مجلس در راس امور است/ ریشه بیتوجهی دولت به قوانین مصوب پارلمان کجاست؟
گروه سیاسی خبرگزاری آنا_سارا خانمحمدی؛ روز چهارشنبه ١٩ آذرماه سال جاری رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه لایحه بودجه ١۴٠٠ اولین کار مشترک مجلس یازدهم و دولت دوازدهم است، گفت: متأسفانه در این چند ماه نتوانستهایم کار مشترک انجام دهیم چون مجلس `را شروع کرده است و هر روز طرحی را ارائه میدهد.
این اظهارات درحالی مطرح میشود که مجلس از سوی دولت همراهی با مصوبات خود ندیده و به اجرای قوانین مصوب قوه مقننه اهتمامی وجود نداشته است که نمونه بارز این در دو قانون اخیر تحت عنوان قانون تامین کالاهای اساسی برای اقشار آسیبپذیر و قانون اقدام راهبردی علیه تحریمها مشهود است. در این رابطه به قدری تعلل در ابلاغ قانون صورت گرفت که رئیس مجلس آن را ابلاغ کرد.
برخی نگرانند موفقیت مجلس در افکار عمومی آثار خود را در انتخابات ۱۴۰۰ نشان دهد
برخی معتقدند تمام این لجاجتها از سوی دولت با مجلس برای بیاثر کردن اقدامات این قوه و همچنین تخریب آن باشد. در این رابطه امیرحسین قاضیزاده هاشمی نایب رئیس مجلس با اشاره به علت هجمههای فراوان صورت گرفته علیه مجلس، میگوید: برخی نگران هستند که مجلس اگر در افکار عمومی موفق جلوه کند آثار خود را در انتخابات ۱۴۰۰ نشان دهد.
در خصوص قانون اول مبنی بر تامین کالاهای اساسی، نکته جالب این است که دولت با لجبازی و بهانهتراشی از زیر بار اجرای آن شانه خالی کرد و نداشتن منابع را علت این کوتاهی عنوان کرد اما درست پس از تصویب این قانون، دولت خود تصمیم گرفت به دهکهای پایین جامعه یارانه ۱۰۰ هزار تومانی کمک معیشتی در جهت تامین کالاهای اساسی پرداخت کند! حال این سوال مطرح است دولتی که منابع برای اجرای قانون مصوب مجلس نداشته یه یک باره کدام گنج نهان را یافته که طرح خود را با همین محور قرار است اجرا کند.
مصوبه مجلس نقطه قوتی برای پشتیبانی سیاسی از دولت در صحنه تعاملات بینالمللی است
تقابل دولت با مجلس در مورد قانون اقدام راهبردی علیه تحریمها در شرایط فعلی که آمریکا از برجام خارج شده و سایر کشورها نیز به انجام تعهدات خود پایبند نیستند به صلاح نیست. در این باره مصطفی میرسلیم با بیان اینکه شناخت بنیادین راهبردهای دشمن در دولت وجود ندارد و طبیعتاً برنامه راهبردی برای مواجهه با آنان نیز اندیشیده نشده است، میگوید: تنها نقطهای که به روشنی در سیاست دولت به چشم میخورد، اعتقاد به خروج از بن بستِ خودپنداشته با استفاده از سلاح مذاکره است.
وی ادامه میدهد: دولت پس از مصوبه مجلس احساس کرد آن کورسوی امید که نسبت به تغییر وضع آمریکا پیدا کرده بود، خاموش شده و در نتیجه شتاب زده نسبت به مصوبه مجلس انقلابی موضع گیری منفی کرد، در حالی که این مصوبه برگ برنده و نقطه قوتی برای پشتیبانی سیاسی از دولت در صحنه تعاملات بینالمللی است.
تقابل دولت با مجلس فقط در عدم اجرای قوانین مصوب خلاصه نشده و به تقدیم لایحه بودجه به مجلس بدون حضور رئیسجمهور در صحن و همچنین بدون رعایت اصلاحات ساختاری لایحه میتوان اشاره کرد که در این میان طبق توافقات صورت گرفته باید لایحه بر مبنای اصلاح ساختار تدوین و تقدیم میشد. شرکت ندادن نمایندگان در جلسات ملی مقابله با کرونا، وجه دیگر تقابل دولت با مجلس بود که پس از پافشاریهای بسیار نایب رئیس مجلس موفق به حضور در این جلسات شد.
اظهارات روز چهارشنبه رئیس جمهور مبنی بر اینکه «کسی نمیتواند برای دولت خط مشی تعیین کند. خط مشی را فقط رئیسجمهور تعیین میکند، کسی نمیتواند برنامه برای دولت تعیین کند، برنامه را فقط رئیسجمهور تعیین میکند» نشان میدهد که دولت هر طرح یا قانونی را که به صلاح نداند در کشوی میزش به بایگانی خواهد سپرد.
در این رابطه حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس میگوید: همان قانون اساسی که اجازه داده مردم به آقای روحانی رای بدهند، اجازه داده که مردم به نمایندگان مجلس نیز رای دهند. همچنین در مواد مختلف وظایف مجلس و جایگاه آن را مشخص کرده است.
نظام سیاسی در کشور نیمه ریاستی است
وی ادامه میدهد: قانون اساسی در اصل 70 دولت را به نحوی زیر نظر مجلس قرار داده و میگوید رئيس جمهور و معاونان او مكلف به حضور در مجلس هستند. اصل 71 نیز تصریح میکند که مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی میتواند قانون وضع کند.
وی با اشاره به اینکه نظام سیاسی در کشور نیمه ریاستی است، میگوید: این یعنی پارلمان بر دولت حاکمیت دارد و امام هم فرمود که مجلس در راس امور است. این در راس بودن به معنای آن است که رئیس جمهور نمیتواند مجلس را منحل کند اما مجلس میتواند رئیس جمهور را استیضاح کند.
انتظار میرود دولت در این روزهای پایانی باقیمانده تعامل خود را با مجلس و قوه قضائیه حفظ کرده و این چند ماه را با آرامش سپری کند.
انتهای پیام/۴١۵١/
انتهای پیام/