جنس تحریمهای سالهای ۸۸ و ۸۹ کاملاً متفاوت و با صبغه حقوق بشری بود / مطالبه تعهدات سطح بالای سیاسی از سوی FATF پس از برجام
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، برنامه تلویزیونی جهانآرا دوشنبهشب (۸ آذرماه ۹۹) با حضور سیدشمسالدین حسینی وزیر اسبق اقتصاد و نماینده مجلس شورای اسلامی و با موضوع «بررسی ابعاد اقتصادی آسیبهای فتنه ۸۸» از شبکه افق سیما پخش شد.
حسینی در ابتدای این برنامه در پاسخ به پرسشی در خصوص محاسبات دشمن برای فشار به مردم ایران پس از فتنه سال ۸۸ اظهار داشت: محاسبات دشمن به جهاتی خیلی دقیق بود و برای اینکه یک دولت و حتی حاکمیت را به چالش بکشند، به دو کار تضعیف مشروعیت و کارآمدی دولت و حاکمیت احتیاج داشتند.
وی افزود: در نیمه اول دهه ۸۰ ما بهترین عملکردها را در حوزه اقتصادی داشتیم و انتخابات سال ۱۳۸۸ هم که برگزار شد، یکی از بهترین مشارکتها رقم خورد و نوع صفآرایی انتخابات سبب شد که مردم با شور و جدی وارد انتخابات شوند؛ ولی نتیجه انتخابات گویی آن چیزی نبود که آنها میپسندیدند و اینجا فرصت فراهم شد تا با طرح مباحثی مثل «تقلب»، مشروعیت دولت را زیر سؤال برده و با تحریمها بار دیگر دولت را بزنند.
تحریمهای سالهای ۸۸ و ۸۹ کاملاً متفاوت است
وزیر اسبق اقتصاد در پاسخ به آن دسته از افرادی که نمیپذیرند فتنه ۸۸ باعث ایجاد تحریمهای بیشتر و مشکلات اقتصادی در کشور شد، خاطرنشان کرد: جنس تحریمهای سالهای ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ کاملاً متفاوت است و نوع حقوق بشری به آن اضافه شد و اتفاقاً یکی از آدرسهای غلطی که داده شد، این بود که بهجای اینکه ماهیت تحریمهای جدید را تحلیل کنیم و آثار و پیامدهای آن را بهنوعی معرفی کنیم، تأکید داشتند که این تحریمها به هر دلیل همیشه بوده است.
وی با بیان اینکه هیچ موقع در تاریخ نداشتیم که بانک مرکزی تحریم شود، تصریح کرد: وقتی تحریم بانک مرکزی مطرح شد، کسانی که بیش از همه مخالف بودند که چنین اتفاقی نمیافتد، خود کارشناسان بانک مرکزی بودند و میگفتند بانک مرکزی مستقل از دولت است و امکان تحریم وجود ندارد، ولی تحریم شد و تحریم بانک مرکزی برای اولین بار اتفاق افتاد و قابل قیاس با هیچ تحریمی نیست.
حسینی در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیر تحریمها و عملکرد دولت دهم و برخی حاشیههای این دولت که موجب افزایش قیمت کالاهای سرمایهای مثل خودرو و ارز در کشور شد، اظهار داشت: وقتی دولت تغییر کرد ارز ۲۹۷۰ تومان بود و امروز آنهایی که منصف هستند میتوانند قضاوت کنند که یک دولتی بوده که هستهای را تعطیل نکرده و به جلو برده، زیر بار FATF و امثالهم نرفته و با اینکه تحریم بانک مرکزی و نفت در دوره اول اتفاق افتاد، عملکرد و رشد اقتصادیاش و میزان توسعه زیرساختها را ببینید.
وزیر اسبق اقتصاد افزود: آنهایی که در انتقاد به دولتهای قبلی میگفتند ۷۰ درصد مشکلات به خاطر مدیریت داخلی است، الان چه میگویند؟ حرف تحریم را نمیزنند؟ همان کسانی که اینهمه ادعا داشتند، جریان هستهای را تعطیل کردند و دلار را هم چند برابر کردند.
وزیر اسبق اقتصاد با بیان اینکه پس از تحریمها صادرات نفت از بیش از دو میلیون بشکه به حدود یکمیلیون بشکه رسید و آیا این کاهش عرضه ارز نیست، گفت: آیا دولت و کشور ذخیره ارزی نداشت؟ بالاترین ذخیره ارزی را داشتیم و بیش از یکصد میلیارد دلار ذخیره ارزی داشتیم ولی نمیتوانستیم این ارزها را جابجا کنیم.
وی افزود: تولید نفت ما بر اثر تحریمها ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد و صادرات هم خیلی بیش از این کاهش یافت و این در حالی است که نفت در تولید ملی ۲۵ درصد سهم دارد و این یعنی خود این مسئله بهتنهایی ۱۰ واحد درصد رشد اقتصادی کشور را کاهش میدهد.
حسینی تأکید کرد: اگر ما در خصوص نرخ ارز صحبت میکنیم، باید بازار ارز را تحلیل کنیم و اثر بیش از نصف شدن درآمد نفت را ببینیم و اثر مسدود شدن جابجایی ارز را ببینیم و اگر در خصوص رشد اقتصادی صحبت میکنیم، اینها را موشکافی کنیم.
قوانین برنامه توسعه ما متناسب با تحریم اقتصادی پیشبینینشده
وزیر اسبق اقتصاد با بیان اینکه قوانین برنامه توسعه ما متناسب با پدیدهای مثل تحریم اقتصادی پیشبینینشده و هنوز هم اینگونه است، اظهار داشت: به همین دلیل مستقل از این دولت و آن دولت باید به مباحثی مثل اقتصاد مقاومتی برگردیم.
وی با بیان اینکه یکی از پیشنهاداتی که در دوران مسئولیتم در وزارت بازرگانی مطرح شد این بود که نظامات تصمیمگیری کشور مربوط به شرایط عادی هست و با این شرایط نمیتوانیم در برابر جایی مثل اوفک مبارزه کنیم، گفت: آنها نهادی به اسم اوفک دارند که کارش طراحی تحریمها هست و فوقالعاده هم پرقدرت است ولی ما هنوز ستاد ثابتی در کشور نداریم.
حسینی با بیان اینکه در سال ۹۰ و ۹۱ جلسات منظمی با حضور رئیسجمهور و اعضای تیم اقتصادی دولت تشکیل میشد، خاطرنشان کرد: یکی از تحریمهایی که میخواستند اعمال کنند، تحریم بنزین بود و در این خصوص دو اقدام صورت گرفت که هر دو اقدام بعداً مورد هجمه قرار گرفت که یکی هدفمند کردن یارانهها بود که باعث اصلاح مصرف انرژی شد و دیگری تولید بنزین و افزایش خودکفایی سوخت بود.
وی افزود: بخش عمدهای از نوسانات رشد اقتصادی ایران ناشی از نوسانات بخش نفت است و بهویژه وقتی نوسان مقداری باشد، اثر تحریمها بسیار شدید میشود.
وزیر اسبق اقتصاد ادامه داد: یادم هست همان زمان هیلاری کلینتون مصاحبه کرده و گفته بود که ما قصد تحریم بنزین را داشتیم که اینها با طرح هدفمندی این برنامه ما را منتفی کردند.
خامفروشی نفت، مشتریهایمان را به چند کشور محدود میکند
وی تأکید کرد: وقتی بنزین و فرآورده تولید کنیم، همه کشورها خریدار آن هستند، ولی خامفروشی نفت، مشتریهایمان را به چند کشور محدود میکند، دقیقاً شرایطی که تحریمها اثرگذار میشوند.
حسینی با اشاره به اینکه متوجه شدیم که باید سامانههای تجاری ما یعنی واردات و صادرات و ثبت سفارشمان با سامانه گمرکی ما یعنی ورود و خروج کالا و سامانه بانکی و ارزی ما با هم متصل باشند، خاطرنشان کرد: مرکزی تحت عنوان «مرکز مبادله» درست کردیم و جالب اینکه بعد از تغییرات دولت، یکی از مراکزی که تعطیل شد همین مرکز مبادله بود و بعدها هیچ تلاش موفقی در خصوص اینکه چیزی جایگزین آن شود، نشد.
وی در تشریح ایرادات سامانه نیما در مبادله ارز، اظهار داشت: مورد داریم که چند صد تاجر مالباخته که عمده آن تولیدکننده هستند، جلوی بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی صف میکشند و علتش این است که آن افراد ازاینجا ارز خریدهاند در شرایطی که کسی که اینجا ارز میفروخته کلاهبردار بوده است.
حسینی تأکید کرد: اگر ما موفق شدیم که بازار ارز را کنترل کنیم، مربوط به این است که موفق شدیم یک اشراف اطلاعاتی و اجرایی با وصل کردن سامانههای اطلاعاتی و حلقه ثبت سفارش و تخصیص ارز و ورود و خروج کالا برقرار کنیم.
نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ماههای گذشته میلیونها تن کالای اساسی در گمرک ذخیرهشده بود و این به اختلافنظر بین وزارت صمت و بانک مرکزی برمیگشت، گفت: یکی از جاهایی که بهشدت آسیبپذیر بودیم، در بخش غذا بود و میتوانید بررسی کنید ببینید که برای افزایش تولید پروتئین در کشور و بهطور مشخص مرغ و گوشت در برابر تحریمها چه برنامهای در سالهای 90 و 91 اجرا شد.
وی با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیجفارس بهعنوان بزرگترین پالایشگاه جهان دقیقاً بعد از تحریمها شروع شد و بالغبر ۹۰ درصد پیشرفتش مربوط به زمان دولت قبل بود، اظهار داشت: آیا غیر از این است که همه باور دارند که بخش عمدهای از پیشرفت علمی در آن زمان اتفاق افتاد و آیا غیر از این است که یکی از مهمترین بخشهای تحریم حوزه علمی بوده است.
جهش تولید مسکن دقیقاً بعد از تحریمها بود
حسینی با بیان اینکه از سال ۵۷ تا سال ۹۹ یکی از مهمترین مشکلات کشور مسکن بوده است، گفت: جهش تولید مسکن دقیقاً بعد از تحریمها بوده است، اما من نمیخواهم بگویم که تحریمها منجر به جهش مسکن شد بلکه میگویم کار صورت میگرفت و اگر درجایی، بازار کالا روی گرده مردم فشار میآورد، در جای دیگری مثل بازار مسکن تلاش میشد تا این فشار کاهش پیدا کند.
وزیر اسبق اقتصاد در پاسخ به آن دسته از افرادی که مسئله FATF را به دولت قبل و دوران وزارت مرتبط میکنند، تصریح کرد: سال ۸۷ که وزیر اقتصاد شدم، یکی از قوانینی که توسط به ما ابلاغ شد قانون مبارزه با پولشویی بود که یک قانون داخلی بود.
وی افزود: مسئله پولشویی جدید نیست و حدود ۲۰ سال پیش در دوران ریاست مرحوم نوربخش بر بانک مرکزی دستورالعمل مبارزه با پولشویی تصویب شد که کاملاً داخلی بود.
حسینی با اشاره به اینکه قانون مبارزه با پولشویی در سال ۸۷ ابلاغ شد و وزیر امور اقتصاد و دارایی رئیس شورای عالی مبارزه با پولشویی هست، گفت: من مرّ قانون را اجرا و دستورالعملها را تهیه کردم و کار را پیاده و شروع به فعالیت کردم.
وزیر اسبق اقتصاد افزود: ما لایحهای را تحت عنوان لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم تهیه کردیم و آن را به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دادیم. در واقع سیاست حقوقی ما در برابر پدیدهای مثل مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، گرفتنمجوز قانونی از مجلس شورای اسلامی بود و این اتفاق افتاد.
وی تأکید کرد: به همان موازات که ما زیرساختهای مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را آماده میکردیم، جریمهها و پنالتیهایی که آنها برای ما وضع میکردند، بیشتر میشد.
انتقاد معاون سازمان ملل از FATF
حسینی با بیان اینکه FATF زیرمجموعه سازمان ملل نیست، خاطرنشان کرد: زمانی که من وزیر امور اقتصاد و دارایی بودم، معاون سازمان ملل که یک روس بود و مهمان وزیر کشور بود با من ملاقات کرد و خود او از عملکرد FATF منتقد بود و انتقاداتش هم این بود که ما جایی تحت عنوان سازمان ملل داریم که یک جایگاه رسمی و قانونی دارد و این را گروهی از کشورها تأسیس کردهاند و در آن نفوذ دارند.
وزیر اسبق اقتصاد با بیان اینکه تروریسمی که ما در قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم تدوین کردیم، دقیقاً مطابق با قانون اساسی ما بود، گفت: بعد از اجرای برجام، فشارهایی شدت گرفت مبنی بر اینکه در راستای اجرای برجام باید توصیههای FATF را اجرا کنید.
وی درعینحال با بیان اینکه ما با FATF گفتوگو میکردیم، اظهار داشت: ما از کارکرد سازمان ملل راضی نیستیم و بیشترین انتقادات را از سازمان ملل آقای احمدینژاد داشت ولی هرسال در آنجا سخنرانی هم میکرد. ما باید با آنها گفتوگو کنیم ولی بحث بر سر این هست که آیا باید وارد گفتوگو و معامله با آنها بشویم تا توصیههای آنها را اجرا کنیم و حداکثر امتیازی که آنها به ما بدهند این است که ما را از لیست سیاه بیرون نیاورند و بین زمین و هوا معلق بگذارند.
درخواست تعهدات سطح بالای سیاسی از سوی FATF پس از برجام
وی افزود: بعد از تغییر دولت و بعد از برجام،FATF در نامهای گفت که شما باید یک تعهد سطح بالای سیاسی بدهید تا شما را از لیست سیاه معلق کنم. دولت وقت تعهد داد که من این کارها را میکنم و جالب این است که یکی از تعهداتی که خواسته بود، این بود که تعریفتان را از تروریسم تغییر دهید.
حسینی در پاسخ به این سؤال که پذیرش شروط FATF در اقتصاد ما چقدر تأثیرگذار خواهد بود، اظهار داشت: ثبات ارزی که اتفاقاً در همین دولت هم شاهد آن بودهایم مربوط به زمانی بوده که در لیست سیاه FATF بودیم و بعد از برجام از لیست یا همان لیست اقدام مقابلهجویانه FATF تعلیق شدیم، ولی خروج آمریکا از برجام شروع شوکهای ارزی بود بهرغم اینکه همچنان ما در لیست سیاه در حالت معلق بودیم.
این نماینده مجلس افزود: FATF تجارت را ممنوع نمیکند، بلکه کنترلهای سختتری بر آن وضع میکند. در این سالها هرساله ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم و بیش از این هم واردات داشتیم و مگر FATF نبوده است. ولی پرداخت چند میلیون دلار پول یک مربی را به این مسئله گره میزنند.
وی با بیان اینکه من و وزیر فعلی اقتصاد میتوانیم روی این مسائل به جمعبندی برسیم ولی امان از زمانی که افراد سیاسی این مسائل را مطرح میکنند، اظهار داشت: شوکهای ارزی ما ناشی از تحریمهای اولیه و ثانویه آمریکاییهاست و البته ساختارها و سیاستهای خودمان هم سر جای خودش قرار دارد.
در بیانیه لوزان و ژنو دنبال رفع تحریم ثانویه بودند ولی تحریم ارزی تحریم اولیه بود
حسینی ضمن اشاره به اینکه ما وقتی با آنها در مورد تحریم حرف میزدیم، شناختی از تحریم نداشتیم و کسانی هم که سالها با تحریم دستوپنجه نرم میکردند را نهتنها به بازی نگرفتیم بلکه تمسخر و تحقیر هم کردیم، اظهار داشت: در اولین بیانیههایی که در ژنو و لوزان صادر شد بهجای اینکه به دنبال رفع انسدادهای ارزی باشند، سهمیه ارزی گرفتند. یا بهجای اینکه درهمتنیدگیهای تحریمهای اولیه و ثانویه را درک کنند، گفتند تحریمهای ثانویه را برمیداریم و تحریمهای اولیه بماند، درصورتیکه مسئله ارز مربوط به تحریمهای اولیه است.
باید پیامدهای رد کردن کلیات بودجه را ببینیم
نماینده مردم تنکابن در مجلس با تأکید بر اینکه حتماً بودجه نیازمند اصلاح است، اظهار داشت: اگر فرآیند این بود که ما بودجه را رد میکردیم و اجازه داشتیم که خودمان دوباره بنویسیم و یا فکر میکردیم که بودجه بهتری دوباره برمیگردد، من هم طرفدار رد کردن کلیات بودم ولی باید پیامد و نتیجه این رد کردن را ببینیم.
وی با تأکید بر اینکه: بودجهای که امروز کسری تراز عملیاتی و مازاد و فزونی هزینههایش نسبت به درآمدش ۳۲۰ هزار میلیارد تومان هست، بودجه خوبی نیست، اظهار داشت: از طرفی بخشهایی مانند منابع حاصل از سرمایهگذاری نفت با پیشفرضهایی مثل دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت، پیشبینیشده که این پیشفرضها درست نیست؛ درصورتیکه امروز نرخ ارز حدود ۲۵ هزار تومان هست و ارز ۴۲۰۰ تومانی هم در بازار وجود دارد و وقتی اینها را کنار هم میگذاریم، میبینیم هم در کلان بودجه و هم در اجزای بودجه در کنار ناترازیها، بسیاری از واقعیتهایی که باید لحاظ میشد، نشده است.
انتهای پیام/4106/
انتهای پیام/