بازگشتی که میتواند تئاتر و تلویزیون را احیا کند/ آشتی دوباره جشنواره تئاتر فجر با تلهتئاتر پس از 10 سال
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، تله تئاتر یا تئاترهای تلویزیونی و گزارشهای صحنهای که ضبط حرفهای آثار اجراشده در تالارهای نمایشی را در برمیگیرد، با هدف ارتباط گستردهتر با مخاطبان و ایجاد ظرفیتهای اقتصادی جدید برای آثار نمایشی از طریق عرضه در فضای مجازی و شبکههای تلویزیونی در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر لحاظ شده است.
معیارهای ارزیابی تله تئاترها در جشنواره سی و نهم
آنگونه که دبیرخانه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر اعلام کرده، ضبط حرفهای، رعایت قواعد فنی و استانداردهای کیفی و همچنین برخورداری از نگاه خلاقانه و نو از مهمترین معیارهای ارزیابی در این بخش عنوان شده است.
علاوه بر این، جشنواره سی و نهم بنا دارد به منظور حمایت از قالبهای جدید اجرای آثار نمایشی و اقدامات تأثیرگذار برای حفظ پویایی و حیات تئاتر در روزهای همهگیری کرونا از مؤسسات و سامانههای فعال در ضبط و تدوین آثار تهیه شده از اجراهای نمایشی قدردانی کند.
مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره
برگزارکنندگان جشنواره تئاتر فجر امسال جوایزی نیز در زمینههای بهترین کارگردان هنری، کارگردان تلویزیونی(فنی)، نمایشنامهنویس، بازیگر زن، بازیگر مرد، طراح صحنه و لباس، موسیقی، تهیه کننده (اثر برگزیده) به آثار منتخب اختصاص خواهد داد و امکان افزایش عناوین جوایز نیز بنا بر تصمیم هیئت داوران برای این بخش محتمل است.
بنابر اعلام دبیرخانه این رویداد هنرهای نمایشی، تهیه کنندگان و کارگردانان تله تئاترهای تولید و پخش شده در بازه زمانی اسفند ۱۳۸۸ تا آذر ۱۳۹۹ و تهیه کنندگان و کارگردانان گزارشهای صحنهای تا پایان روز یکشنبه ۳۰ آذر ماه وقت دارند طبق فراخوان منتشر شده در این بخش آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.لازم به یادآوری است که سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه بهمنماه ۹۹ برگزار میشود.
یک گونه نمایشی مهجور اما پرطرفدار در تلویزیون
«تله تئاتر» یکی از گونههای پرمخاطب نمایشی در کشور است که بهویژه در سالهای دهه شصت و هفتاد طرفداران زیادی داشت.
تله تئاترهایی که در آن سالها از شبکههای محدود تلویزیونی پخش میشدند، دارای ارزشهای هنری و محتوایی قابلتوجهی بودند. این آثار اغلب با حضور بازیگران فعال و نامآشنای هنر نمایش در آن سالها و با کارگردانی چهرههای شناختهشده تولید میشدند.
با توجه به این ویژگی، تلهتئاترها هم در جلب نظر مخاطبان حرفهای تئاتر موفق بودند و هم بینندگان عام تلویزیونی را با رگههایی از ظرایف و ظرفیتهای تئاتر آشنا میکردند. حتی میتوان گفت گاهی جرقه اولیه علاقه به هنرهای نمایشی برای بسیاری از تماشاگران تئاتری و حتی هنرمندان این عرصه، تماشای همین تلهتئاترها در تلویزیون بود.
تلهتئاترهایی همچو «دکتر فاستوس»، «مرغابی و مه»، «خانه سالمندان»، «تله موش»، «فیزیکدانها»، «قطار ارواح»، «خانه عروسک»، «چراغ گاز»، «تاجر ونیزی»، «کلانتر خوشقلب»، «معمای یک قتل»، «شاهدی برای بازپرسی»، «پرده عجایب»، «نکراسوف»، «نیمکت» و دهها اثر دیگر نمونههایی هستند که با نقشآفرینی بازیگران نامآشنا و کاربلد و البته با استفاده از کارگردانی درست و نمایشنامههای درجه یک تولید شدند. در این سالها کارگردانانی همچون مسعود فروتن، رضا کرمرضایی، رکنالدین خسروی، حسن فتحی، محمد رحمانیان، هرمز هدایت ، تاجبخش فنائیان و... از جمله چهرههای مؤثر در ارتقای تلهتئاتر بودند.
بازگشتی پس از 10 سال که میتواند احیاگر باشد
به نظر میرسد با بازگشت بخش تله تئاتر بعد از ۱۰ سال به جشنواره تئاتر فجر در دوره سی و نهم اهمیت توجه به شیوههای مختلف عرضه آثار نمایشی و ضرورت تاکید بر گسترش دایره مخاطبان تئاتر بازتعریف و مورد تأکید قرار گرفته است.
در این میان تلویزیون هم میتواند نقش قابلتوجهی در این حوزه داشته باشد. از آن جاییکه تلهتئاترها هم در جذب مخاطبان حرفهای تئاتر موفق بودند و هم بینندگان عام تلویزیونی را با ظرفیتها و زیباییهای تئاتر آشنا میکردند، ضرورت توجه بیشتر به آن احساس میشود.
این موضوع بهویژه در شرایط فعلی که شیوع کرونا اجراهای روی صحنه را با محدودیتهای فراوانی روبهرو ساخته، بیشتر خود را نشان میدهد. به این ترتیب بسیاری از گروههای تئاتری که به خاطر کرونا حدود ۱۰ ماه است که رنگ صحنه را ندیدهاند، فرصتی برای ارائه تواناییهای خود مییابند و هم مخاطبانی که ناگزیر از حضور در منزل هستند در سبد انتخابهای تلویزیونی خود گزینه جدیدتری خواهند یافت.
انتهای پیام/4104/پ
انتهای پیام/