لزوم تأکید اساتید نسبت به اهمیت اخلاق در علم/ اساتید باید الگوی دانشجویان در زمینه تولید علم باشند
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن ۴۰ درصد از سهم آموزش عالی کشور اقدامات مؤثری در حوزه علم و فناوری انجام داده و همیشه در مسیر اعتلای علم و پژوهش ایران اسلامی گام برداشته است.
این دانشگاه با داشتن واحدهای دانشگاهی مسئلهمحور و کارآمد، به تربیت دانشجویانی ایدهپرداز، کارآفرین و با انگیزه میپردازد تا با دانش خود بتوانند علم را با تکنولوژی روز ارتقا دهند و در مسیر رشد پرشتاب علمی کشور مؤثر واقع شوند. همچنین اساتید نخبه و با تجربهای در این دانشگاه وجود دارند که دارای مقالات پراستناد علمی و اختراعهای مختلف هستند که هرکدام گنجینهای برای دانشگاه آزاد اسلامی محسوب میشود.
در همین راستا با رضا غیاثی، منتخب در فهرست دو درصد برتر دانشمندان دنیا و عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق به گفتگو نشستهایم که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
لزوم تأکید اساتید نسبت به اهمیت اخلاق در علم
آنا: اساتید چگونه میتوانند به تولید علم کمک کنند؟
غیاثی: وظیفه یک عضو هیئت علمی هنگام تدریس در مقطع کارشناسی «تأکید بر اهمیت اخلاق در علم»، «معرفی کتابها، مجلات روز دنیا و انتقال مفاهیم بنیادی و ارتباط آنها با مطالب روز» و «ایجاد انگیزه آموختن و پژوهش در دانشجویان» است. رعایت این موارد توسط اساتید به تولید علم کمک میکند.
همچنین وظیفه یک عضو هیئت علمی هنگام تدریس در مقطع تحصیلات تکمیلی، افزون بر موارد بالا، ارتباط منطقی بین آموختههای دانشجو در دوره کارشناسی و مقطع تحصیلات تکمیلی و ایجاد بستری آرام در هنگام پیشبرد اهداف پژوهشی است.
آنا: چگونه موفق شدید در فهرست ۲ درصد برتر دانشمندان دنیا قرار بگیرید؟ چه معیارهایی مدنظر داوران است؟
غیاثی: تلاش اینجانب بر این بوده که از ابتدای جذب بهعنوان عضو هیئت علمی در راستای تخصص خود با پیشرفتهای نوین مربوطه همراستا باشم. همچنین تولید علم بهصورت کیفی و کمی را هدف قرار دادم. معیار داوری برای قرار گرفتن در فهرست دو درصد برتر دانشمندان جهان میزان تولیدهای علمی و تعداد استنادهاست.
فهرست دانشمندان دو درصد برتر توسط محققان دانشگاه استنفورد با بررسی و ارزیابی استنادات دادههای پایگاه اسکوپوس ارائه و در مجله Plos Biology منتشر میشود.
ضرورت الگو قرار گرفتن اساتید برای دانشجویان در زمینه تولید علم
آنا: برای تشویق دانشجویان به سمت تولید علم و شرکت در جشنوارههای علمی و پژوهشی ملی و بینالمللی چه راهکارهایی وجود دارد؟
غیاثی: دانشجو، مدرس خود را الگو میداند. بنابراین استاد باید اهمیت تولید علم، دستاوردهای خود و دیگر همکاران خود را در کنار مطالب درسی برای آنان ارائه کند. همین موضوع موجب میشود که دانشجو به سمت شرکت در جشنوارههای علمی بینالمللی سوق پیدا کند.
آنا: با توجه به اینکه در حوزه شیمی متخصص هستید، چطور میشود دانشجویان را به این رشته علاقهمند کرد؟
غیاثی: رشد بیرویه دورههای کارشناسی و تحصیلات تکمیلی شیمی در مقطعی ضربههای جبرانناپذیری به این رشته وارد کرد. همچنین تعداد دانشآموختگان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی بیش از نیاز جامعه بوده و از سوی دیگر بحث کیفی دانشآموختگان به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز مطرح است.
همین دو عامل موجب شده در سالهای گذشته با کاهش چشمگیر دانشجوی جدیدالورود در رشته شیمی مواجه باشیم. ایجاد رشته در دانشگاههایی که فاصله چندانی نسبت به هم ندارند موجب ریزش شدید آمار دانشجویی در واحدهای مادر شده است. در کنار آن موجب شده به دلیل عدم امکان پرشدن موظفی عضو هیئت علمی، وی مجبور به تدریس دروس غیرتخصصی باشد.
حذف کنکور برای پذیرش دانشجو در رشته شیمی نیز سبب شد بسیاری از دانشآموزانی که پایه شیمی قوی نداشته باشند به سوی این رشته هدایت شوند.
در راستای اعتلای وظیفه دانشگاهی خود نیازمند ورود دانشآموزانی به دانشگاه هستیم که اخلاق و دانش سرمایه آنان باشد. به گفته بزرگان تا آموزش و پرورش بر صدر ننشیند رشد و تعالی جامعه عیان نخواهد شد. با برطرف کردن این نکات، ضعف بستر رشد کیفی و کمی شیمی فراهم خواهد شد.
آنا: در پایان اگر نکتهای دارید بفرمایید.
غیاثی: در پایان جا دارد یادی کنم از روانشاد سید فرهاد سجادی، نخستین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق که با تلاش خود در راهاندازی و پیشرفت واحد تهران شرق نقش بسزایی داشت.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/