیت فرهنگ




این ابهامات هیچ‌گاه به صورت روشن توسط متولیان برگزاری این حراج روشن نشده است. علیرضا سمیع‌آذر مدیر حراج تهران در گفتگویی که در سال ۱۳۹۷ با «مهر» داشته درپاسخ به این شایعه گفته بود: «رقم‌هایی که در حراج تهران مبادله می‌شود به هیچ وجه قابل مقایسه با ارقام پولشویی نیست. رقم فروش در نهمین حراج تهران ۳۱ میلیارد تومان بود که بیش از ۶۳ خریدار آن را پرداخت کردند و بالاترین خرید توسط یک نفر حدود پنج میلیارد تومان بود و این رقمی است که با آن می‌شود خیلی چیزهای دیگر را خریداری کرد و لازم نیست جلوی چشمان همه اثر هنری بخرد».


او همچنین در یک فرار به جلوی آشکار افزوده: «پولشویی مربوط به افرادی است که پول و سرمایه کثیف دارند که از راه‌هایی مثل فروش اسلحه، مواد مخدر و دیگر مصادیق مجرمانه به دست آمده است، اما خریداران آثار هنری جزو فرهیخته‌ترین افراد متمول جامعه ما هستند. افرادی که پولشویی می‌کنند به راحتی و پنهانی می‌توانند پول خود را صرف خرید ملک، جواهر، اتومبیل و... کنند و هیچ کسی هم از این خرید چیزی متوجه نمی‌شود. شما تا به حال شده به آژانس‌های املاک مراجعه کنید و در مورد خریداران و فروشندگان ملک‌های ده‌ها میلیاردی سوال کنید؟».



 حضور مدیران و چهره‌های سیاسی در رویدادی با رقم‌های نجومی


پولشویی و وجود دست‌های پشت‌پرده، زمانی پررنگ می‌شود که بدانیم حراج تهران هیچگاه از حضور مدیران وقت یا سابق دولت خالی نبوده است. اگرچه این رویداد هنری ـ تجاری به اقتضای ماهیت خود باید کاملاً خصوصی باشد، اما از همان ابتدا با حضور مقام‌های رسمی دولتی مخصوصاً وزارت ارشاد برگزار می‌شد؛ از جمله علی مرادخانی معاون هنری وقت وزارت ارشاد، مجید ملانوروزی مدیر وقت مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و البته احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران که معمولاً در این سال‌ها پای ثابت حراج‌های تهران بوده‌اند.


مرتضی کاظمی معاون هنری وزارت ارشاد در دوره اصلاحات و سید محمد بهشتی مدیر عامل بنیاد فارابی در سال‌های ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۳ و رئیس سازمان میراث فرهنگی در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳ نیز از دیگر چهره‌های مطرح رویداد حراج تهران هستند که در گذشته یا هنگام برگزاری حراج مشاغل دولتی در وزارت ارشاد داشته‌اند، ضمن این که  علیرضا سمیع‌آذر در مقام  مدیر حراج تهران نیز خود از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ و در دولت اصلاحات رئیس  موزه هنرهای معاصر بود.




 بیشتر بخوانید:


حضور ۲ اثر میلیاردی در هشتمین حراج تهران





آن‌گونه که روزنامه فرهیختگان اخیراً در گزارشی نوشته، سیدمسیح بهشتی، فرزند سیدمحمد بهشتی، در ترکیب ۵‌نفره هیات‌مدیره حراج تهران قرار دارد. در تاریخ 24 مرداد 1394، موسسه غیرتجاری «حراج هنر تهران» با موضوع برگزاری نمایشگاه، دوسالانه، اکسپو و حراج آثار هنری توسط سیدمسیح بهشتی، هادی جوادی و رضا اسماعیل‌نیای‌امیردهنده تاسیس می‌شود و در آخرین روزهای سال 1397 سیدمسیح بهشتی و هادی جوادی بخشی از سهم خود را به مرتضی کاظمی انتقال می‌دهند و رضا اسماعیل‌نیای‌امیردهنده، علیرضا سمیع‌آذر را شریک مالی شرکت می‌کند.


براساس این گزارش، حراج تهران اکنون شامل پنج شریک تجاری است (سیدمسیح بهشتی، هادی جوادی، رضا اسماعیل‌نیای‌امیردهنده، علیرضا سمیع‌آذر و مرتضی کاظمی) که دو نفر از آنان از شخصیت‌های تأثیرگذار در بدنه دولت فعلی و یک نفر هم فرزند سیدمحمد بهشتی است.



در سال‌های اخیر، ورود سرمایه‌های بی‌حساب به بخش‌های مختلف هنری از جمله تولیدات سینمایی و اجرای تئاتر باعث شد تا بخشی از این عرصه‌ها درگیر پدیده سرمایه‌های مشکوک شوند. این فرایند در بلندمدت به کیفیت و اعتبار هنر و هنرمندان لطمه زد.


 انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب