روزمرهگیهایی که با کرونا از دست رفت/ پولدارها از آب گل آلود همهگیری ماهی گرفتند
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، بیشک سال 2020 به ما یادآوری کرد که در «زمان بیسابقهای» زندگی میکنیم. شیوع ویروس کرونا همهچیز را تغییر داد، بهطوریکه حتی پس از توزیع واکسن مناسب برای عموم مردم و بازگشت به حالت عادی، همچنان اثرات طولانیمدت کرونا بر جامعه و اقتصاد وجود خواهد داشت. اما این ویروس تأثیرات متفاوتی بر کسبوکارها، صنایع و مشاغل گذاشته است؛ برخی مانند تجارت الکترونیک رونق پیدا کردهاند و برخی نیز با رکود مواجه شدهاند.
در ادامه پنج مورد از روندهایی را که بهموجب کرونا تغییر و تحول یافتهاند، بررسی میکنیم.
افزایش استفاده از رسانههای دیجیتال
گوشیهای هوشمند بسیاری از بخشهای زندگی ما ازجمله نحوه گذران وقت را بهشدت تغییر دادهاند. طبق آمار در دهه 2008 تا 2018، زمان استفاده از دستگاههای تلفن همراه 12 برابر شده است. این مقدار با شیوع کرونا در سراسر جهان بهخصوص در میان کودکان و نوجوانان افزایش یافت. اکنون 44 درصد افراد زیر 18 سال روزانه 4 ساعت یا بیشتر به صفحهنمایش تلفنهای همراه خود خیره میشوند، این مقدار 21 درصد بیشتر از زمان ماقبل کرونا است.
بازیهای دیجیتال بخش دیگری است که از همهگیری بهرهمند شده است. درآمد بازیهای ویدئویی در بهار افزایش یافت و فروش آنها همچنان روند افزایشی دارد. شرکتها امیدوارند گیمرهایی که هنگام قرنطینه بهصورت اتفاقی به این حوزه روی آوردند، پس از پایان همهگیری نیز به بازی خود ادامه دهند.
در این میان پهنای باند بینالمللی و ترافیک اینترنت قبلاً بهطور پیوسته در حال افزایش بود، اما فعالیتهای کرونا باعث شد مقدار این حوزهها در سراسر جهان از 42 تا 51 درصد رشد پیدا کند. حتی اگر بسیاری از مدارس و ادارات کار عادی خود را در پیش بگیرند، تردید وجود دارد که زمان پرداختن به صفحهنمایش گوشی و تلویزیون و بازیهای ویدئویی به سطح قبل از کرونا کاهش یابد.
رونق تجارت الکترونیک
شیوع کرونا در نحوه خرید و تجارت دو تغییر ایجاد کرد؛ خرید فیزیکی بهشدت کاهش پیدا کرد و از آنطرف تجارت الکترونیک و خریدهای آنلاین رونق بسیاری پیدا کرد. به زبانی دیگر کرونا عادتهای قدیمی را از بین برد.
به نظر میرسد نوآوری در خرید در دنیای واقعی به سمت گیشههای پرداخت بدون صندوق پیش میرود، اما برای این منظور، مردم ابتدا باید از روشهای پرداخت بدونتماس مانند کیف پول الکترونیک و پرداخت با موبایل استفاده کنند.
تاکنون، همهگیری مردم را از پول نقد و پرداختهای نقدی دور کرده است و درعینحال افراد به پرداختهای بدون تماس عادت کردهاند و بهاحتمالزیاد به این روند ادامه خواهند داد. نمونه بارز تجارت الکترونیک شرکت آمازون است که در سالهای اخیر رشد مداومی را تجربه کرده است. همچنین شیوع کرونا موجب شد خریدهای آنلاین از این شرکت افزایش چشمگیری پیدا کند تاحدی که آمازون مجبور شد چندین هزار نیروی جدید جذب کند تا بتواند درخواستهای مردم را برآورده کند.
با توجه به رونق سفارشهای آنلاین، شرکتهای تجارت الکترونیکی امیدوارند افرادی که در دوران کرونا رو به این روش آوردهاند، به مشتریان مادامالعمر آنها تبدیل شوند. ناگفته نماند که از طرفی دیگر خردهفروشان در این همهگیری متضرر شدند.
جهانیشدن
جهانیشدن از اواسط دهه 1980 اوج گرفت تا اینکه در سال 2007 - 2008 به بحران مالی برخورد کرد. از آن زمان، تجارت جهانی بهعنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی در برابر جنگهای تجاری، و هماکنون شیوع کرونا، افزایش چندانی نداشته و ثابت مانده است.
تجارت بهوضوح تحت تأثیر همهگیری قرار گرفت و هنوز زود است که بگوییم چه اثرات طولانیمدتی خواهد داشت. امر واضح این است که در بین مؤلفههای جهانیشدن (سرمایه، اطلاعات، مردم و تجارت) اطلاعات در حال تبدیل شدن به یک قطعه مهمتر از معمای اقتصادی جهان است. حتی قبل از شیوع کرونا، تجارت جهانی 60 درصد سریعتر از تجارت کالا در حال رشد بود و در سال 2019 تقریباً 13.4 تریلیون دلار ارزش داشت. شیوع کرونا موجب افت در تجارت کالاها (شبیه آنچه در سال 2008 اتفاق افتاد) شده است.
شکاف ثروت
به گفته کارشناسان رشد خالص دارایی میلیاردرها تحت تأثیر COVID-19 قرار نگرفت، بلکه کرونا موجب شد آنها بیش از هر زمان دیگری ارزش داراییهایشان افزایش یابد. درعینحال، در یک مقیاس گستردهتر، نابرابری در چند دهه گذشته افزایش یافته است. شیوع ویروس کرونا موجب یک آشفتگی اقتصادی شد. نسلهای جوان با چالشهای بسیاری مواجه شدهاند و آنها کمترین پسانداز ممکن برای پوشش وقفه در درآمد را دارند. در حقیقت، تقریباً نیمی از افراد در گروه سنی 18 تا 24 سال اصلاً چیزی پسانداز نکردهاند.
هرچه اقتصاد تحت تأثیر اقدامات COVID-19 قرار گیرد، شکاف بیشتری بین افرادی كه به كار خود ادامه دادهاند و افراد شاغل در صنایع تحتتأثیر (مانند گردشگری و غیره)، ایجاد خواهد شد.
دورکاری و محل کار انعطافپذیر
تا سال 2019، بیش از نیمی از شرکتهایی که سیاست محل کار انعطافپذیر یا دورکاری نداشتند، دلیل آن را «سیاست طولانیمدت شرکت» عنوان میکردند. بهعبارتدیگر، این روشی موفقیتآمیز بوده است. اما بیماری همهگیر کرونا بسیاری از شرکتها را مجبور به تجدیدنظر در این سیاستها کرد.
این آزمایش بزرگ در دورکاری، تأثیری بزرگی بر زندگی اداری دارد و بهطور بالقوه کل اقتصاد اداری-تجاری را تغییر میدهد. چراکه طبق آمار حجم سرمایهگذاری در املاک تجاری در سهماهه سوم سال 2020، 48 درصد کاهش یافته است. همچنین آمارها نشان میدهد هزاران نفر در حال نقلمکان از مناطق گرانقیمت شهری هستند، چراکه احتمالاً قادرند از یک مکان ارزانتر دورکاری کنند.
انتهای پیام/4112/پ
انتهای پیام/