سالگرد حاج قاسم، فرصتی طلایی برای مجلس
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، از چهارده فصل و 177 اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بهعنوان میثاق ملی کشور، در چندین فصل (فصول پنجم، ششم و هفتم) به حاکمیت ملت و اختیارات و صلاحیت مجلس شورای اسلامی پرداخته شده است. قانون اساسی بهمثابه منشور اداره کشور، در 29 اصل به موضوع مجلس شورای اسلامی پرداخته و در 20 اصل، «وظایفی خاص» برای مجلس برشمرده است.
اختصاص حدود یکچهارم اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به قوه مقننه، جایگاه ویژه و ممتازی به مجلس شورای اسلامی بخشیده است و این تفاصیل مؤید سخن امام خمینی (ره) مبنی بر اهمیت و جایگاه فوقالعاده مجلس شورای اسلامی میباشند که فرمود: «مجلس در رأس همه امور است.» بنابراین متناسب با «حقوق» خاصه، «تکالیف» بسیاری نیز بر دوش مجلس شورای اسلامی سنگینی میکند و طبعاً انتظارات از آن بالاست.
این انتظارات از «مجلس یازدهم» دوچندان است؛ مجلسی که جانشین مجلس پرحاشیه دهم بوده و عنوان «مجلس انقلابی» را یدک میکشد؛ مجلسی که مقام معظم رهبری در وصف آن فرمودند: «مجلس یازدهم از قویترین و انقلابیترین مجالس پس از انقلاب است.» بهراستی عملکرد مجلس یازدهم در عمر چندماهه خود تا چه حد در تراز یک «مجلس انقلابی» بوده است؟!
موضوع اصلی یادداشت پیش رو بررسی اجمالی تصویب مصوبه «اقدام راهبردی مجلس برای مقابله با تحریمها و صیانت از حقوق ملت ایران» و همچنین نگاهی به رویدادهای پیش رو و بالأخص اولین سالگرد شهادت سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی است.
بیش از شش ماه از شروع به کار مجلس یازدهم میگذرد و در این مدت نیز مجلس کارنامه قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته است؛ لکن عملکرد مجلس در رابطه با مصوبه اخیر و سرانجام کوتاه آمدن از مواضع خود در رفتوبرگشتهای سیاسی و حقوقی بههیچوجه در شان و منزلت یک مجلس انقلابی نبود و بهنوعی پالس ضعف و عجز را مخابره کرد و پیامدهای منفی بیشماری را در آینده نهچندان دور به دنبال خواهد داشت؛ مگر اینکه در اولین فرصت ممکن بهخوبی جبران شود.
پرداختن به نقش و تأثیر هر یک از ساختارها و کنشگرانی چون دولت، شورای نگهبان، شورای عالی امنیت ملی و ... که هر یک به نحوی در این امر دخیل بودند؛ خارج از حوصله بحث است و فرصت دیگری را میطلبد ولی آنچه حائز اهمیت است؛ عقبنشینی نهایی مجلس بهعنوان خانه ملت، عصاره اراده و اعتماد مردم و تعیینکننده جایگاه و مسیر حرکت دولت و ملت، از مواضع اولیه خود بود.
رکوردها در مجلس بهسرعت در حال شکسته شدن هستند و مجلس یازدهم، از مجلس دهم که کلیات برجام را در بیست دقیقه تصویب کرد(!)؛ گوی سبقت را ربود و در مدت بسیار کوتاه هشت دقیقه اشکالات شورای نگهبان به طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریمها» را که شامل سه مورد الف) زمان یکماهه طرح به دلیل مغایرت با مصوبه شورای عالی امنیت ملی، ب) تغییر عبارت «از زمان تصویب» در مجلس به «از زمان ابلاغ»، ج) بازگشت مجازات سنگین دربند آخر به همان صورت قبلی بودند برطرف و تصویب کرد.
طرحی که از ابتدا نیز در پاسخ به فعال شدن مکانیزم ماشه به جریان افتاده بود و به دلیل مصادف شدن مراحل نهایی تصویب آن با شهادت شهید والامقام فخری زاده، صرفاً به فوریتش افزوده شده بود و جای خالی واکنش جدی و مستقل مجلس به این ترور ناجوانمردانه نیز به آرشیو مطالبات بهحق مردم اضافه شد.
سرانجام طرح در مجلس و شورای نگهبان تصویب شد و به دلیل تأخیر رئیسجمهور در ابلاغ آن، رئیس مجلس با توجه به انقضای مهلت مقرر در ماده یک قانون مدنی، با صدور نامهای خطاب به مدیرعامل روزنامه رسمی کشور آن را ابلاغ کرد.
سؤال اصلی یادداشت حاضر این است که باوجود همه اتفاقات روزهای گذشته، چه گزینههایی در اختیار مجلس شورای اسلامی وجود دارد تا با ظرفیتهای عظیم موجود بتواند میخ طرح اقدام راهبردی را محکمتر بکوبد و با اقدامات انقلابی، جایگاه ویژه و منزلت فوقالعاده خود را یادآور شود؟!
پاسخ یادداشت پیش رو به سؤال فوق عبارت است از «ظرفیت عظیم اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی» که تقریباً با چهلم شهادت شهید فخری زاده نیز مصادف است. این ظرفیت عظیم فرصت بسیار مناسبی برای جبران مجلس به شمار میرود که با توجه به مهلت اندک باقیمانده تا فرارسیدن آن، تلاش جدی و شبانهروزی نمایندگان محترم مجلس را میطلبد.
خالی از لطف نیست که اشارهای نیز به گلایه صریح رهبری نسبت به عملکرد مجلس در ادوار مختلف آن داشته باشیم. ایشان در این رابطه میفرمایند: «کنگره آمریکا در سالهای ۹۶ و ۹۷، ۲۲۶ طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی، یا تصویب کرده، یا ارائه کرده! ۲۲۶ طرحِ ضدّیّت و خباثت علیه جمهوری اسلامی؛ شرارت است دیگر. حالا البتّه اینجا من یک گِلهای هم از مجلس خودمان بکنم. مجلس شورای اسلامی خودمان چند طرح و لایحه در مقابل خباثتهای آمریکا ارائه کردهاند یا تصویب کردهاند؟!»4
در مقام جمعبندی میتوان نتیجه گرفت که با توجه به ترور ناجوانمردانه شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی بهعنوان یکی از فرماندهان ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران توسط ارتش تروریست آمریکا که بهنوعی اعلام جنگ آشکار و همهجانبه به ایران بود؛ بههیچوجه زیبنده قوه مقننه و درشان و منزلت مجلس انقلابی یازدهم نیست که با این قضیه منفعلانه برخورد کند؛ بلکه باید بالعکس، این فرصت را مغتنم شمرده و اصطلاحاً با یک تیر چند نشان را دنبال کند؛ در حقیقت مجلس شورای اسلامی با غنیمت شمردن این فرصت ناب و با یک اقدام جدی، هم میتواند کاستیهای طرح «اقدام راهبردی مجلس برای مقابله با تحریمها» را جبران کند و در عمل از حقوق ملت ایران صیانت و حفاظت کند؛ هم میتواند به ترور شهید فخری زاده واکنشی جدی نشان داده باشد و هم در انتقام سخت از خون شهید سلیمانی و نهایتاً اخراج آمریکا از منطقه نقش ویژهای را ایفا کند. امیدواری بیشتر مردم انقلابی ایران به نمایندگان منتخب خویش را نیز باید به ثمرات چنین اقدامی افزود.
فاصله زمانی اندک میان تصویب طرح پرحاشیه قبلی با اقدام هوشمندانه در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی بههیچوجه نباید بهعنوان دستآویزی برای بهانهجویی مانع از یک اقدام انقلابی و جدی شود و مجلس شورای اسلامی باید بهدور از فشارهای موجود به بهترین نحو ممکن مسیر خود را باقدرت پیش ببرد. زیرا تکمیل گام قبلی و خصوصاً اصلاح خلأهای منجر به دور خوردن طرح، وابسته به این حرکت جدید است.
همچنین گنجاندن ادبیات راهبرد مقاومت و اصول تحکیم شده توسط مقام معظم رهبری همچون منع شدید از هرگونه مذاکره غیرهستهای با آمریکا نیز از ضروریات ابتدایی محسوب میشوند که واکنش رسانهای دولت را هم نمیتواند برانگیزد. انشاءالله که اینگونه باشد. در رابطه با طرح تصویب قانون جدید نیز نظرات کارشناسی متنوع و متناسبی به مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ارائهشده است و از بابت محدودیت زمانی مشکلی وجود ندارد و با عزم جدی و همت راسخ نمایندگان محترم منتخب مردم، این پازل بهخوبی تکمیل خواهد شد.
*علی بیگ وردی، دانشجوی کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)
انتهای پیام/4084/
انتهای پیام/