دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1399 - 12:42

زندگینامه حضرت آیت الله محمد یزدی + بیوگرافی

آیت الله محمد یزدی، عضو سابق مجلس خبرگان رهبری زندگینامه ای مملو از جهاد علمی و سیاسی داشتند.
کد خبر : 547121

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، آیت‌الله محمد یزدی در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در خانواده‌ای متدین و ارادتمند به خاندان پیامبر، چشم به جهان گشود. جدش، مرحوم شیخ محمدعلی، حدود صدسال پیش از یزد به اصفهان هجرت کرد و در مدت‌زمان کوتاهی، در حوزه علمیه اصفهان، به درجات علمی بالایی نائل آمد. مرحوم «آقا نجفی» که در آن دوره، ریاست حوزه علمیه اصفهان را بر عهده داشت، شیخ محمدعلی را مأمور بحث و مناظره با کشیش‌های ارامنه جلفای اصفهان کرد که شیخ محمدعلی توانست بر تمامی آن‌ها فائق آید و از آن پس، «شیخ یزدی» شهرت یافت.


پدر آیت‌الله یزدی، مرحوم «شیخ علی یزدی» نام داشت که از شاگردان «شیخ عبدالکریم حائری» و از روحانیون معروف اصفهان بود که امامت جماعت یکی از مساجد اصفهان را بر عهده داشت و به حل مشکلات مردم عالم پرور اصفهان می‌پرداخت.


از ویژگی‌های او آشنایی با علوم غریبه بود. مادر آیت‌الله یزدی نیز زنی مؤمن از خانواده متدین و دوستدار اهل‌بیت (علیهم‌السلام) بود که پدرش از مریدان «شیخ یزدی» به شمار می‌آمد و ارادت او به «شیخ یزدی» در ازدواج پدر و مادر وی بی‌تأثیر نبوده است.


مرحوم آیت‌الله محمد یزدی تحصیلات خود را ابتدا در محضر پدر و با فراگیری زبان فارسی آغاز کرد و پس‌ازآن، عازم مکتب‌خانه شد؛ مکتب‌خانه‌های آن روزگار اغلب در مسجد بود و فاقد میز و صندلی! پس از گذراندن دوره مکتب، برای گذراندن کلاس چهارم آن نظام آموزشی، به نخستین مدرسه‌ای که در اصفهان به سبک جدید تأسیس‌شده بود و یکی از روحانیون که با پدر او نیز سابقه دوستی داشت، آن را اداره می‌کرد، رفت. شش کلاس آن نظام را در آن مدرسه گذرانید.


تحصیلات حوزه را که در آغاز نزد پدر آموخته بود، در مدرسه «کاسه گران» اصفهان ادامه داد و سپس به مدرسه «ملأ عبدالله» رفت و به تحصیل شرح لمعه مشغول شد. پس‌ازآن به مدرسه صدر آمد و به خواندن «قوانین» پرداخت و در این میان، از محضر عالمان بزرگ اصفهان نیز در زمینه‌های علمی و معنوی بهره می‌برد.


 با تشریف‌فرمایی حضرت آیت‌الله بروجردی به قم، شور و بی‌قراری زائدالوصفی وجود طلبه جوان را فراگرفت و با اصرار فراوان به پدر، خواستار حضور و تحصیل در حوزه علمیه قم شد. پدر، در ابتدا با این سفر مخالف بود، ولی با واسطه قرار گرفتن یکی از علمای یزد، به سفر فرزند خود رضایت داد. در بدو ورود به قم، در مدرسه فیضیه مستقر شد. در آن زمان، آیت‌الله بروجردی، از برخی طلاب به سبب آشنایی با میزان توانایی علمی آنان، امتحان به عمل می‌آورد.


وی با شرکت در دروس سطح، کتاب‌های رسائل، مکاسب و کفایةالاصول را به‌خوبی فراگرفت و در درس خارج علمای بزرگ حوزه، ازجمله آیت‌الله بروجردی (ره) و امام خمینی (ره) شرکت کرد. تلاش علمی ایشان در آن سال‌ها باعث شد تا بتواند از حضرت امام خمینی (ره) اجازه‌نامهٔ اجتهاد دریافت کند. وی در طول آن سال‌ها از طریق شهریه، منبر و شرکت در جلسات وعظ و خطابه معاش خود را گذرانده است.


زندگی آیت‌الله یزدی، همواره با تلاش‌ها و دغدغه‌های علمی و فرهنگی همراه بوده است. بخشی از این تلاش‌ها در قالب سخنرانی‌ها و تدریس‌ها تبلور یافته است که اغلب، اساسی‌ترین مباحث اسلام و تشیع در آن مورد مداقه قرارگرفته است و تا هم‌اکنون نیز ادامه دارد. بخش دیگر آن نیز در قالب مقالات و کتب مفیدی است که جوانان و طالبان علم را از معارف والای مکتب تشیع بهره‌مند می‌سازد. ایشان نخستین مقاله‌های خود را در نشریه «حکمت» به چاپ رساند. ازجمله کتب ایشان که در زمان طاغوت به چاپ رسید، کتاب «گمشده شما» بود که چاپ آن باعث شد فردی به نام «مردوخ» به بهانه آن تهمت‌های ناروایی را به ساحت تشیع ابراز دارد. این مسئله باعث شد که آیت‌الله یزدی تهمت‌های او را در کتابی با عنوان «پاسخ تهمت‌های مردوخ» پاسخ دهد که هر دو کتاب «گمشده شما و پاسخ به تهمت‌های مردوخ موردعنایت زعیم عالی‌قدر شیعه، حضرت امام خمینی (ره) قرار گرفت.


آیت‌الله یزدی در طول دوران مبارزه بر ضد رژیم شاهنشاهی، حتی در زمان تبعید، دست از نگاشتن در جهت تبیین معارف اسلامی برنداشت و کتاب‌ها و مقالات بسیاری را به چاپ رساندند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:


کتاب‌های آیت الله محمد یزدی در یک نگاه


کتاب‌های عربی:


اُسَسُ الایمان فی القرآن؛


نبذٌ من المعارف الاسلامیه؛


الولادة الاصطناعیه للانسان؛


حکم التماثیل؛


من الذی بیده سهم الامام؟


رسالة فی القسامة. مسائل چهارگانه فوق به‌ضمیمه چند مسئله دیگر در یک مجلد با عنوان تسع رسائل فقهیه به چاپ رسیده است؛


فقه القرآن (۴ جلد)؛ این اثر در دوران زندان و تبعید جمع‌آوری گردید که پس ‌از انقلاب تنظیم و چاپ شد. هم‌اینک نیز به‌عنوان محور بحث ایشان در جلسه درس موردبررسی و تبادل‌نظر قرار می‌گیرد. تاکنون دو جلد از این مجموعه که دربرگیرنده روایات و فتاوی است چاپ و نشر گردیده است. همچنین ایشان تقریرات درس آیت‌الله بروجردی، امام خمینی و آیت‌الله اراکی را نیز نوشته‌اند.


قبسات من سورتی الحمد و القدر


الامامة و الولایه فی القرآن (تألیف گروهی)


رسائل فقهیه


کتاب القضاء فی شرح العروة الوثقی (۲ جلد)


ثلاث رسائل فقهیه


اُسس العقیدة فی الاسلام


آداب القضاء و احکامه


سلسلة بحوث اسلامیه فی الحقوق


دارالاسلام و دار الحرب


المسائل الثقافیه


 


کتاب‌های فارسی


ترجمه قرآن کریم


مجموعه مقالات انسان‌شناسی در مجله حکمت؛


بشر و خداشناسی؛


گمشده شما؛


پاسخ تهمت‌های مردوخ؛


حسین بن علی را بهتر بشناسیم؛


شرح قانون اساسی؛


مجموعه مقالات در قانون اساسی در مجله نور علم؛


تفسیر سوره حمد؛


روان‌شناسی اسلامی


اسلام همگام با زمان


سیری در تاریخ حدیث


علی (ع) بر منبر وعظ


سازندگی محیط


انسان و خداشناسی


پایه‌های ایدئولوژی در اسلام


مسائل فقهی جدید


دنیا در نظر علی (ع)


چند نکته


ولایت‌فقیه


گفتارهای اخلاقی


چهل حدیث


فرزندان آیت الله محمد یزدی


ایشان در قم با یکی از بستگان و فامیل پدری وصلت نموده که حاصل آن چهار پسر و یک دختر است. دو نفر از فرزندان او از طلاب فاضل و قاضی هستند. وضعیت خانوادگی، به‌ویژه علاقه‌مندی پدر به تحصیلات حوزوی، استادان بزرگوار حوزه و صبر و بردباری همسر و فرزندان خود را از عوامل مهم رشد علمی و فرهنگی خود می‌داند.


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته