دانشجو با ماندن در کشور قدرت نوآوری «جوان ایرانی» را به دنیا اثبات میکند/ لزوم تشکیل کسبوکارهای نوپا برای تولید علم
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن سهم ۴۰ درصدی از آموزش عالی کشور اقدامات مؤثری در حوزه علمی انجام داده و همیشه در مسیر اعتلای علم و فناوری جمهوری اسلامی گام برداشته است.
این دانشگاه با داشتن واحدهای دانشگاهی مسئلهمحور و کارآمد، به تربیت دانشجویانی ایدهپرداز، کارآفرین و با انگیزه میپردازد تا با دانش خود بتوانند علم را با تکنولوژی روز ارتقا دهند و در مسیر رشد پرشتاب علمی کشور مؤثر واقع شوند. همچنین اساتید و پژوهشگران نخبه و با تجربهای در این دانشگاه وجود دارند که دارای مقالات پراستناد علمی و اختراعهای مختلف هستند که هر کدام گنجینهای برای دانشگاه آزاد اسلامی محسوب میشود.
در همین راستا خبرگزاری آنا با ملک حکمتی، پژوهشگر برتر گروه علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به گفتگو نشسته است که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
ملک حکمتی، عضو هیئت علمی گروه شیمی آلی دانشکده شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران از 1390 با سابقه 6 سال مدیریت گروه مقطع کارشناسی ارشد شیمی دارویی، فیتوشیمی و فناوری اسانس و مدیر گروه دکتری تخصصی شیمی آلی و پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در سال 1395 است.
چاپ دو عنوان کتاب دانشگاهی با عنوان "English For Chemist, Pharmaceutical Chemist & Chemical Engineers "، چاپ کتاب روش تحقیق، رسالهنویسی و مقالهنویسی پیشرفته، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه، دکتری هنر با درجه یک از انجمن نقاشی ایران به همراه چاپ اثر هنری بهعنوان تمبر رسمی کشوری، چاپ بیش از 60 مقاله علمی Q1 ,Q2 و سه مقاله پراستناد در مجلههای ارزشمند جهانی، عضو هیئت تحریریه مجله نانوآنالیزیز، بیش از 30 عنوان داوری مقالات ISI، استاد راهنما و مشاوره بیش از 90 پایاننامه دانشجویان دکتری تخصصی شیمی، داروسازی، کارشناسی ارشد شیمی دارویی، شیمی کاربردی، نانوشیمی، مهندسی پزشکی، مهندسی شیمی، فیتوشیمی و فناوری اسانس از دیگر افتخارهای حکمتی است.
آنا: اساتید و دانشجویان چگونه میتوانند به تولید علم کمک کنند؟
حکمتی: برای پاسخ دادن به این سؤال مهم ابتدا کلمه علم را تعریف میکنم. علم به معنی اقدام قاعدهمند در جهت توسعه و سازماندهی هدفمند اطلاعات با ارزش جهان است که در قالب تفسیرهای قابل آزمایش و پیشبینیهایی درباره جهان صورت میگیرد. اما چه اطلاعاتی و چه علمی با ارزش است؟ آیا اطلاعات علمی چند دهه پیش برای جهان مدرن امروزی با ارزش است؟
لزوم تبدیل علم به ثروت
حقیقت این است علمی که تبدیل به ثروت نشود، بیهوده است و ثروتی که در طول زمان پایدار نباشد و در توسعه به کار گرفته نشود با گذر زمان بیارزش میشود. چرخه علم و دانش باید به ارزش تبدیل شود و ارزش موجود، زمینهساز تغییرات و توسعه باشد. این مهم وابسته به ارتباط مؤثر چهار بخش دانشگاه شامل مسئولان و مدیران دانشگاه، دانشجویان، اساتید و اعضای هیئت علمی است.
تشکیل تیمهای تحقیقاتی کسبوکارهای نوپا و دانشبنیان توسط دانشگاهیان به تولید علم کمک میکند
وجود نهادهایی مانند مراکز پژوهشی، مراکز رشد، مراکز نوآوری، دفاتر ارتباط با صنعت، مراکز تحقیقاتی و کمیتههای تحقیقات دانشجویی برای انجام فعالیتهای پژوهشی و تولید علم در دانشگاه نیز اثر بسزایی در این راستا دارد. در واقع تشکیل تیمهای تحقیقاتی کسبوکارهای نوپا و دانشبنیان و حمایت از آنها در بستر مراکز تحقیقاتی، تشکیل پارک علم و فناوری میتواند به اساتید و دانشجویان در زمینه تولید علم کمک کند. همچنین هدایت هدفمند پارکهای علم و فناوری و سراهای نوآوری در جهت توسعه شرکتهای دانشبنیان میتواند ارزشمند باشد.
دانشجویان باید در راستای تولید علم علیرغم همه تحریمها و دغدغههای معیشتی برای به اهتزاز درآوردن پرچم ایران از جان مایه بگذارند و در ایران بمانند تا آن را بسازند.
ضرورت حمایت مادی از پژوهشگران
از همه مهمتر حمایت مادی از پژوهشگران است که نقش بسزایی در تولید علم خواهند داشت. قطعاً عملکرد ضعیف هرکدام از بخشها و ساختارهای موجود در دانشگاه میتواند در روند تولید علم و تبدیل آن به ثروت اختلال ایجاد کند. بهعنوان مثال دانشگاه کمبریج توانست با ایجاد یک محیط برای توسعه کسبوکارهای دانشبنیان، از نوآوری و دانش پژوهشگران خود استفاده کند. شرکتهای کوچک و بزرگ برآمده از این دانشگاه در زمان کوتاهی موفق شدند این منطقه را به یکی از قطبهای اقتصادی انگلیس تبدیل کنند، به نحوی که شرکتهای مختلف از سراسر جهان برای حضور در این ناحیه میآمدند. دانشگاه خصوصی استنفورد آمریکا نیز مدل مشابهی را در آمریکای شمالی پیگیری کرد و با تأسیس دره سیلیکون (Silicon Valley) یکی از قطبهای نوآوری جهان را ایجاد کرد. این دو نمونه به الگویی برای دانشگاههای دیگر تبدیل شدند.
دانشگاه میتواند با تجاریسازی ایدهها به تولید ثروت و کارآفرینی بپردازد
دانشگاه صرفاً نباید به دنبال پژوهش و آموزش باشد بلکه باید با سرمایهگذاری روی نوآوری و تجاریسازی ایدههای تولیدشده در دانشگاه، به تولید ثروت و کارآفرینی بپردازد تا دانشگاهی موفق شود. در واقع باید در راستای استحکامبخشی به قدرت تولید ملی و تبدیل علم به ثروت، توسعه و پیشرفت علمی و صنعتی کشور گام برداشت که این مهم با اقدامات مدیران اجرایی و توانمند جهادی میسر میشود.
دانشجویان در ایران میمانند تا قدرت خلاقیت و نوآوری جوانان ایرانی را به جهانیان اثبات کنند
دانشجویان باید در راستای تولید علم علیرغم همه تحریمها و دغدغههای معیشتی برای به اهتزاز درآوردن پرچم ایران از جان مایه بگذارند و در ایران بمانند تا آن را بسازند. این قشر اثرگذار در کشور میمانند تا قدرت تفکر، تکنولوژی، خلاقیت و نوآوری جوانان ایرانی را به جهانیان اثبات کنند. باید در جهت اعتلای علمی و صنعتی کشور همه توان را به کار ببندیم و نگذاریم که سیلاب تحریمهای جهانی قلب سرزمینمان ایران را به لرزه درآورد و هرکجا را که خواست ویران کند. معتقدیم که دانشجوی ایرانی میتواند بهترین رتبههای علمی را در دنیا کسب کند.
48 مقاله در مجلات ده درصد برتر دنیا در طی سه سال اخیر چاپ کردهام
آنا: چگونه موفق شدید به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران انتخاب شوید؟ چه معیارهایی مدنظر داوران بود؟
حکمتی: همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس، که دراز است ره مقصد و من نوسفرم؛ همانگونه که رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در بیانات ارزشمند خود فرمودند: «هدف پژوهش قائدتاً دو چیز است. یکی رسیدن به مرجعیت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فناوری، دوم حلّ مسائل کنونی و آینده کشور»، سالهاست که عمر و زندگی خود را بر پایه دانش و پژوهش گذاشته و اکنون آغاز راهم و خود را برتر نمیبینم و خوشحال هستم که به وصیت پدرم برای معلمی عمل کردهام.
دانشگاه آزاد اسلامی را خانواده خود میدانم و برای خدمت به دانشگاه و جوانان سرزمینم از هیچ کوششی دریغ نخواهم کرد تا جلوی برخی مهاجرتهای مغزهای علمی کشور را بگیرم. پس از سالها رنج و تلاش بیوقفه معنای واقعی زندگی خود را پس از همه تلخیها، شیرینیها، سختیها و آسانیها امروز در کنار خانواده ارزشمند دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در دانشکده شیمی دارویی که افتخار خدمت به آن مجموعه شریف را دارم، احساس میکنم.
بستر لازم برای شرکت در کنگرههای بینالمللی و جشنوارههای معتبر فراهم نیست. هزینه ثبتنام در یک همایش بینالمللی حدود 700 دلار است که با هزینه اقامت و پرواز چیزی بالغ بر 5 هزار دلار خواهد بود.
آرزومند و کوشا به پیش رفتم تا شاید گرافیت ناچیز وجودم الماس شود و چیزی فراتر از مولاریته شادیها و استوکیومتری واکنشها به شاگردانم بیاموزم تا شاید نقشی در پیشرفت و اعتلای علم و پژوهش داشته باشم. پروردگار مهربان را شکرگزارم که خدمتگزار علم و پژوهش هستم و خدا را میستایم برای تمامی آموزگاران و استادانی که اندیشه اندیشمندانه آنان مرا راهی بوستان علم و دانش و پژوهش کرد.
تلاش شبانهروزی من برای آموزش و پژوهش به ثمر نشست و با چاپ 48 مقاله در مجلات ده درصد برتر دنیا در طی سه سال اخیر و دو عنوان کتاب و دو طرح پژوهشی توانستم بهعنوان پژوهشگر برگزیده انتخاب شوم.
لزوم اتخاذ سازکار تشویقی و ترغیب نخبگان و دانشجویان به پژوهشهای فناورانه
آنا: برای تشویق دانشجویان به سمت تولید علم و شرکت در جشنوارههای علمی و پژوهشی ملی و بینالمللی چه راهکارهایی وجود دارد؟
حکمتی: انتشارات علمی بهعنوان آیینه تمامنمای سطح دانش و اطلاعات تخصصی و فنی عمل میکند و در نظام پیچیده تبادلات علمی و فنی و تقسیم دانش تولید شده بین جوامع مختلف نقش زیربنایی دارد. بدیهی است هر فرآیندی مثل تولید علم و انتشار آن در شبکه جهانی علمی ملزوماتی را میطلبد و در واقع شرکت در جشنوارههای علمی و پژوهشی ملی و بینالمللی، ثبت اختراعها، تهیه مقاله و انتشار آن نیازمند حمایت مالی دانشگاه است.
اتخاذ سازکار تشویقی و ترغیب نخبگان، دانشمندان و دانشجویان به پژوهشهای فناورانه موجب خودکفایی میشود و این مهم، دانشجویان کوشا و خوشفکر، اساتید پرتوان و مدیران حامی با دیدگاهی ارزشمند میطلبد. بهترین تشویق برای ایجاد انگیزه تولید علم آن است که مسیر علم افزون بر ارزش معنوی، ارزش مادی داشته باشد. آیا محققی میشناسید که برتر شده باشد و در پرداخت هزینههای تحقیق و پژوهش خود مشکل نداشته باشد؟
هزینه شرکت در یک همایش علمی بینالمللی 5 هزار دلار است
بستر لازم برای شرکت در کنگرههای بینالمللی و جشنوارههای معتبر فراهم نیست. هزینه ثبتنام در یک همایش بینالمللی حدود 700 دلار است که با هزینه اقامت و پرواز چیزی بالغ بر 5 هزار دلار خواهد بود که دانشگاه یکدهم آن را پرداخت میکند و این سخت است برای دانشجویان و اساتیدی که حرفهای بسیاری برای گفتن در سطح جهانی دارند.
باید برای پژوهشهای فناورانه احترام قائل شد و ارزش معادل به آنها بخشید. باید نیازهای نسل جوان و دغدغههای آنها را شناسایی کرد و حق داد به آنان که نگران آینده باشند. رهبر انقلاب فرمودهاند: «بهترین مشوق برای گسترش علم، تکریمدارنده علم است».
مگر میشود استاد ما کتابخانه و آزمایشگاه نداشته باشد و امکان ارتباط با صنعت برای دانشجویان ما به سختی فراهم شود. واقعیت این است که مدل فکری نسل جوان تغییر کرده است و نسل جدید به درآمدزایی فکر میکند که الگویی درست و هوشمندانه است و دانشجویان ایرانی برای علمی که به ثروت تبدیل شود بیتابی نشان میدهند.
در واقع در مسیر تحول و تطور نظامهای علمی، دنیای امروز به نقطهای رسیده است که در آن دانش هر کشور، زبان و ابزار حضور در صحنههای بینالمللی علم است که بدون آن جامعهای بدون عمل است. بنابراین برای رسیدن به پیشرفت و اعتلای علمی در سطح جهانی، باید حمایتها بیشتر شود.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/