ضرورت اختصاص بودجه بیشتر به انجمنهای علمی/ دستگاه اعصابسنج مبتنی بر انرژی خورشیدی ساخته شد
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ انجمنهای علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان فعال، باانگیزه و با ظرفیتهای بالا هستند که موجب تجمیع و متمرکز شدن دانشجویان مشتاق به فعالیتهای پژوهشی و علمی میشوند.
بخش عمده این ظرفیتها، ابتدای کار بهصورت بالقوه هستند و اگر دانشگاهها بستر مناسبی را برای فعالیت انجمنها فراهم آورند؛ بالفعل شدن این ظرفیتها دور از دسترس نخواهد بود؛ بنابراین در راستای ترویج روحیه علمی، توانمندسازی و ایجاد انگیزه در دانشجویان، دانشگاه باید انجمنهای علمی دانشجویی را فعال و حمایت کند.
انجمن علمی مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس یکی از انجمنهای فعالی است که در این شماره (11) از گفتگوهای خبرگزاری آنا با عنوان «توسعه دانشهای نو با انجمنهای علمی» به معرفی، موفقیتها، کارکردها، فعالیتها، برنامهها و مشکلات این انجمن در مسیر توسعه علم و دانش و دانشهای نوین و تخصصی پرداخته میشود.
بیشتر بخوانید:
اتحادیه انجمنهای علمی راهاندازی شود
نگاه پژوهشمحورانه انجمنهای علمی به علم
تولید مادهای قدرتمندتر از بنزین در طرح پژوهشی «سوخت پاک»
کمیته کشوری اعضای فعال انجمنهای علمی تشکیل شود
پیشبرد دانشهای نوین با جذب دانشجویان خلاق در فعالیتهای علمی و طرحهای پژوهشی
انجمنهای علمی در مسیر خلاقیت و کشف حقایق
در این گفتگو میزبان مرتضی شفیعخانی رئیس انجمن مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس هستیم که در ادامه مشروح آن را میخوانید.
آنا: چگونگی تشکیل انجمن علمی مهندسی برق واحد پردیس و نوع و حیطه کارکرد آن را بیان کنید.
شفیعخانی: انجمن علمی مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس از سال 97 فعالیت مجدد خودش را آغاز کرد؛ چراکه قبل از آن هم مجوز فعالیت داشت؛ اما فعالیتش بهطور کامل آغاز نشده بود. در انجمن علمی مهندسی برق دانشجویان کاردانی، کارشناسی و ارشد عضو هستند و بالای 80 نفر عضو دارد، کسانی که فرم عضویت پرکرده و زمینههای علاقهمندی خود را ثبت کردهاند، معمولاً در کارگاهها و کلاسها شرکت میکنند.
فعالیتهای انجمن در زمینه برگزاری کارگاههاست که نمونهاش در برخی سایتها اطلاعرسانی شده است، سال گذشته کارگاه انرژی خورشیدی را بهصورت تئوری و عملی دوروزه برگزار کردیم، ثبت نام در این کارگاه از بیرون انجام شد، افراد از شهرهای مختلف مانند سمنان و ساوه و دانشجویانی از دانشگاههای تهران جنوب و علم و صنعت آمدند و برخی از استادان خودمان هم حضور داشتند.
آنا: از فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی و دستاوردهای انجمن علمی برق واحد پردیس بگویید.
شفیعخانی: مسابقاتی که از سوی اجرا و برگزار کردهایم به نوعی فعالیتهای علمی، فرهنگی و اجتماعی بوده است؛ چراکه دانشجویان با همدیگر تیم تشکیل داده و همکاری میکردند و نهایتاً ایدهای مطرح میشد و اجرایشان اجرای تیمی بود. هر سال یک مسابقه اجرا کردهایم، امسال هم برنامه داریم؛ اما فعلاً بهدلیل شیوع کرونا نمیتوانیم برگزار کنیم.
تجهیزات ساخته شده مانند دستگاه اعصابسنج مبتنی بر انرژی خورشیدی و ساخت ماکتی از دانشگاه مبتنی بر انرژیهای تجدیدپذیر و پنل خورشیدی - که اکنون در واحد پردیس قرار دارد از دستاوردهای انجمن مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس است.
روشی برای تعمیر لامپ کممصرف که توسط خود دانشجویان ابداع شده و مالکیتش برای دانشگاه محفوظ است و کارگاه انرژی خورشیدی از دیگر دستاوردهای انجمن مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس است.
آنا: به عنوان فردی که در حوزه انجمنها فعالیت میکنید، جایگاه و وظایف انجمنهای علمی را در دانشگاهها چگونه ارزیابی میکنید؟
شفیعخانی: اگر انجمنهای علمی بتوانند فعالیت خودشان را توسعه دهند، فکر میکنم زمینهساز علاقهمندی خیلی از دانشجویان به رشته خودشان و آگاهیشان برای ادامه مسیر خواهد بود؛ چراکه در دروس تئوری خیلی از زمینههای کاری مشخص نمیشود؛ اما انجمنها میتوانند این خلأها را پرکنند و فضای کاری برای آینده آن رشته را در منظر دانشجو قرار دهند که اگر وارد این زمینه شده، این موقعیتهای شغلی در آینده نصیبش خواهد شد و برای این موقعیتهای شغلی این موارد را باید آموزش ببیند و جدای از این، اگر انجمنها بتوانند در زمینههای فرهنگی فعالیت کنند از آنجایی که ماهیت انجمن به عهده دانشجو بوده فعالیت در حوزه فرهنگی اثربخشیاش بهشدت بالاتر است.
سالهای اخیر حداقل سالی پنج تا 6 کارگاه برگزار کردهایم و خیلی از دانشجویان علاقهمند هستند و مدام پیگیر کارها و برنامهها هستند. در سه سال اخیر که مسئولیت داشتهام، حدوداً 20 کارگاه، سخنرانی و نشست علمی برگزار کردهایم که باید از همراهی و حمایت خوب مسئولان دانشگاه هم تشکر کنم.
آنا: انجمنهای علمی چقدر میتوانند در پیشبرد و توسعه علمی و مباحثی که به آنها مربوط است، بهویژه در فناوریها و دانش نوین نقشآفرین باشند؟
شفیعخانی: اگر شرایط برای حضور دانشجویان و فعالیتهایشان مهیا باشد، انجمنهای علمی بهعنوان پایگاه ابتدایی برای حضور دانشجو در عرصههای مختلف بهشدت مؤثر است؛ زیرا نخستین مرجعی که دانشجویان دارند، این است که بتوانند در انجمنها حضور یابند و در یکسری کارگاهها فعالیت و ایدهیابی کنند.
در قالب انجمن مسابقاتی را اجرا میکنیم که در واقع مسابقات ایدهپردازی هستند. بهعنوان مثال مسابقهای برگزار کردیم که دانشجویان برای ساخت دستگاه اعصابسنج مبتنی بر انرژیهای تجدیدپذیر ایده دادند. ایدههایشان مطرح و داوری شد و نهایتاً آن تیمی که بهترین ایده را داشت، ساخت دستگاه را آغاز کرد.
دانشجویان در قالب چنین برنامههایی میتوانند ایده داده و جستجو، تحقیق و پرسش کنند و نهایتاً بهترین ایدهای که در آن حوزه به ذهنشان میرسد را مطرح کرده و جلو ببرند.
سال گذشته مسابقه تعمیر لامپ کممصرف را اجرا کردیم که دوباره بچهها در مسابقه حضور یافتند و روشهایی را که از مراکز و منابع مختلف یاد گرفته بودند، اجرا کردند تا بتوانند سریعترین مدل را پیاده و اشکال لامپ کممصرف را پیدا و در سریعترین زمان آن را تعمیر کنند.
آنا: حمایتها از انجمنهای علمی را چگونه ارزیابی میکنید و پیشنهاد شما چیست؟
شفیعخانی: واقعیت این است که حمایتهای خوبی صورت میگیرد؛ اما کافی نیست. اگر امکانش هست درصد بیشتری از بودجه پژوهش به برنامه انجمنها اختصاص پیدا کند؛ زیرا انجمن خاستگاه نخست دانشجو و گام نخستی است که برمیدارد. اگر بتوانیم این زمینه را (اختصاص بودجه) مقداری پررنگتر کنیم، دانشجویان ایدهپرداز و ایدهپرور زیادی داریم. چنانچه دانشجویان گام نخست را راحت بردارند، قطعاً گامهای بعدی را راحتتر برمیدارند. وقتی دانشجو حس کند دیده شود و مورد توجه قرار میگیرد، دوستان دیگرش را هم تشویق میکند و گروههای خوبی تشکیل میدهند.
مبالغ بودجهها از سال 97 تاکنون هیچ تغییری نکرده است. عمده بودجهها بابت کارگاهها و سخنرانیها و ... هزینه میشود. نکته دیگری که خیلی میتواند کار را تسهیل دهد، این است که ارتباطات و بوروکراسیهای اداری برای دانشجویانی که فعالند، کمتر شود.
آنا: درباره مشکلات و چالشهای پیش روی انجمنها توضیح دهید.
شفیعخانی: ارتباط دانشجویان فعال در انجمنهای علمی، ارتباط مستمری نیست و این خود یک معضل است. بهعنوان مثال گاهی مسابقهای برگزار و ایدهای انتخاب میشود؛ اما همین جا کارها انجام و تمام میشود و افرادی جوایزی میگیرند، حال اگر بتوانیم این ایدهها و صاحبان ایده را پرورش دهیم، دستاوردهای بهتری حاصل خواهد شد؛ بنابراین باید فعالیت انجمنها مقداری توسعه پیدا کند و یا بعد از انجمن، این ایدهها و صاحبان ایده بتوانند در سطحهای بالاتر دیگری وارد شوند و اینگونه به حال خود رها نشوند.
چنانچه برای دانشجویانی که در این حوزهها فعالیت میکنند و بحث مالی هم ندارند، بتوانیم در مسابقات دیگر نقشی برایشان قائل شویم یا تسهیلات را خود دانشگاهها برای این دانشجویان قائل شوند، ارزشآفرین خواهد بود یا وقتی امکانات مناسبی در اختیار این دانشجویان قرار میگیرد، باعث انگیزه میشود و اینکه در ادامه تحصیلشان مقداری تسهیلات برای آنان قائل شوند و فضاهای مشخصی برای آنان تعبیه کنند که ایدههایشان را مطرح کنند، نتایج بهتری حاصل خواهد شد.
انتهای پیام/4117/4062/
انتهای پیام/