آموزش و نحوه یادگیری مغز با یکدیگر تطابق ندارند
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از اد سرج، رویکرد بشر در آموزش مبتنی بر این فرض است که معلم یک خودکار دارد و مغز دانشآموز نیز یک کاغذ سفید است. این رویکرد کاملاً اشتباه است. درواقع آموزش باید مانند پرورش یک گیاه باشد. بشر از طریق آموزش جهان را شکل میدهد، معلمان، اساتید و... باید در خدمت پروش این گیاه باشند.
مغز نحوه یادگیری و درک مفاهیم خاصی دارد. برای مثال نحوه کار حافظه را در نظر بگیرید، فراموشی نقطه قوت مغز به شمار میرود در حالی که معلمان فراموشی را بد میدانند. درواقع فراموشی غریزه طبیعی انسان است و گامی بسیار حیاتی در روند یادگیری به شمار میرود. شاید این امر کمی عجیبوغریب به نظر برسد اما واقعیت اساسی در علم عصبشناسی است.
به همین دلیل توصیه میشود که اساتید و معلمان آموزش مفاهیم جدید را در طول ترم تحصیلی انجام دهند و نکات مهم را بارها تکرار کنند چراکه میل به فراموشی در مغز انسان نهادینه شده است. مغز اطلاعات بلااستفاده را به یاد نمیسپارد. دلیل فراموشی مغز این است که بسیاری از اطلاعات بلااستفاده هستند. درواقع مغز اطلاعاتی را به یاد میسپارد که دو یا سه بار تکرار شود.
انتهای پیام/4021/
انتهای پیام/