دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آذر 1394 - 09:42
کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی به تصویب رسید

نمایندگان مخالف طرح سنجش و پذیرش دانشجو: این طرح نمی‌تواند مشکلات آموزشی را حل کند

کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقاطع تکمیلی با 104 رأی موافق در مجلس صبح امروز- یکشنبه- به تصویب رسید.
کد خبر : 55257

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی را به تصویب رساندند.


104 نماینده از مجموع 199 نماینده حاضر در صحن به این طرح رأی موافق، 71 نفر رأی مخالف و 4 نفر رأی ممتنع دادند.


مخالفت مجلس با مسکوت ماندن 6 ماهه این طرح


در ابتدای بررسی این طرح مسکوت ماندن آن به مدت 6 ماه مطرح شد، این در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 87 رای موافق، 93 رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر با مسکوت ماندن 6 ماهه این طرح مخالفت کردند.


عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی در موافقت با مسکوت ماندن 6 ماهه این طرح گفت: طرح سنجش و پذیرش دانشجو نوعی انحصار و تمرکزگرایی را به همراه دارد، همه ما از این می‌نالیم که چرا این همه حقوق بگیر دولت وجود دارد. این در حالی است که از سوی مقابل بخش خصوصی را تقویت نمی کنیم و توی سر آن می‌زنیم.


وی با تاکید بر این که بخش خصوصی را تقویت نکرده‌ایم و با تصویب این طرح خودمان باعث چاق شدن دولت می‌شویم، اظهار کرد: در ژاپن کمتر از 10 درصد مردم حقوق بگیر هستند، اما ما بخش خصوصی را تقویت نمی‌کنیم.


رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: دانشگاه آزاد، دانشگاه موفقی بوده که باعث شده فرزندانمان برای تحصیل به خارج از کشور نروند، بیش از 95 درصد کسانی که می‌خواهند دکترا بگیرند یا به خارج می‌روند یا سرخورده می‌شوند. ما به جای اینکه دانشگاه آزاد را تقویت کنیم توی سرش می‌زنیم.


دانشگاه‌ آزاد اسلامی شجره طیبه است


محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و نماینده مردم کرمان در مجلس نیز در مخالفت با مسکوت ماندن این طرح گفت: این طرح به هیچ عنوان محدودکننده دانشگاه آزاد نیست بلکه تقویت کننده است.


وی اضافه کرد: عده‌ای طوری بیان می‌کنند که با این طرح می‌خواهند بر سر دانشگاه آزاد بزنیم؛ در حالی که دانشگاه آزاد شجره طیبه‌ای است که در انقلاب اسلامی رویش پیدا کرده است. این طرح می‌خواهد سردرگمی‌ها را ساماندهی کند.


طرح سنجش و پذیرش دانشجو برخلاف اعتماد به دانشگاه‌ها


مجتبی شریعتی نیاسر معاون وزیر علوم به عنوان نماینده دولت ضمن مخالفت با طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور اظهار کرد: علت مخالفت ما نه به دلیل محتوا بلکه به دلیل ماهیت این طرح است.


وی تصریح کرد: در حالی که سیاست دولت در توسعه تمرکززدایی و اعتماد به دانشگاه‌ها است، جهت‌گیری این طرح خلاف این مسیر را نشانه رفته است و اختیارات دانشگاه‌ها را تضعیف و خدشه‌دار می‌کند.


معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: مسیر آزمون متمرکز قبلا تجربه شده است برای مثال در سال 91، 100 درصد، سال 92، 70 درصد، سال 93، 50 درصد و در سال تحصیلی جاری تا 30 درصد متمرکز بوده است.


شریعتی نیاسر تاکید کرد: طرح پیشنهادی برگشت به آغاز این روند و تکرار برنامه ناموفق قبل است که قابل توجیه نیست ضمن اینکه در طرح پیشنهادی محل تامین اعتبار نیز پیش‌بینی نشده است که حکایت از نبود شفافیت این طرح است.


وی اضافه کرد: آمارها نشان از کیفیت بهتر پذیرفته‌شدگان در دوره دکتری در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته را دارد که این نتیجه اعتماد به استادان و فرهیختگان جامعه دانشگاهی است.


معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر این که در مقطع دکتری نیاز به افرادی داریم که قدرت استنباط و استدلال آنها بیشتر است، اظهار کرد: پذیرش دانشجویان باید در چارچوب واحد انجام شود در حالی که این طرح در کمیسیون بهداشت و درمان رد شده است و به نظر می‌رسد وزارت علوم مخالف با پذیرش دانشجویان به این شیوه باشد.


شریعتی نیاسر تاکید کرد: این طرح بر جزییات امتیازدهی و برگزاری آزمون متمرکز تاکید و اعلام کرده است که روش‌ها به مدت 5 سال غیر قابل تغییر است، در حالی که اولاً باید امکان اصلاح روش‌ها وجود داشته باشد و ثانیاً انتخاب روش‌های اجرایی برگزاری آزمون‌ها بر عهده وزارت علوم و دانشگاه‌ها است.


وی خاطرنشان کرد: این طرح موازی‌کاری با قانون قبلی است و در این راستا وزارت علوم قصد تدوین طرح جامع برای تعیین ضوابط سنجش و پذیرش دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی را دارد.


معاون وزیر علوم تاکیدکرد: وزارت علوم شیوه نظارت بر مصاحبه‌ها را تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است، این در حالی است که طرح موجود مخالف با این ابلاغیه است.


به گفته وی، برخورد با تخلفات یک بخش در آموزش عالی، نیازمند تدوین طرح جدید نیست.


طرح سنجش شفاف نیست


همچنین علیرضا خسروی، نماینده سمنان، در مخالفت با کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور گفت: این طرح نه آنقدر سیاه است که نتوان به آن رای داد و نه آنقدر سفید است که بتواند مشکلات آموزشی را حل کند.


وی با تاکید بر اینکه این طرح نکات مثبت و منفی دارد، اضافه کرد: بهتر بود به جای بررسی این طرح به ادغام وزارت بهداشت و آموزش می‌پرداختیم یا این که بهتر بود وضعیت بورسیه‌ها یا دانشگاه پیام نور را مشخص می‌کردیم.


وی تاکید کرد: نقطه مثبت این طرح ساماندهی مصاحبه و متمرکز کردن این طرح است.


خسروی با یادآوری اینکه این طرح بار مالی ندارد و وحدت رویه را در کشور گسترش می دهد، گفت: عده‌ای نیز می گویند این طرح به دنبال افزایش بار مالی به دولت است که البته این طور نیست.


طرح سنجش و پذیرش دانشجو پارادوکس دارد


همچنین حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس در مخالفت با کلیات طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از نمایندگان مجلس خواست طرح را به کمیسیون برگردانند تا با تعامل بیشتری با دانشگاه‌ها و وزارت علوم نقاط ضعف آن برطرف شود.


وی گفت: 4.5 درصد از تعداد داوطلبانی را که برای مقطع دکتری داوطلب می‌شوند، می‌توانیم جوابگو باشیم. این درصد در کارشناسی ارشد 22 درصد است که باعث می‌شود سالانه تعداد زیادی از دانشجویان به هندوستان، مالزی و آسیای میانه مراجعه کنند که در بازگشت وزارت علوم مجبور است که مدارک آنها را ارزیابی کند. خیلی از این مدارک قابل قبول نیست ولی وزارت علوم مجبور است به دلیل فشارهای سیاسی آنها را تأیید کند.


شهریاری افزود: در این طرح پارادوکسی وجود دارد؛ از یک طرف دانشگاه‌ها مدعی هستند و از طرف دیگر برای دکتری آموزش‌محور 50 درصد و برای دکتری پژوهش‌محور 30 درصد نتیجه آزمون در نظر گرفته شده است. نتیجه‌اش این می‌شود که خیلی از کسانی که در مناطق محروم مدرک کارشناسی ارشد خود را گرفته‌اند مورد پذیرش مقطع دکتری قرار نمی‌گیرند. از یک طرف دیگر باید بخش غیردولتی را تقویت کنیم و دولت نیز باید بر روی آن نظارت داشته باشد. نمی‌‌توان طرحی را ارائه بدهیم که کسی که قرار است آن را اجرا کند بگوید مشکل دارم و نمی‌توانم آن را اجرا کنم.


شهریاری در پایان متذکر شد: در کجای دنیا کشوری وجود دارد که همه دانشگاه‌های آن با یک کنکور دانشجو می‌پذیرند. با این کار انگیزه استادان را می‌گیریم. این طرح قطعاً نکات مثبتی هم دارد اما نکات منفی‌اش بیشتر است.


طرح سنجش بی‌نظمی‌های موجود را سامان می‌دهد


همچنین محمد مهدی زاهدی، نماینده کرمان و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در موافقت با کلیات این طرح گفت: در گذشته آزمون دکتری به شکل‌های گوناگون برگزار می‌شد، حال 30 درصد آزمون و 70 درصد مصاحبه و رزومه علمی مبنا قرار می‌گیرد. البته وزارت علوم می‌خواهد صددرصد رزومه علمی را مبنا قرار دهد که این روند سردرگمی در کشور ایجاد می‌کند.


محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان، در موافقت با کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی اظهار کرد: در گذشته آزمون دکترا به شکل‌های گوناگون برگزار می‌شد، حال 30 درصد آزمون و 70 درصد مصاحبه و رزومه علمی مبنا قرار می‌گیرد. البته وزارت علوم می‌خواهد صد درصد رزومه علمی را مبنا قرار دهد که این روند سردرگمی در کشور ایجاد می‌کند.


وی اضافه کرد: در سال گذشته و امسال دانشگاه آزاد برخلاف این رویه عمل کرده و 70 درصد آزمون و 30 درصد رزومه مبنا قرار گرفته است.


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: نزدیک به 200 داوطلب که رتبه‌های اول تا سوم آزمون دکتری را به دست آورده‌اند به دلیل این شیوه نتوانسته‌اند در مصاحبه پذیرفته شوند و 90 درصد داوطلبان سال قبل اعلام کردند که این شیوه درست نیست.


زاهدی یادآور شد: به هیچ وجه بحث جناحی و سیاسی نسبت به این موضوع نداریم.
وی از نکات مثبت این طرح را ساماندهی بی‌نظمی های موجود دانست و گفت: این طرح همچنین باعث کم هزینه کردن آزمون می‌شود و این گونه شاهد مشارکت جدی دانشگاه‌ها هستیم.


وی تاکید کرد: البته ما در این طرح بین دانشجویان دکتری پژوهش‌محور و آموزشی پژوهشی تفاوت‌هایی را گذاشته‌ایم.


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به مواد 2 و 5 این طرح اشاره و اظهار کرد: البته اگر نمایندگان دانشگاه آزاد، وزارت علوم و کارشناسان بخواهند ما می‌توانیم مواد 2 و 5 این طرح را که در مورد برنامه‌ریزی برای پذیرش دانشجوی دکتری و سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری است، برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع دهیم و با حضور این افراد در کمیسیون بررسی شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته