دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

سینماهای تهران باز شده‌اند اما برای چه کسی و با کدام فیلم؟

حتی با بازگشایی سینماها، باز هم فعالیت سالن‌های غیردولتی قابل تضمین نخواهد بود. عدم بازگشت هزینه‌های انجام شاید مهم‌ترین دغدغه از این منظر باشد.
کد خبر : 555425
_MID0253.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، پس از فروکش کردن نسبی تب‌وتاب شیوع کرونا، قرار است سالن‌های سینمایی فعالیت دوباره خود را پس از چندماه رکود و تعطیلی به صورت جدی از سرگیرند. همچنان که سینماهای حوزه هنری پیش از اعلام رسمی این خبر، اکران «دیدن این فیلم جرم است» را از روز گذشته (20 دی‌ماه) در دستور کار گذاشته‌اند.


این اتفاق را ناظر به اعلام وضعیت زرد تهران از نظر شرایط کرونایی رخ داده است؛ چرا که در چنین شهرهایی، مشاغلی همانند سینما می‌توانند دوباره به مدار فعالیت بازگردند. به نظر این خبر قرار است در جلسه امروز شورای صنفی نمایش با شرح جزئیاتی بیشتر اعلام شود.


همچنان که مرتضی شایسته، دبیر شورای صنفی نمایش با اعلام این مطلب به خبرنگار آنا گفت: بله! سینماها می‌توانند در شهر تهران نیز شروع به اکران کنند و برخی سالن‌ها نیز هم‌اکنون نمایش آثار را آغاز کرده‌اند؛ اما این خبر را پس از جلسه امروز، یکشنبه به شکل رسمی‌تری تشریح و اعلام خواهیم کرد.


خصوصی‌ها سالن‌ها را باز می‌کنند؟


البته نمایش مجدد فیلم‌ها در سالن‌های سینمایی از چندی پیش و در برخی شهرستان‌ها آغاز شده بود و  در واقع با این روند سینماها با اکران فیلم جدید «دیدن این فیلم جرم است» و نیز نمایش برخی آثار خارجی، به شکلی جدی‌تر و رسمی اکران را ادامه می‌دهند.


بازگشایی سینماهای پایتخت پس از چهار ماه


با این حال مشخص نیست سالن‌های بخش خصوصی، خصوصا در شهر تهران که عمده حجم سینماها را به خود اختصاص دادند و بار سنگینی در فروش فیلم‌ها به عهده آنهاست، در نبود فیلم‌های باکیفیت و پرفروش تمایلی به باز کردن درهای خود داشته باشند یا خیر؟


به تازگی ایده‌ای از سوی شورای صنفی نمایش در دست اجرا قرار گرفته که با اجرای آن و همراهی سازمان سینمایی، قرار است درصدی به عنوان حمایت مالی به صاحبان فیلم‌های متقاضی اکران داده شود، هرچند هنوز چنین طرحی مورد ابلاغ رسمی قرار نگرفته است.  شاید برهمین اساس است که بسیاری از سینماداران هنوز هم متقاعد به فعالیت نشده‌اند.


وقتی شرایط برای اکران فیلم خوب مهیا نباشد!


نبود فیلم خوب مهمترین معضل سینمای این چندماهه دوران کروناست و حتی سالن‌های فیزیکی وضعیتی اسفبارتر از سینمای آنلاین را به خود دیده‌اند. نبود فیلم باکیفیت و به اصطلاح گیشه‌ای خصوصا از سمت تهیه‌کنندگان مستقل باعث شده تا حتی در روزهایی قلیل بازگشایی سینما، آثاری بی‌مخاطب را شاهد باشیم.


در همین راستا محمد نادری، مدیر سینما ارگ در گفتگو با خبرنگار آنا اشاره داشت: وقتی فیلم خوب نباشد، مخاطب هم استقبال نمی‌کند. شرایط فعلی ناشی از کرونا نیز بر این استقبال احتمالی موثر است. بالاخره بخش خصوصی دنبال گیشه و فروش است بنابراین وقتی شرایط مهیا نباشد و حمایتی نداشته باشد، جرأت نمی‌کند به سینمای کنونی فیلم بدهد.


زمینه‌سازی برای اکران جشنواره فجر


با این شرایط بعید است در وضعیت کنونی صاحبان فیلم‌ها تمایل جدی به توزیع آثار خود داشته باشند؛ مگر اینکه یکی دو فیلم مشخص با حمایتی وسیع‌تر، به اکران عمومی در آمده، تا زمینه را برای اتصال فضای سینمایی کشور به جشنواره فجر نیز میسر کنند. بلکه از این رهگذر تعیین و تکلیف اکران عمومی جشنواره فجر هم راحت‌تر انجام شود.


بازگشایی سینماهای پایتخت پس از چهار ماه


شاید در این بین نهایتا فیلم‌های سینمای دولتی و یا متصل به نهادهای مثل حوزه هنری و شهرداری و فیلم‌های مورد حمایت دستگاه‌های دیگر بتوانند سینمای بخش خصوصی را نیز وادار به فعالیت کنند. همچنان که در هفته جاری «دیدن این فیلم جرم است» توزیع خود را در دستور کار گذاشته و در شهرهایی مثل مشهد نیز با اقبال مخاطب مواجه شده است.


فعالیت سینماهای غیردولتی مثل اکران فیلم‌های بخش خصوصی به دلیل ریسک در بازگشت هزینه‌های جاری و سرمایه، قابل تضمین نخواهد بود؛ بنابراین گردش دوباره چرخ سینما به نظر صرفا با محصولات مشارکتی دستگاه‌ها قابل شکل‌گیری است؛ اقدامی که می‌تواند حتی برای بازه زمانی کوتاهی هم باشد، تا چراغ سالن‌ها را روشن نگه دارد.


انتهای پیام /


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته