دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آذر 1399 - 12:00
تشدید بحران سیاسی-اقتصادی در اسرائیل؛

احتمال انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی و برگزاری چهارمین انتخابات طی 2 سال/ مواجهه اسرائیل با شدیدترین رکود اقتصادی در 4 دهه گذشته

تنش‌های سیاسی و بحران اقتصادی این روزها مقامات تل‌آویو را در منگنه ناکارآمدی قرار داده و ساکنان سرزمین‌های اشغالی را نیز از دستیابی به آینده‌ای بهتر ناامید کرده‌اند.
کد خبر : 546245
کنست.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، تنش‌های سیاسی بین گروه‌های رقیب در ساختار مدیریت کلان رژیم صهیونیستی به حدی شدت گرفته است که اکثریت نمایندگان پارلمان اسرائیل با بررسی درخواست انحلال کنست (پارلمان) موافقت کرده‌اند. از طرفی ضعف دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم در مقابله با همه‌گیری کرونا و تبعات آن بر کسب‌وکار مردم، اسرائیل را به سمت‌وسوی فروپاشی اقتصادی روانه ساخته است.


هفته گذشته اکثریت نمایندگان کنست با درخواست اپوزیسیون برای انحلال کنست موافقت کردند و تنها دو گام دیگر یعنی یک قرائت و یک رأی‌گیری دیگر نیاز است. انحلال پارلمان می‌تواند به برگزاری چهارمین انتخابات پارلمانی طی دو گذشته بینجامد.


انحلال پارلمان این بار اسرائیل را به فروپاشی سیاسی می‌کشاند


درخواست انحلال پارلمان نتیجه افزایش تنش در دولت ائتلافی بین آبی- سفیدها به رهبری بنی گانتس و حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو است. رهبری این دو حزب که دولت ائتلافی را تشکیل داده‌اند حتی نتوانسته‌اند در خصوص جمع‌بندی لایحه بودجه به توافق برسند.



بنی گانتس رهبر حزب میانه‌رو آبی-سفید‌ها


برگزاری سه بار انتخابات پارلمانی در یک سال به تشکیل دولت ائتلافی فعلی انجامید که هفت ماه از عمرش می‌گذرد حال اگر یک‌بار دیگر پارلمان منحل شود به نظر می‌رسد که اسرائیل با یک بحران سیاسی بسیار بدتر از دفعات قبل دست‌به‌گریبان خواهد شد.


اگر دو حزب موجود در دولت ائتلافی نتوانند تا بیست و سوم دسامبر بر سر لایحه بودجه به توافق برسند، کنست منحل خواهد شد و سه ماه پس‌ازآن انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود. بر اساس قوانین اسرائیل هر دولت از زمان آغاز کارش 100 روز فرصت دارد تا طرح لایحه بودجه را تقدیم پارلمان کند در غیر این صورت کابینه دولت خودبه‌خود منحل خواهد شد. دولت فعلی از فرصت 100 روزه استفاده کرد و حتی یک فرصت 120 روزه دیگر هم گرفت اما نتوانست لایحه بودجه را به تصویب برساند؛ زیرا دو حزبی که اعضای کابینه دولت را تشکیل داده‌اند نگرش‌های متفاوتی به مقوله اقتصاد دارند و به زبان ساده حرف یکدیگر را نمی‌فهمند.




بیشتر بخوانید:


تبعات منفی همه‌گیری کرونا بر کسب و کار اسرائیل/ حجم اقتصاد رژیم صهیونیستی به‌شدت کوچک شده است


تظاهرات هزاران صهیونیست در اعتراض به توافق نتانیاهو و گانتس




به علاوه عدم سازش با آبی-سفیدها در دولت ائتلافی باعث شده تا اقدامات نتانیاهو در عرصه سیاست خارجی هم با مشکلات متعددی روبه‌رو شود و موجب گردد محبوبیت جناح راست‌گرا در داخل کنست افزایش یابد ازجمله «نفتالی بنت» رهبر حزب راست‌گرای یمینا، به گفته کارشناسان خواهد توانست به‌جای چهار کرسی که در انتخابات اخیر بدست آورد، حالا به ۱۲ کرسی برسد. اما ناظران اعتقاد دارند که نتانیاهو به آب‌وآتش خواهد زد تا جایگاه خود را در دایره قدرت سیاسی حفظ کند زیرا به این صورت می‌خواهد از تعقیب قضایی در خصوص رسوایی‌های مالی‌ و سوءاستفاده از قدرت مصون بماند.
 


بنیامین نتانیاهو


بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و رهبر راست‌گرای لیکود


اما بنی گانتس هم با پافشاری بر ناتوانی نتانیاهو برای اداره امور بر درخواست خود برای انحلال کنست و برگزاری انتخابات پارلمانی اصرار خواهد کرد که از دو جنبه حائز اهمیت است. اول اینکه ناسازگاری وی با رقیبی که به تشکیل دولت ائتلافی موافقت کرده، باعث شده همفکران گانتس به وی بدبین شده و از وی دور شوند و ثانیاً اینکه اصلاً مشخص نیست که در انتخابات پارلمانی جدید چه اتفاقی خواهد افتاد و این امکان وجود دارد که سهم حزب میانه‌رو آبی-سفیدها از کرسی‌های کنست نسبت به دوره قبل کمتر شود.


رکود بی‌سابقه اقتصادی در اسرائیل به دلیل ناکارآمدی دولت در مقابله با کرونا


در این میان نباید از «یائیر لاپید»، رهبر اپوزیسیون اسرائیل غافل شد. وی نیز با متهم کردن دولت ائتلافی فعلی این کشور به «بدترین دولت تاریخ اسرائیل» به‌شدت از نحوه مدیریت بحران کرونا توسط دولت ائتلافی انتقاد کرده و خواستار رأی به قانون انحلال پارلمان شده است.



یائیر لاپید رهبر اپوزیسیون اسرائیل


بعلاوه، نفتالی بنت هم از شیوه تعامل «بنیامین نتانیاهو» با بحران کرونا انتقاد کرده است. بنت اعتقاد دارد که اقتصاد اسرائیل به دلیل ناکارآمدی نتانیاهو به‌سوی فروپاشی حرکت می‌کند.



نفتالی بنت


بر اساس گزارش مراکز آمار اقتصادی اسرائیل، شیوع ویروس کرونا در فلسطین اشغالی و پیامدهای آن بر اقتصاد اسرائیل، موجب افزایش 40 درصدی ورشکستگی صهیونیست‌ها شده است.


اداره مرکزی آمار اسرائیل در آخرین گزارش خود آورده است که در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۰ افت تولید ناخالص ملی 28 درصد بوده است. نزول ۷.۸ درصدی تولید ناخالص ملی در مقایسه با فصل دوم سال ۲۰۱۹، کاهش 43 درصدی مصارف عمومی به دلیل تعطیلی‌های کرونایی و کاهش 41 درصدی واردات و در نتیجه کم شدن منابع مالیاتی از دیگر تبعات همه‌گیری کرونا بر اقتصاد اسرائیل هستند. به گفته کارشناسان رسانه‌های عبری، این رکود اقتصادی شدیدترین انقباض اقتصادی اسرائیل دست‌کم از سال ۱۹۷۵ تابه‌حال است.


انتهای پیام/4155/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته