دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 اسفند 1393 - 16:06

همایش ملی شیمی سبز در واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری آغاز به کار کرد

همایش ملی شیمی سبز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری آغاز به کار کرد و تا فردا 7 اسفند ادامه خواهد داشت.
کد خبر : 5558

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، همایش ملی شیمی سبز از سوی معاونت پژوهشی و گروه شیمی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری و با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری، دفتر کمیسیون ملی یونسکو ایران، قرارگاه پدافند غیر عامل، سازمان پدافند غیر عامل، شهرداری منطقه 7 تهران، مرکز عالی الکتروشیمی، شرکت سیمان سفید بنوید و واحد رباط کریم دانشگاه آزاد اسلامی به صورت سخنرانی و پوستر از صبح امروز در سالن خوارزمی این واحد برگزار و تا تاریخ هفتم اسفند ادامه خواهد داشت.


دبیر علمی همایش ملی شیمی سبز و عضو هیات علمی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری در این همایش گفت: هدف از برگزاری این همایش تقویت نگرش پاسخگو بودن در برابر مسایل زیست محیطی، به ثمر رسیدن پروژه های تحقیقاتی و صنعتی بدون مخرب های زیست محیطی، نزدیکی تحقیقات در شیمی به زیست شیمی به منظور هماهنگی با محیط زیست، مشارکت و همکاری صنایع مختلف و دانشگاه ها برای کاربردی کردن تحقیقات به منظور حذف آلاینده های زیست محیطی، تقویت و گسترش همکاری های علمی و مرتبط مابین دانشگاه ها و صنایع به منظور کاهش و کنترل ضایعات و آلودگی ها در محیط زیست و ابداع و به کارگیری شیوه های نوین در صنایع در جهت حفاظت، ایمنی زیستی و توسعه پایدار همراه با کاهش هزینه و زمان به منظور ایجاد شهری سالم و پاک است.


ادهمی افزود: تحقیقات و یافته های شیمی سبز همگی در راستای این است که روندهای شیمیایی سالم‌تری را جایگزین روندهای کنونی کرد و یا با جایگزین کردن مواد اولیه‌ سالم‌تر یا انجام دادن واکنش‌ها در شرایط ایمن‌تر، فراورده‌های سالم‌تری را با حفظ ایمنی زیستی تهیه کرد.


وی با بیان اینکه خداوند متعال می‌فرماید: ما هر چیز را به اندازه خلق کردیم پس مقدار و حدود را بدانیم و از آن به طور صحیح بهره برداری کنیم تا نابود و منهدم نشود، افزود: این ثروت های طبیعی تنها به یک نسل تعلق ندارد، بلکه این اندوخته ها متعلق به نسل های بعدی نیز هستند که لازم است به طور مطلوب مورد استفاده قرار گیرد.


عضو هیات علمی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری با بیان این مطلب که تکنولوژی را در راستای نامهربانی های بشری به کار نبندیم و به حقوق زیست محیطی ملی خود از منظر مهر و آشتی نگاه کنیم، افزود: ما طبیعت را از پدرانمان به ارث نبرده ایم بلکه از فرزندانمان به امانت گرفته ایم پس امانتداری متعهد باشیم و در نجات وحفظ طبیعت بکوشیم وگرنه خود نیز نجات پیدا نخواهیم کرد.


وی افزود: آب، خاک و هوا، گیاهان و حیوانات و (وابستگی) بین آن ها شکل دهنده محیط زیست طبیعی است این سرمایه طبیعی موهبتی خداوندی است که به بشر ارزانی شده تا در تمامی ادوار تاریخ از آن بهره مند شود. محیط زیست طبیعی که حیات گیاهان و جانوران در آن شکل می گیرد از چنان اهمیتی برخوردار است که از آن به عنوان مهم ترین موضوع زیستی و استمرار انسان و دیگر موجودات زنده می توان یاد کرد.


دبیر علمی همایش شیمی سبز گفت: در جهان معاصر مسئله آلودگی محیط زیست و تخریب های زیست محیطی یکی از مهم ترین و حادترین مشکلات تمدن صنعتی و مدنی است و پی آمد های زیان بار آن ترمیم نیافتنی است و معضلات محیط زیست موجب بروز بحران های جدی برای حیات بشر شده است و ریشه بسیاری از این مسائل عدم توجه به ارتباط صحیح میان انسان و طبیعت است .


ادهمی با عنوان کردن این موضوع که به این دلیل در این جا جمع شده ایم که نشان می دهیم می خواهیم و می توانیم هر چند اندک در راستای حفظ محیط زیست بکوشیم و تلاش کنیم خاک، آب و هوایی پاک و زمینی سبز داشته باشیم، گفت: این همایش در 3 محور اصلی تکنولوژی های نوین کاربردی در شیمی سبز، ایمین و پدافند زیستی در شیمی سبز و مدیریت انرژی در راستای توسعه پایدار شیمی سبز در مجموع 94 مقاله از مقالات ارسالی انتخاب شد که در روزهای همایش 6 و 7 اسفند مه به صورت سخنرانی و پوستر پذیرفته شدند و ارائه می شوند.


دکتر جمعه خالدی از اعضای هیات علمی واحد یادگار امام(ره) شهرری هم بر اهمیت پدافند زیستی و شیمیایی کشور و مفاهیم نظری و راهبردی آن تاکید کرد و با نقلی از مقام معظم رهبری که پدافند غیر عامل مثل مصونیت سازی بدن انسان است، افزود: هر نشانه، رویداد یا اتفاق زیستی که به صورت طبیعی یا غیرطبیعی توانایی تضعیف یا نابودی سرمایه های انسانی یا اختلال در اقتصاد کشور را از طریق تخریب و نابودی گیاهان و محصولات کشاورزی، دام و حیوان، محیط زیست و منابع طبیعی داشته و ثبات و امنیت جامعه را به خطر اندازد را تهدید زیستی می گویند.


عضو هیات علمی گروه شیمی واحد یادگار امام خمینی(ره)شهرری گفت: پدافند زیست محیطی مجموعه‌ای از اقدامات شامل رصد و پایش، آشکارسازی، هشداردهی، تشخیص، تصمیم و عملیات، کنترل، حفاظت و پیشگیری، امداد و نجات، درمان، بازیابی و بازتوانی منابع، محدودسازی و رفع آلودگی در برابر تهدیدات زیستی‌ که موجب حفاظت از سرمایه‌های ملی در برابر تهدیدات زیستی و کاهش آثار و عواقب ناشی از آنها است.


خالدی ادامه داد: پدافند شیمیایی به مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه شیمیایی شامل رصد و پایش، تهدیدات و حوادث شیمیایی، تشخیص و اعلام وضعیت، محدود سازی منطقه آلوده، رفع آلودگی، امداد و نجات، درمان مصدومین، پاکسازی منطقه آلوده، بازیابی، آموزش، تمرین، ارتقاء آمادگی، کاهش آسیب پذیری ها، مصون سازی زیر ساخت های شیمیایی و مدیریت بحران حوادث شیمیایی کشور در برابر هر گونه تهدید و حادثه متصوره پدافند شیمیایی اطلاق می شود.


عضو هیات علمی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری به بیان اهداف کلان قرارگاه پدافند زیستی کشور پرداخت و افزود: امیدوارم برگزاری اینچنین همایش های علمی بتواند گامی هر چند کوچک در راستایی حفظ منابع زیست محیطی کشور باشد.


در این همایش علمی دکتر یاوری از دانشگاه تربیت مدرس، دکتر نجف پور و دکتر رحیم نژاد از دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری و مهندس غلامی از سازمان انرژی های نو ایران و دکتر محتاط از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج سخنرانی کردند.


انتهای پیام/

برچسب ها: پدافند غیر عامل
ارسال نظر
هلدینگ شایسته