دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

لاستیک دولتی گران‌تر از قیمت بازار!

نرخ دولتی لاستیک پراید ۹۱۰‌هزار تومان است و نرخ آزاد یک‌میلیون و ۵۰ هزار تومان اما در بخش ماشین‌های خارجی کاملا برعکس است.
کد خبر : 553595
1.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، کاهش قدرت اقتصادی و افزایش قیمت‌ها اقشار متوسط و ضعیف را به سمت لاستیک دست‌دوم سوق داده و با این قیمت‌ها فضا برای تقلب مهیا شده است. کارگاه‌های حاشیه‌ای تهران لاستیک‌های صاف را می‌خرند و عاج جدید می‌چسبانند و به اسم لاستیک دست‌دوم خارجی در میدان شوش به‌فروش می‌رسانند. حتی لاستیک‌هایی که تاریخ انقضای آنها سررسیده است را با فرز و دستگاه‌های حرارتی تاریخ جدید می‌گذارند.


 بازار کساد است


بازار لاستیک همچنان تحت‌تاثیر دخالت دولت است و به‌رغم اعتراض صنف‌های فعال خرید و فروش لاستیک عملا محدود به ۵۰۰ تا ۶۰۰ واحد که نمایندگی تولید‌کنندگان لاستیک هستند محدود شده است. از سوی دیگر کاهش قدرت اقتصادی مردم و به‌حداقل رسیدن تردد بین شهری سبب شده که میزان مصرف به مقدار زیادی کاهش پیدا کند و همین امر منجر به کسادی بازار شده است.


تقلب بزرگ


اما مهم‌ترین تقلب تعویض رویه لاستیک است؛ لاستیک‌هایی که اصطلاحا صاف‌شده و دیگر عاج ندارد را می‌توان حلقه‌ای 30 تا 50 هزار تومان از میدان شوش خریداری کرد سپس رویه جدید و عاج را که توسط دستگاه‌های تزرق پلاستیک ساخته شده‌اند روی آنها می‌چسبانند و برای اینکه خریدار متوجه نشود چند کیلومتر با آن لاستیک طی می‌کنند و سپس به اسم لاستیک دست‌دوم خارجی در مغازه‌های میدان‌شوش که مرکز فروش لاستیک‌های دست‌دوم است عرضه می‌کنند.


به گفته کارشناسان این عمل هیچ تفاوتی با قتل غیر‌عمد ندارد زیرا مشخص است که این لاستیک‌ها در سرعت بیش از 100 کیلومتر یا در جادهای ناهموار یا زیر بار مقاومت لازم را ندارند و خواهند ترکید. افزایش قیمت لاستیک و کاهش درآمدها اقشار ضعیف و متوسط را به سمت تهیه لاستیک دست دوم سوق داده و چون این لاستیک‌ها اکثرا از طریق واحدهای صنفی بدون‌مجوز یا اصطلاحا کنار خیابانی عرضه می‌شوند هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد. اگر شیوع ویروس‌کرونا و کاهش مسافرت‌های بین شهری نبود شاید تعداد تلفات جاده‌ای ناشی از ترکیدن لاستیک خیلی بیشتر از عدد امروز بود.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: تایر لاستیک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته