کتاب «آخ جون که من، منم» گامی در راستای پر کردن خلأهای سند 2030/ تربیت جنسی و عاطفی کودکان با رویکرد اسلامی دنبال میشود
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- علیرضا محمدی؛ نشست معرفی کتاب «آخ جون که من، منم» درباره تربیت جنسی و عاطفی کودکان با حضور مقداد جهرمی، رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و سید کمیل حسینی نویسنده این کتاب در مرکز رشد واحدهای فناور واحد تهران شمال برگزار شد.
جهرمی: مرکز رشد واحد تهران شمال از هستههای علوم اجتماعی حمایت میکند
مقداد جهرمی، رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در این نشست گفت: مؤسسه آرمانا بیش از یک سال است که در مرکز رشد واحد تهران شمال مستقر شده است. از افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال این است که در مرکز رشد آن علاوه بر هستهها و واحدهای فناوری که در حوزههای مختلف علوم زیستی و مهندسی، حمایتهای لازم را انجام میدهد، از هستههایی که در علوم اجتماعی نیز مشغول هستند، حمایت میکند.
کتاب «آخ جون که من، منم» گامی در راستای پر کردن خلأهای سند 2030
وی افزود: در حوزه علوم انسانی افرادی که در حوزه فناوری و در مراکز رشد و استارتآپها وارد میشوند نسبت به سایر رشتهها، کم است. همچنین واحدهای دانشگاهی که بخواهند در این حوزهها بهصورت عملی وارد شوند و فعالیت کنند کم هستند و این برای ما باعث افتخار است که دغدغههای فعلی سطح جامعه در مرکز رشد واحد تهران شمال و مؤسسه آرمانا مطرح میشود. این مؤسسه موفق شده است که طی سالهای مختلف با تلاش سید کمیل حسینی در موضوعهای عاطفی و تربیت جنسی بهخوبی ورود پیدا کند. در واقع با توجه به اینکه در خصوص سند 2030 یونسکو، خلأهایی وجود دارد، اقدامات حسینی و همکارانشان برای پر کردن این خلأ با نگاه اسلامی است. همچنین ما بسیار خوشحالیم که در این زمینه توانستیم کمکی کوچک کنیم و قدمی در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران برداریم.
کنفرانس ملی تربیت جنسی و عاطفی برگزار میشود
رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بیان کرد: کتاب «آخ جون که من، منم» با نویسندگی حسینی، کتابی چند رسانهای محسوب میشود و تمرکز اصلی آن بر روی حوزه تربیت جنسی و عاطفی کودکان است. از دستاوردهای دیگری که وی داشته و بسیار حائز اهمیت بوده، این است که سعی کرده این مدل و مفاهیم را بهصورت شبکهای در سطح کشور ترویج کند. همچنین پیگیر هستیم یک کنفرانس ملی را در بحث تربیت جنسی و عاطفی که متولی آن دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است، در آینده برگزار کنیم.
حاشیه گذاشتن علوم اجتماعی موجب خسارتهای بسیاری در حوزه فرهنگی و اجتماعی شده است
جهرمی با اشاره به اینکه رشته تحصیلی نویسنده کتاب، جامعهشناسی است، گفت: حسینی در این زمینه صاحبنظر است و جای افتخار دارد که یک نفر از دانشآموختگان دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است در عرصه علوم اجتماعی و تربیت جنسی ورود پیدا کرده و بتواند محصولی درخور توجه را به جامعه عرضه کند که نیاز آن واقعاً احساس میشد؛ یکی از دغدغههایی که در حال حاضر در حوزه دانشگاهی و نخبگانی ما وجود دارد، بحث علوم اجتماعی است و ما به اشتباه متأسفانه در این چند دهه اخیر، حوزه علوم اجتماعی را در حاشیه گذاشتهایم و این رویکرد خسارتهای بسیاری را تا همین الان هم برای ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی داشته است.
تقابل نگاه قرآنی با تمدن غربی
وی ادامه داد: یکی از جذابیتهای کار حسینی برای ما، ورود به عرصهای بود که اتفاقاً غرب هم در آن زمینه خیلی دارد فعالیت میکند، ولی اینها در دو مسیر کاملاً متفاوت حرکت میکنند. ما وقتی در حوزه مطالعات قرآنی وارد میشویم، میبینیم که خداوند متعال هر جایی که در این مسائل مربوط به جنسی وارد میشود، نهایت حیا و عفت را به خرج میدهد، ولی ما میبینیم که مقابل این رویکرد، نگاه تمدن غربی است که میگوید پردهها را کنار بزنید و همه چیز را عریان کنید. در آیات قرآن به دختر حضرت شعیب (ع) اشاره شده است. در کتابی که قرار است کتاب هدایت و سعادت بشر باشد، چه لزومی دارد که خداوند متعال با حیا راه رفتن دختر حضرت شعیب (ع) را مثال بزند؟ این در واقع به ما درس میدهد. درباره ورود فرزند به اتاق خواب پدر و مادر در قرآن کریم نیز اشاره شده است.
رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با بیان اینکه باید محتوا و خوراک مناسبی به جامعه برای عدم تقلید کورکورانه از غرب داد، گفت: امیدواریم حسینی، نویسنده کتاب «آخ جون که من، منم» که از فرزندان این کشور و انقلاب هستند در آینده نه چندان دور یک مرجعیتی برای پاسخگویی به شبهات، ارائه راهکار برای بزرگان و جامعه آموزش و پرورش شوند.
پیروری کورکورانه از غرب میتواند خسارتهای بسیاری برای ما به همراه داشته باشد
جهرمی گفت: نکته دیگر در تحلیل سند 2030 این است که ما اگر به فرض اینکه قرآن و اهل بیت(ع) را هم نداشتیم، تجربه تاریخی گویای همه چیز است. در واقع غرب بهصورت کورکورانه مسیرهایی را رفته و مکاتبی را ترویج کرده است، اما بعد از یک مدت میبینیم که خودشان خسارتهای آن را برآورد میکنند و میگویند که اشتباه کردیم. یعنی حتی با فرض نبودن قرآن و اهل بیت (ع) نیز، پیروری کورکورانه از غرب میتواند خسارتهای بسیاری را برای ما به همراه داشته باشد؛ کما اینکه غرب مدتهای زیادی مکتبهایی مانند کمونیست و مدرنیسم را مطرح کردند و خونها دادند و بابتش هزینهها کردند ولی بعد از یک مدت گفتند که این مکاتب دیگر جایگاهی ندارد و تاریخ اعتبارشان تمام شده است.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم اقدامات افرادی مانند حسینی تداوم داشته باشد و در آینده پربارتر شود. همچنین فقط به موضوع تربیت جنسی کودکان بسنده نشود، جوانب و مخاطبان دیگر هم مورد بررسی قرار بگیرند تا از دستاوردهای آنان، جوامع اسلامی استفاده کنند.
حسینی: محتوای بومی جذاب در زمینه تربیت جنسی و عاطفی تولید شده است
همچنین سید کمیل حسینی، نویسنده کتاب «آخ جون که من، منم» در این نشست بیان کرد: ما سعی کردیم در زمینه تربیت جنسی و عاطفی محتوای بومی جذاب تولید کرده و با شبکهسازی گسترده، دسترسی به آن را در سراسر کشور ممکن کنیم.
وی عنوان کرد: از سال 1392 با دوستانی که در حوزه تربیت جنسی دغدغه داشتیم و نگران این تغییر وضعیت زیست جنسی در جامعه بودیم، دور هم جمع شدیم و بیش از هر هفته جلسه داشتیم و مطالعه و بحث میکردیم. بعضی از فیلمهایی که آن موقع هنوز بیرون نیامده بود به آنجا میآمد و برای ما نمایش داده میشد و دربارهاش نظر میدادیم. همچنین درباره زیست جنسی پروندهای را کار کردیم و در روزنامهای منتشر شد. کمکم دوستانی که در حوزه جنسی دغدغه داشتند کارهای مختلفی انجام دادن که یک نمونه از آن ساخت مستند «ایکسونامی» بود.
کتاب آموزش جنسی آمریکایی با فرهنگ اسلامی-ایرانی در تضاد است
نویسنده کتاب «آخ جون که من، منم» گفت: چند سال پیش، انتشار کتابی با عنوان «لک لکی در کار نیست» که کتابی مصور و ترجمه شده درباره آموزش جنسی برای کودکان بود، سروصدا کرد. حتی در خود آمریکا نیز، برخی افراد در مقابل آن جبهه گرفتند و مخالف دسترسی به آن حتی بعضی از کتابخانهها بودند. در این کتاب، تصویر اندام جنسی و رابطه جنسی در آن گذاشته شده بود! این کتاب برای بچههای بالای چهار سال است و در واقع پدر و مادر باید کنار بچه خود بنشینند و با یکدیگر آن را ورق بزنند. در فرهنگ غربی و اروپایی میگفتند بچه را لکلک میآورد، این کتاب میگفت به بچه مرتب نگویید که لک لک میآورد. به او بگویید واقعاً چه اتفاقی میافتد که انسان، صاحب فرزند میشود.
حسینی با اشاره به اینکه کتاب نامناسب «لک لکی در کار نیست» با فرهنگ اسلامی-ایرانی در تضاد بود، گفت: ما تصمیم گرفتیم که در مقابل ترویج محتوای غلط غربیها در مهد کودکها فعالیتی انجام دهیم و بگوییم که این کتاب، خوب نیست و محتوای سالم و اسلامی تهیه کنیم؛ بخشی از فرهنگ دینی ما در حوزه زیست جنسی است. در واقع موضوعهای حجاب، حیا، عفاف، روابط زوجین با یکدیگر و... که در قرآن و روایات دینی مطرح میشود، به تربیت جنسی اشاره میکند.
وی عنوان کرد: موضوع زیست جنسی تقریباً دغدغه مشترک همه افراد جامعه است. حتی آنهایی که مخالف سند 2030 بودند، روی اصل ضرورت آن حرف نداشتند، بحث بر سر محتوا و روش ارائه بود. در واقع بحث اینکه زیست جنسی عوض شده و باید به فکر آن بود و یک محتوای بهروز ارائه داد، دغدغه همه بود. لذا تصمیم ما این شد که یک کار ایجابی در این حوزه کنیم و با همکاری خالدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال توانستیم خیلی از کارها را پیش ببریم. در این راستا چند نشست درباره زیست جنسی با دانشجویان واحد تهران شمال برگزار کردیم. همچنین در نظر داریم کنفرانس ملی برای نشر محتوای مناسب، ارسال مقالات، داوری و اهدای جوایز در این راستا برگزار کنیم.
برگزاری 100 کارگاه تربیت جنسی با حضور 6 هزار نفر
نویسنده کتاب «آخ جون که من، منم» گفت: ما معتقد بودیم باید کتاب جذابی طراحی شود که دیده شود و چون میدانستیم در این فضای جدید کسی کتاب نمیخواند، ذهنیت ما این بود که باید کتابی طراحی کنیم که مصور و چندرسانهای و گاهی همراه با طنز باشد تا پدر و مادر حوصله کنند و این کتاب را بخوانند. از مسئولان واحد تهران شمال تشکر میکنم که فضایی به ما اختصاص دادند که کارهای خود را انجام دهیم؛ همچنین در راستای ترویج این کتاب توانستهایم حدود 100 کارگاه برگزار کنیم و بیش از 6 هزار نفر در این کارگاههای حضور داشتهاند و حدود هزار نفر مربی تربیت جنسی آرمانا تربیت شدند. محتوای کتاب در استانهای مختلف ترویج داده میشود و برای تربیت مربی این کتاب، از افراد آزمون میگیریم و به آنها مدرک میدهیم که بتوانند بهعنوان مربیان ترویجی، این محتوا را در کل کشور پخش کنند و گفتمان دینی و علمی در این راستا شکل بگیرد.
تبیین 6 راهبرد کتاب/ علت نامگذاری کتاب به نام «آخ جون که من، منم»
حسینی بیان کرد: برای تربیت جنسی 6 راهبرد در نظر گرفتهایم که راهبرد اول، هویتدهی سالم جنسی است. این هویتدهی یعنی من یک کاری کنم، دختر و پسرم از اینکه دختر یا پسر است شاد و خوشحال باشد و لذت ببرد. یعنی اینکه بگوید آخ جون که من یک دخترم! آخ جون که من یک پسرم! و ما معتقدیم که اگر این اتفاق در جامعه بیفتد، یعنی هر کسی از هویت جنسی خود احساس رضایت کند، بسیاری از معضلها در حوزه زیست جنسی حل میشود. لذا یکی از مهمترین راهبردهای ما احساس خوب از هویت جنسی خودمان است که به همین دلیل نام کتاب به «آخ جون که من، منم» نامگذاری شد. در واقع یک نفر از زندگی و هویت خود لذت ببرد، از زن بودن و مردن بودن خود لذت ببرد، در مقابل جنس مقابل قرار نگیرد و او را همدوش خود ببیند. مثلاً در برخی خانوادهها، مامان میگوید من بدبخت شدم از موقعی که زن این آقا شدم و در واقع دختر و زن بودن را برای دختر خود که ممکن است در خانهاش باشد، تحقیر میکند.
وی افزود: راهبرد دوم، کاهش تحریک است. باید فضای و لباس پوشیدن والدین مناسب باشد و کاری کنیم که تحریکهای جنسی کم باشد. راهبرد سوم، تأمین نیاز بوده و نیاز جنسی در واقع یک نیاز واقعی و حقیقی است. پدر و مادر معمولاً نگران درس بچه و ورزش او هستند اما در خصوص نیاز جنسی او توجهی ندارند. انگار که این فرزند اصلاً میل جنسی و نیاز عاطفی ندارد و او را رها میکنند. راهبرد چهارم، خویشتنداری است. باید یاد بگیریم چه آدم متأهل و چه انسان مجرد خویشتندار باشد. اگر آدم خویشتندار نباشد به آرامش جنسی نمیرسد.
این فارغالتحصیل دانشگاه آزاد اسلامی گفت: راهبرد پنجم، حفاظت و نگهداشت است. باید یاد بگیریم که خودمان، فرزندمان و جامعه خود را از آزار و تجاوز جنسی حفظ کنیم. راهبرد ششم کاهش آسیب یا درمان است. در واقع اگر کسی مشکلی پیدا کرده باشد، چگونه میتوانیم مشکل او را حل کنیم. سعی کردیم عمده مسائل حوزه زیستی جنسی را در کتاب مطرح کنیم. بعضی چیزها جنسی هستند و بر سلامت جنسی تأثیر دارند، اما بعضی چیزها غیرجنسی هستند و بر سلامت جنسی تأثیر دارند. مثلاً ورزش، طبیعتدوستی و مسئولیتپذیری جنسی نیستند اما در سلامت جنسی تأثیر دارند.
حسینی با اشاره به اینکه کتاب «آخ جون که من، منم» دارای 150 صفحه است، گفت: حدود 43 تصویر در این کتاب قرار داده شده که به جذابیت آن کمک کرده است. همچنین تلاش میکنیم به ارگانهای مختلف و برای کارمندان و کارگرانشان این کتاب را بفروشیم. البته فروش اینترنتی با تخفیف و ارسال رایگان به سراسر کشور نیز داریم. (49 هزار تومان).
در کتاب «آخ جون که من، منم» به تربیت جنسی پرداخته شده نه آموزش جنسی
وی خاطرنشان کرد: ما اصلاً در این کتاب آموزش جنسی نداریم، در واقع تربیت جنسی داریم. آموزش جنسی یعنی اینکه چه اقدامی کنید که ایدز نگیرید و بچهدار نشوید. اما ما در مدل اسلامی دنبال این چیزها نبودیم و بر روی تربیت جنسی تمکز کردیم. ما میگوییم بچه یک غریزه قدرتمند دارد و آن غریضه جنسی و عاطفیاش است، پدر و مادر چه کار کنند که این بچه با لذت بزرگ شود و این غریضهاش سلامت پیدا کند، بتواند زندگی سالم داشته باشد و عقدههای جنسی و مشکلات جنسی پیدا نکند. در واقع رویکرد کتاب این است که بتواند یک شخصیت درست از بچه در حوزه زیست جنسی بسازد.
علوم انسانی در حوزه فناوری ضعف دارد
این نویسنده گفت: متأسفانه بخش علوم انسانی در حوزه فناوری، محروم و ضعیف است. با وجود اینکه کشور به شدت به فضای علوم انسانی نیاز دارد و شاید اصلیترین فضایی که دارد آسیب میخورد قسمتی از فضای علوم انسانی باشد، اما معمولاً مراکز رشد و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فضای کارشان در حوزه علوم انسانی خیلی کمرنگ است. اساساً در حوزه اقتصاد فرهنگی کار ما نمیچرخد. یعنی یک کسی مثل من که مؤسسه فرهنگی دارد اگر برای شما حساب و کتاب کنم اصلاً تعجب میکنید که چرا در این فضا ماندهام؟! لذا اتفاقی که میافتد اینکه آدمهایی که قوی هستند، خودشان را در این فضا نگه نمیدارند و معمولاً مجبور میشوند به خاطر فشار اجتماعی، به خاطر نیاز زن و بچه و تأمین مخارج خود از این فضا خارج شوند.
وی افزود: برای من مهم است که کاری کنیم، تربیت جنسی ترویج شود. دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تربیت، علوم انسانی و مباحث اجتماعی از یک کار حمایت کرده است و امیدواریم دانشگاههای دیگر نیز موضوع زیست جنسی را جدی بگیرند. در حال حاضر کارخانههای نوآوری مختلفی در حوزههای مهندسی و پزشکی ایجاد شده است. امیدواریم در حوزه علوم انسانی و علوم تربیتی هم نیز کارخانه نوآوری راهاندازی شود تا اقتصاد آن رشد پیدا کند و درآمدزایی شود. مثلاً اگر کتاب من فروش نرود، چرخه اتفاق نمیافتد و من دیگر نمیتوانم کتاب بعدی را بدهم. اگر با فروش این کتاب، تأمین شدم، امیدوار میشوم که کتاب بعدی را چاپ کنم و محتوای جدید تولید میشود.
موضوعهای کتاب «آخ جون که من، منم»
یادآور میشود، از جمله موضوعهای کتاب «آخ جون که من، منم» میتوان به چیستی غریزه جنسی، ابعاد فردی و اجتماعی انسان، ضرورت تربیت جنسی و عاطفی، تأثیرگذاران حفظ و ارتقای سلامت جنسی و عاطفی، سن شروع تربیت جنسی، راهبردهای کلان و اصلی در تربیت جنسی و عاطفی فرد و اجتماعی، ورزش، سرمایه عاطفی در خانواده، مهارت نه گفتن، خودلمسی در کودکان، هویتدهی سالم جنسی، سرمایه حیا در خانواده، آموزش نام اندام جنسی به کودکان، پرورش فرزندانی غیرتمند، محل خواب بچهها و پدر و مادر، عدم مواجهه کودک با تحریکات جنسی رسانهای، قانونگذاری در خانواده، سرمایه اقتدار در خانواده، پرهیز از ایجاد ترس بیش از حد و احساس ناامنی در کودکان و ایجاد مسئولیتپذیری در کودکان اشاره کرد.
افزایش توانایی خویشتنداری در بچهها، پرهیز از بازیهای ناسالم کامپیوتری، اصل تعامل در تربیت، عدم تعارض در رویکردها و روشهای تربیتی پدر و مادر، الگودهی سالم به فرزندان، تأثیر محیط بر تربیت جنسی و عاطفی فرزندان، کودکانمان را به طبیعت نزدیک کنیم، از پوشیدن لباسهای نامناسب در خانه خودداری کنید، ایجاد اعتماد بین والدین و فرزندان، با فرزندان خود رفیق باشیم، تهیه تغذیه حلال و سالم برای فرزندان، فرزندان باید هویت جنسی خود را دوست داشته باشند، به بچههایمان مهارت تصمیمگیری بیاموزیم، شکل صحیح و مدیریت شده استفاده از رسانه در خانواده و... از دیگر موضوعهایی است که در کتاب «آخ جون که من، منم» به آن پرداخته شده است.
آموزش مهارت نه گفتن به کودکان
در بخشی از کتاب «آخ جون که من، منم» آمده است: «برای اینکه کودک بتواند نه بگوید علاوه بر اینکه باید بداند کجاها نه بگوید و چگونه نه بگوید، باید توانایی نه گفتن هم داشته باشد و این با ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس ایجاد میشود. به بچهها باید بیاموزیم که بدون هماهنگی با پدر و مادر از غریبهها خوراکی نگیرند، با آنها همراه نشوند، به بهانه نشان دادن حیوانات یا خرید اسباببازی با آنها نروند، وارد فضاهای ناشناخته و دربسته نشوند و اگر کسی از آنها در این زمینهها درخواستی داشت یا احساس ناخوشایندی برای آنها ایجاد شد آن را با پدر و مادر خود در میان بگذارد و لازم نیست برای دادن این مهارتها به آنان مستقیماً مباحث جنسی را توضیح دهیم».
ورزش و تربیت جنسی
در بخش دیگری از کتاب «آخ جون که من، منم» آمده است: ورزش کردن در تربیت جنسی بچهها میتواند بسیار مفید باشد، که به چند دلیل آن اشاره میکنیم. تخلیه انرژی، پرکردن اوقات فراقت به شکل صحیح، تخلیه هیجان، افزایش اعتماد به نفس، افزایش خویشتنداری. اگر فرزندان ما پیش از بلوغ، ورزش را شروع کرده باشند و به آن علاقهمند شده باشند، احتمال اینکه بهصورت مستمر و جدی آن را در بعد از بلوغ هم ادامه دهند بیشتر است. ورزش بدنسازی برای پسران و ورزشهای مردانه مانند فوتبال، والیبال و ورزشهای رزمی برای دختران مناسب نیست.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/