ریسک قماربازی برای دریافت پول بادآورده
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، بهادر، دانیال، دنیا، ساشا ، پویان و... اسامی هستند که مدتی است در فضای مجازی بسیار به چشم میخورند و سبک زندگی عجیبی که دارند باعث حیرت بسیاری شده و همین موضوع باعث شده که بسیاری آرزو کنند و بگویند که ایکاش ما هم مثل اینها بودیم اما پشت پرده این افراد چیست و چرا مردم با دنبال کردن این افراد باعث معروف شدن چنین مبتذلانی میشوند که در عین حال که باعث تهاجم فرهنگی در جامعه میشود، چاه کلاهبرداری این افراد توسط سایتهای شرطبندیشان را نیز عمیقتر میکنند.
پشتپرده این ماجراها چیست؟
اخیرا آن چیزی که بسیار باعث شد تا صحبت این سایتهای شرطبندی بیشتر بر سر زبانها بیفتند ورود یکی از خوانندگان معروف لسآنجلسی بود که تمام اعتبار و محبوبیت خود را برای کسب درآمد شخصی به روی دایره ریخت. تصاویری از زندگی لاکچری خود به صورت مستمر منتشر میکرد و در این بین یک آدرس سایت شرطبندی را زیر پستهای خود تگ کرده و به مخاطب نوید ورود به دنیای ثروتمندان را میداد. حالا کسب درآمدهای میلیون دلاری همچون بسیاری دیگر از چهرههای معروف فضای مجازی آغاز میشود؛ روندی که بدون شک ضرر اکثریت و سود اقلیت را در پی خواهد داشت.
چطور مردم گول میخورند؟
همه ما تبلیغ سایتهای شرطبندی را به صورت بسیار زیاد در صفحات اجتماعی دیدهایم. ماجرا زمانی جالب میشود که تمام نقل و انتقالات این افراد و سایتها زیر سایه درگاههای مجاز بانکی انجام میگیرد. آنطور که گفته میشود سایتهای شرطبندی از روشهای متفاوتی برای پرداخت و دریافت پولهایشان استفاده میکنند.
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی میخواهید از درگاهی اینترنتی پرداختی را انجام دهید و نماد شاپرک و... که نشانه و مهر تاییدی رسمی و دولتی بر آن درگاه است را مشاهده میکنید؛ احساس امنیت به شما دست دهد که همین احساس برای کاربران سایتهای شرطبندی هم در زمان پرداخت نوعی اعتماد ایجاد میکند.
البته درست است که یک سایت شرطبندی از همان ابتدا که با همین عنوان برای دریافت درگاه اینترنتی پرداخت ثبتنام نمیکنند چراکه هیچ شرکتPSP (شرکتهای با واسطهگری بین بانکها و پذیرندگان که ارائهکننده خدمت هستند) نیز به هیچ سایت شرطبندی درگاه الکترونیکی نمیدهد ولی این موضوع نیازمند نظارت بیشتر حتی پس از تحویل این درگاههاست.
حال از این نکته که بگدریم موضوعی که شاید بسیار مهم باشد ولی بسیار کمتر به آن پرداخته شده است این است که چطور مردم در چنین شرایطی ریسک زیادی را به جان میخرند تا سودی به اصطلاح بادآورده را با درصد موفقیت پایین کسب کنند.
حکومت میتواند سرمایه افراد ریسکپذیر را در مسیر درست هدایت کند
محمدرضا محبوبفر، جامعهشناس و استاد دانشگاه در مورد علت ورود مردم به اینگونه موضوعات معتقد است: «در جامعه ایران با شرایطی که کرونا و تحریم ایجاد کرده، راههای درآمد بخش زیادی از مردم مسدود شده و آنها به سمت مسیرهای کسب درآمدی که هم درآمد بالایی نصیب آنها کند و هم در کوتاهمدت پاسخگوی نیازهای آنها باشد، کشیده میشوند. باید به این نکته توجه داشت که مردم ایران امروزه به سمت مشاغل واسطهای و دلالی گرایش پیدا کردهاند و زمانی که در جامعه این مشاغل واسطهای و دلالی رشد میکند در کوتاهمدت بسیاری از افراد در مشاغلی قرار میگیرند که با رشد تصاعدی سرمایهها مواجه میشوند.»
وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه اینگونه موارد در داخل ایران هم فعال هستند، افزود: «وقتی بستر مناسب هم برای فعالیت این سایتها فراهم است و اقداماتی برای توقف این سایتها توسط مسوولان ذیربط صورت نمیگیرد شاهد این هستیم که این سایتها تعطیل نمیشوند و حتی در صورت تعطیل شدن هم از طریق سایتهای دیگری دوباره شروع به کار میکنند و اقدام عملی مناسبی هم متوجه گردانندگان این سایتها نیست.»
این جامعهشناس با اشاره به اینکه تحت تعقیب قرار دادن برخی از این گردانندگان پاک کردن صورت مسأله است، گفت: «بستر و زمینه این مشاغل در کشور فراهم است و مردم هم متوجه این سایتهای شرطبندی و مشاغل دلالی هستند اما باتوجه به اینکه راههای درآمد آنها محدود شده است. زمانی که بیکاری، فقر، تورم و محرومیت افزایش پیدا کند، مردم متوجه مشاغلی میشوند که به صورت کاذب و سیاه فعال هستند.»
وی ضمن اشاره به نقش حکومت در مدیریت ریسکپذیری جامعه گفت: «شرایط مردم بهگونهای است که پذیرفتهاند، ریسک کنند اما حکومت میتواند با هدایت صحیح سرمایه افرادی که توان تحمل ریسک زیادی را دارند در کسبوکار و سرمایهگذاری داخلی هم درصد ریسک نامطمئن این افراد را کاهش دهد و هم از خروج سرمایه از کشور جلوگیری کند اما این مهم نیازمند آن است که بروکراسی راهاندازی مشاغل جدید، مشاغل داخلی و شغلهای آزاد را از پیش روی مردم برداشته شود.»
نقش رسانه در آگاهسازی مردم
مجید رضاییان، استاد علوم ارتباطات و پژوهشگر ژورنالیسم با اشاره به نقش رسانه در مقابله با فریب مردم توسط چنین مسیرهایی گفت: «در اینجا سه نکته وجود دارد. نکته اول این است که اساسا در مواردی چه از این قبیل و چه مشابه آن واقعیت آن است که اولین آیتم، بحث «قانون» است. شما بهعنوان یک رسانه زمانی که مسألهای جنبه قانونی دارد؛ اما درست اجرا نمیشود و درست استقبال نمیشود، به شکل خاصی با آن برخورد میکنید و زمانی هم که ارزیابی درستی ندارد و تحلیل متفاوتی در مورد آن وجود دارد؛ مدل برخورد شما هم متفاوت خواهد بود.»
وی در ادامه افزود: «دوم اینکه در پدیده شرطبندی اولین نکته این است که روزنامهنگار باید به سراغ «گزارش تحقیقی» برود؛ یعنی شما زمانی که به سراغ این گزارشها رفتید، باید «دستهای پشت پرده» رو شود که برای چنین فعالیتی روزنامهنگاران بهتریناند؛ چون موضوع پیچیدهای است چراکه به یکباره رواج گرفته و خلافی است که از درگاههای بانکی هم استفاده میشود.»
این استاد ارتباطات با اشاره وضعیت اقتصادی مردم و بهویژه جوانان، خاطرنشان کرد: «بخش سوم این است که به هر حال مردم به نقطهای رسیدهاند که از نظر اقتصادی افت کردهاند و سفرهها خالی شده است که همه نهادها در آن دخیل هستند. ما بهعنوان روزنامهنگار بهدنبال این نیستیم که مشکلات را متوجه یک جناح بدانیم بلکه باید یک روند را بررسی کنیم: همانطور که در تاریخ هم آمده است، هراتفاقی از پس اتفاق دیگری رخ میدهد.»
وی در ادامه ضمن اشاره به وضعیت جوانان تاکید کرد: فقر اقتصادی_اجتماعی و اینکه جوانان احساس میکنند که آرزوهایشان را به دست نیاوردهاند و گمان میکنند که از طریق سایتهای شرطبندی میتوانند یک شبه به آنچه که میخواهند دست یابند؛ بیتأثیر نیست. اینجا رسانه باید تشریح کند که این موضوع جیب افرادی را خالی و جیب عدهای را پر میکند. این نکته مهمی است که باید به آن توجه کنیم در تبیین و «آگاهی بخشی» رسانهها باید خیلی قوی و گستردهتر کار کنند.
رضاییان در پایان افزود: این یک وظیفه است و باید از نظر قانونی بررسی شود که چرا مراجع ذیربط ساکت هستند و باید در گزارشها آورده شود. باید بدانید که مخاطب ما جوانانی هستند که فکر میکنند سفرههایشان جمع شده است و میخواهند به یک دستاورد خوب مالی برسند.
منبع: صبح نو
انتهای پیام/
انتهای پیام/