دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آذر 1399 - 10:30
دفتر وکالت آنا/15

چه افرادی مستحق اعدام هستند؟/ اعدامی‌ها را بشناسید!

یکی از شیوه‌های مجازاتی که در قانون کشور ما و سایر کشورها وجود دارد، مجازات اعدام است که به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد.
کد خبر : 547666

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اعدام مجازاتی است که در سال‌های گذشته، با چالش‌هایی در حوزه نظر و عمل مواجه بوده است. به لحاظ نظری، دانشمندان این مجازات را خلاف نظریه قرارداد اجتماعی می‌دانند، این بحث آن قدر جدی است که در سطح سازمان‌های بین‌المللی و مهم‌ترین آن، یعنی سازمان ملل نیز مطرح شد.


اعدام در اصطلاح فقه و حقوق عبارت است از مجازات مرگ برای ارتکاب جرم‌های خاص که از سوی دادگاه و مقام و مراجع قضایی صادر می‌شود.


جرائم موجب اعدام


اینکه قاضی پرونده بابت چه جرم‌هایی می‌تواند حکم اعدام صادر کند موارد معلوم و مشخصی وجود ندارد و درعین حال شامل موارد متعددی می‌شود.


به گونه‌ای که ممکن است یک قاضی در یک شعبه حکم به اعدام مجرمی داده و قاضی دیگری در شعبه دیگر حکم به حبس ابد صادر نماید که همه اینها در واقع برمی‌گردد به مصالح و مفاسدی که مقام قضایی تشخیص میدهد.


البته لازم به ذکراست برخی از جرائم هستند که هم در نص قرآن و هم نص قانون حکم آن اعدام است مانند قتل، محاربه و افساد فی الارض، زنای محصن یا در متن قانون لواط و غیره.


افساد فی‌الارض چیست؟ مفسد فی‌الارض کیست؟


انجام عملی که قانون‌گذار به آن افساد فی‌الارض می‌گوید، شاید یکی از مهمترن دلایل اجرای مجازات اعدام باشد؛ اما عملی که بدان افساد فی‌الارض می‌گویند شامل چه جرائمی است؟


به موجب ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی ”هرکس به‌طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانى افراد، جرائم علیه امنیت داخلى یا خارجى کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادى کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمى و میکروبى و خطرناک یا دایرکردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها گردد به‌گونه‌اى که موجب اخلال شدید در نظم عمومى کشور، ناامنى یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانى افراد یا اموال عمومى و خصوصى، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد مفسد فى‌الارض محسوب و به اعدام محکوم مى‌گردد.»


در این میان می‌توان تمام مجازات‌ها اعم از محاربه، قتل، زنا، لواط و حتی دیگر فسادهای کلان را در زمره افساد فی‌الارض برشمرد.


چگونگی انتخاب طریق اجرای اعدام


در قوانین جزایی عرفی طبع قضایی جرم ارتکابی و یا عنوان قانونی آن نمی‌تواند مشخصا طریق اجرای حکم اعدام قرار بگیرد بلکه صدور حکم از مرجع مشخص طریق اجرای احکام آن رانیز مشخص می‌کند.


به این ترتیب که هرگاه حکم اعدام از سوی دادگاه نظامی صادر شود محکومُ علیه تیرباران می‌شود در صورتی که از دادگاه‌های عادی صادر شود اجرای حکم به صورت به دار آویختن صورت می‌گیرد.


در خصوص محکومان دادگاه‌های انقلاب اسلامی در قوانین روش خاصی پیش بینی نشده است.


درنتیجه ملاحظه می‌کنیم که محکومان به اعدام دادگاه‌های انقلاب را گاهی تیر باران می‌کنند و زمانی نیز به دار مجازات می‌آویزند.


در حالیکه در قلمرو قوانین جزایی اسلامی، نفس عمل ارتکابی، طریق مختص اجرای مجازات اعدام برای آن عمل را نیز به دنبال دارد. به عنوان مثال محکوم به زنای محصنه سنگسار می‌شود و فاعل و مفعول لواط به یکی ازطریق: قتل با شمشیر، زیر دیوار گذاشتن، ازبلندی انداختن و یا زنده در آتش سوزاندن معدوم می‌شود.


البته ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ حد لواط را اعدام اعلام کرده، ولی کیفیت اجرای آن را ذکر نکرده که این برعهده قاضی است و باید نحوه اجرای آن را در رأی صادره بیان کند.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب