دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
چند خبر از نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی اهواز

حلقه مفقوده تروبج علم و تمجید داور روس از عکس‌های دفاع مقدس

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان از ستاد برگزاری جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های علمی اهواز بازدید کرد.
کد خبر : 5533

به‌گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، آریا الستی گفت: «برگزاری چنین جشنواره‌ای یکی از حلقه‌های مفقوده ترویج علم بود.»


وی با اشاره به اینکه برگزاری نخستین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های علمی اهواز دور از تصور بود، افزود: «در شرایط نامساعد آب و هوایی در شهر اهواز، برگزاری این جشنواره بازتاب بسیار درخشانی در سطح جهان خواهد داشت.»


الستی با بیان اینکه کمبود تولید فیلم علمی در کشور احساس می‌شود، اظهار کرد: «به منظور حرکت به سوی قله‌های علمی، به برنامه‌ریزی و سیاسیت کلی احتیاج است و برنامه‌ریزی یک فن محسوب می‌شود. کشور در شرایط حاضر نیازمند ساختاری نظام‌مند برای پیشبرد علم و فناوری است و در این زمینه صندوق‌های حمایتی و نهادهای واسط نیز باید وارد کار شود.»


معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان گفت: «علم تنها در صورتی که جنبه‌ی اجتماعی پیدا نکند، جامعیت خود را از دست می‌دهد. مردم باید از شیرینی علم آگاه شوند و در صورتی که این شیرینی را بچشند، به طور حتم از آن استفاده زیادی خواهند کرد.»


الستی با بیان اینکه نشریات و مجلات علمی بسیار تاثیرگذار هستند، ادامه داد: «زمانی که علم به زبان مردم درمی‌آید بسیار تاثیرگذار می‌شود. امیدواریم نتایج این جشنواره نه تنها در سطح استان بلکه در سطح کشور ارائه شود، زیرا کشش اجتماعی در این زمینه بسیار زیاد است.»



دومین کارگاه کارگردانی


دومین کارگاه کارگردانی شهرام مکری در چهارمین روز جشنواره برگزار شد.


در این کارگاه آموزشی که با استقبال فیلم‌سازان شرکت کننده در این جشنواره برگزار شد، مباحثی از جمله تقطیع در موقعیت‌های مختلف یک‌نفره، دو نفره و یا سه نفره ،10 روش برای تقطیع موقعیت‌های یک نفره و دیدن نمونه‌های اجرا شده بر روی فیلم‌های روز سینمای جهان و دلایل استفاده از هر کدام از این روش‌ها مطرح شد. تقسیم‌بندی میزانسن‌ها بر اساس شکل اجرا و شناخته شدن لنزها برای کارگردان نیز از دیگر مباحثی بود که در این کارگاه مورد بررسی قرار گرفت.


آخرین کارگاه کارگردانی شهرام مکری نیز فردا (پنجشنبه) برگزار می‌شود.


شهرام مکری در گفت‌و‌گو با ستاد جشنواره، گفت: «جشنواره‌ها همیشه رونق فعالیت‌های فیلم‌سازی را به دنبال دارند، به شرط اینکه بتوان مخاطب را جذب کرد.»


وی افزود: «با توجه به اینکه جشنواره‌ی فیلم‌های علمی اهواز اولین دوره خود را تجربه می‌کند، باید گفت که عملکلرد خوبی داشته است. حضور فیلم‌سازان خارجی در این جشنواره که خود دست اندرکار جشنواره‌های جهانی هستند، فرصت خوبی برای معرفی و آشنایی فیلم‌سازان جوان ایرانی با فعالیت‌های فیلم‌سازی در سایر کشورهاست.»


مکری ادامه داد: «با توجه به جدید بودن موضوع جشنواره، امیدوارم با تشکیل دبیرخانه دایمی در سال‌های بعد نیز شاهد برگزاری این جشنواره در سطح گسترده‌تری باشیم.»


وی گفت: «نشست‌های تخصصی که در این جشنواره برگزار شد نیز روش‌های خوبی را به فیلم‌سازان جوان ایرانی برای ارتباط با ارگان‌های علمی خارج از کشور برای ساخت فیلم‌های علمی در ایران ارایه داد.»


نشست تخصصی پدر سینمای علمی فرانسه


نشست تخصصی سینمای ژان‌پن له‌وه با حضور بریژت بری و ماری جاگر دو تن از داوران فرانسوی جشنواره‌ی فیلم‌های علمی اهواز امروز (6 اسفند) در دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.


در این نشست ضمن معرفی بیوگرافی این کارگردان سرشناس فرانسوی، در خصوص سیر فکری و فلسفی این کارگردان و کارنامه هنری وی به حاضران در جلسه مطالبی ارائه شد.


ژان‌پن له‌وه کارگردان فرانسوی است که از او به عنوان پدر سینمای علمی فرانسه یاد می‌شود. وی ابتدا در رشته پزشکی تحصیل می‌کرد، ولی به علت علاقه فراوان به عکس‌برداری و تصویربرداری از جانوران زیر دریا، تحصیلات خود را در این رشته علمی و هنری دنبال کرد.


تحقیقات گسترده، تعلیم فراگیر و تحول بنیادین از مهم‌ترین ویژگی‌های آثار این کارگردان فرانسوی است.



رعایایی: جشنواره محل پیوند علم و هنر است


سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز برگزاری نخستین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های علمی اهواز را فرصتی مناسب برای استفاده از سینما در ترویج علم و پژوهش دانست و گفت: «این جشنواره محل پیوند علم و هنر است.»


محمد رعایایی در حاشیه بازدید از نمایشگاه عکس‌های علمی اهواز گفت: «یکی از ماموریت‌های دانشگاه، انجام امور فرهنگی در کنار فعالیت‌های علمی و پژوهشی است.»


وی با اشاره به اینکه برگزاری چنین جشنواره‌ای تاکنون سابقه نداشته است، افزود: «باید در کنار فعالیت‌های فرهنگی مرسوم و سنتی به کارهای نو و بدیع نیز بپردازیم.»


رعایایی با اشاره به اینکه جشنواره با استقبال خوبی از سوی مردم، دانشگاهیان و فیلم‌سازان مواجه شده، ادامه داد: «امیدوارم پیوند علم و هنر بتواند در جهت نهادینه کردن دانش و پژوهش میان اقشار جامعه مؤثر باشد.»


سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز آشنایی مهمانان جشنواره و هنرمندان خارجی با فرهنگ، آداب و رسوم، آثار باستانی و صنایع استان خوزستان را از دستاوردهای جانبی برگزاری جشنواره عنوان کرد.


تمجید داور روس از عکس‌های دفاع مقدس


عضو روس هیات داوری جشنواره گفت: «انتخاب و ساماندهی آثار ارسالی به نخستین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های علمی اهواز بسیار تحسین‌برانگیز است.»


ایرینا بلیخ عنوان کرد: «از تماشای فیلم‌های این جشنواره بسیار لذت بردم.»


وی افزود: «مردم کشور ایران دارای سنت‌هایی هستند که این سنت‌ها آنها را به نسبت همه مردم دنیا متمایز می‌کند. مردم این کشور با مسائلی همچون نجوم، فیزیک و علوم برخوردهایی خاص دارند.»


عضو روس هیات داوری جشنواره با اشاره به بازدید از نمایشگاه عکس‌های علمی این جشنواره اظهار کرد: «عکس‌های دفاع مقدس بسیار جالب بود و از دیدن آثار هنرمندان ایرانی بسیار راضی بودم.»


ایرینا بلیخ برنامه‌ریز بودجه تلویزیون روسیه و کانال تلوزیونی آکادو است. وی در حال حاضر مدیر جشنواره‌ی فیلم‌های علمی معاصر است. ایرینا در سال 2004 کار خود را با فراگیری و همیاری در تولید مستند بین المللی آغاز کرد. وی در سال 2007 به عنوان برنامه‌ریز و مجری به "آکادو" پیوست و کانال تلوزیونی مستقلی مختص سینما به نام "کینوزال 13 " را راه اندازی کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته