دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
افضلی‌فرد از ارسال دوباره فهرست متخلفان خبر داد

خوش‌نشینی ١٠ متخلف زمین‌خواری در دستگاه‌های دولتی

زمین‌خواران پرونده حیران، از سوی برخی افراد در دستگاه‌های اجرائی، پشتیبانی شده‌اند. در مسیر بررسی پرونده زمین‌خواری حیران، مستنداتی دال بر تخلف یا تبانی برخی از مسئولان دستگاه‌های اجرائی به دست می‌آید و از سوی کمیسیون اصل ٩٠ مجلس به همراه اسامی افراد متخلف به دستگاه‌های مربوطه فرستاده می‌شود اما محافظه‌کاری، ملاحظه‌کاری، بی‌تدبیری و چشم‌پوشی‌های بیجای دستگاه‌های اجرائی، باعث شده با متخلفان پرونده زمین‌خواری گردنه حیران، برخوردی نشود.
کد خبر : 54502
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، روزنامه شرق نوشت: اینها چکیده صحبت‌های سخنگوی کمیسیون اصل ٩٠ مجلس است که در جدیدترین اظهارات خود به «خانه ملت» از ارسال دوباره فهرست اسامی متخلفان به دستگاه‌های مربوطه خبر داده است. جالب اینکه این فهرست، حدود پنج ماه پیش برای اولین‌بار به همراه مستندات، به همین کسانی که حالا درخواست ارسال دوباره داده‌اند، ارسال شده است. دستگاه‌های اجرائی که افراد متخلف در آن مشغول فعالیت بوده‌اند، نه‌تنها برای برخورد با متخلفان کاری نکرده‌‌اند بلکه حتی زحمت بایگانی‌کردن فهرست را نیز به خود نداده‌اند.

آن‌گونه که مصطفی افضلی‌فرد به «شرق» گفت: حالا در تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز هم تبعیض مشاهده می‌شود و بخشی از این ساخت‌وسازها با وجود غیرقانونی‌بودن هنوز تخریب نشده‌اند. تبعیض در تخریب ساخت‌وسازها، نشان‌دهنده رد پای نفوذ برخی از عوامل و برخی از به‌اصطلاح دولتی‌هاست که گویا هنوز هم ادامه دارد. مشروح گفت‌وگوی مصطفی افضلی‌فرد، سخنگوی کمیسیون اصل ٩٠ مجلس با «شرق» را در ادامه بخوانید.
‌فهرست افراد متخلف را برای اولین‌بار چه زمانی برای افراد مافوق متخلفان در دستگاه‌های مختلف فرستادید؟
اگر بخواهم تاریخ دقیق ارسال را بگویم، باید از دبیرخانه کمیسیون بپرسم اما حدودا پنج‌ماهی از این ارسال می‌گذرد.
‌این فهرست را چگونه تهیه کردید و چقدر زمان برد تا کامل شود؟
در خلال بررسی پرونده مربوط به زمین‌خواری، عوامل شکل‌دهنده و فرایند و سیستمی که منجر به این تصرفات و ساخت‌وسازهای غیرمجاز شده نیز شناسایی می‌شوند. کسانی که در دستگاه‌های اجرائی در حوزه‌های مختلف؛ اعم از شهرداری، منابع طبیعی، راه‌وشهرسازی و جهاد کشاورزی مرتبط هستند، هم از همین مسیر شناسایی و اسامی برخی از آنها هم به صورت کتبی به دستگاه‌های مربوطه اعلام شد اما متأسفانه ترتیب اثر ندادند. وقتی ما مسئله را رسانه‌ای کردیم، دستگاه‌ها مکاتبه‌ای با ما داشتند که در آن به مصاحبه ما اشاره کردند و گفتند ما دوباره این فهرست را می‌خواهیم تا اقدام لازم را انجام دهیم. حالا این فهرست دوباره ارسال شده است تا ببینیم چه اقدامی انجام می‌دهند.
‌این فهرست را به چه صورتی فرستاده بودید؟
به صورت مکتوب.
‌در سیستم اداری ما از هر سند و نامه‌ای، حتی اگر فاقد ارزش باشد، چندین نسخه بایگانی و نگهداری می‌شود، آیا این درخواست دوباره فهرست به این معنی است که آن ادارات و دستگاه‌ها حتی این فهرست را بایگانی و نگهداری هم نکرده‌اند و حالا دوباره این فهرست را از شما طلب می‌کنند؟
این هم جزء مواردی است که ما نمی‌خواهیم زیاد به دنبال آن باشیم. فعلا دوباره فهرست را درخواست کرده‌اند و ما دوباره و چندباره این فهرست را می‌فرستیم. مهم این است که اقدام کنند.
‌به رسانه‌ها گفته بودید چهار روز پیش مجددا فهرست را ارسال کرده‌اید، همان فهرست قبلی را فرستادید یا تغییر کرده است؟
همان فهرست را دوباره فرستادیم.
‌در این فهرست چه تعداد اسم وجود دارد؟
ما اسامی ١٠ نفر را ارسال کرده‌ایم.
‌در خلال گفت‌وگو به دستگاه‌های اجرائی که افراد متخلف در آن مشغول هستند، اشاره کردید، ممکن است بگویید بیشترین متخلفان به کدام دستگاه‌ها مربوط هستند؟
بخشی در حوزه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، بخشی هم در حوزه جهاد کشاورزی.
‌گفتید در مسیر برخورد با زمین‌خواری این فهرست تهیه‌ شده، برای تهیه فهرست از چه اطلاعاتی استفاده کردید و آیا این اطلاعات از قبل بوده یا در تعامل با ارگان‌ها به دست آمده است؟
برای تهیه این فهرست هم از گزارشات بازرسی کل کشور و هم از گزارشاتی که از خود دستگاه‌ها گرفته می‌شود، استفاده شده است. در کنار اینها، از تحقیقات میدانی، که هم در محل انجام تخلفات و هم با حضور در ارگان‌های ذی‌نفع و ذی‌ربط و دخیل انجام شده و هم از گزارش کارشناسانی که دراین‌باره رفتند و دیدند و مشاهدات و مستندات خود را از این قضیه ارائه کردند، نیز استفاده کرده‌ایم. مجموعه اینها منجر به این شد که مستنداتی دال بر تخلف یا تبانی برخی از مسئولان دستگاه‌های اجرائی به دست بیاید.
شما از ابتدا به دنبال پیداکردن افراد متخلف بودید یا در فرایند مبارزه با زمین‌خواری و بررسی پرونده متوجه شدید برخی از مسئولان اجرائی هم در ماجرا دست دارند؟
بحث تخریب ساخت‌وسازها و اقداماتی از این قبیل در حوزه زمین‌خواری، پاک‌کردن صورت مسئله و مبارزه با معلول است. افراد، اشخاص و سیستمی که منجر به شکل‌گیری تصرفات و ساخت‌وسازهای غیرمجاز شده، مهم است. ما در قضیه مبارزه با زمین‌خواری به دنبال عوامل اصلی می‌گشتیم و این طبیعتا با نیت و قصد بوده و به نتیجه هم رسیده است.
‌حالا که برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در پرونده‌های زمین‌خواری شروع شده آیا این اشخاص برای جلوگیری از تخریب یا ایجاد مانعی در مسیر برخورد با پرونده، فعالیتی داشته‌اند؟
یکی از دلایلی که باعث می‌شود ظن و گمان درخصوص دخالت برخی از این افراد در زمین‌خواری و ساخت‌وساز غیرمجاز قوی‌تر شود این است که در مسئله تخریب هم دیدیم که بخشی از این ساخت‌وسازها تخریب شد و بخشی تخریب نشد. یعنی حتی در تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز هم تبعیض مشاهده شد. تبعیض در تخریب ساخت‌وسازها، نشان‌دهنده نفوذ برخی از عوامل و برخی از به‌اصطلاح دولتی‌هاست و نشان‌دهنده رد پای آنهاست. از طرفی، در این مناطق یک‌سری مستثنیات هم بوده و ما فرض را بر این گذاشته‌ایم که سازمان ثبت اسناد دراین‌باره درست عمل کرده اما اینها خارج از مستثنیات ساخت‌وساز انجام داده‌اند. یعنی حتی به مستثنیات هم قانع نشدند و به زمین‌های اطراف هم تعرض کرده‌اند. این نشان‌دهنده یک پشتیبانی است که از سوی برخی در دستگاه‌های اجرائی انجام شده است.
‌این افراد متخلف که نامشان در فهرست است هنوز در سمت خود باقی هستند؟
نکته اصلی همین است که متأسفانه برخوردی که باید با اینها می‌شد، نشد.
‌یعنی هنوز در رأس کار هستند؟
بله، در رأس کار هستند. برخی هم اگر جابه‌جا شده‌اند این جابه‌جایی منجر به تنزیل رتبه سازمانی نشده و شاید ارتقا هم پیدا کرده‌اند.
‌بهتر نبود این فهرست از ابتدا به‌جای ارسال به دستگاه‌ها به قوه قضائیه ارسال می‌شد؟ چرا این کار را نکردید؟
جایگاه قوه قضائیه محفوظ است. ما می‌خواهیم بگوییم در وهله اول اینها باید از مسئولیتی که داشته‌اند معزول می‌شدند.
‌شما به همراه ارسال اسامی، درخواستی از دستگاه اجرائی داشتید که چه برخوردی بکند؟
بله، ما فهرست اسامی کسانی را که در این تخلف نقش داشته‌اند به زیرمجموعه هر دستگاه ارسال کردیم و تا با آنها برخورد شود و به ما اطلاع بدهند. خبری نشد تا اینکه مسئله رسانه‌ای شد و اینها کمی فعال‌تر شدند و حالا امیدواریم کار به نتیجه برسد.
‌این تخلف و تقصیر ثابت شده است یا این افراد فقط مضنون هستند؟ آیا دستگاه می‌توانسته برای برخورد اقدام کند؟
ما مستنداتی دال بر تخلف این افراد به دستگاه ارسال کرده‌ایم پس درخواست برخورد مستند بوده است. دستگاه‌ها می‌توانستند بگویند مستندات بیشتری می‌خواهیم یا اینکه مثلا فلان مورد مستندات کافی دارد یا فلان مورد مستندات کافی ندارد.
‌پس فهرست به همراه مستندات ارسال شده بود؟
بله.
‌به نظر شما چرا دستگاه‌ها همان بار اول که اسامی را گرفتند برخورد نکردند، آیا جایگاه این افراد باعث شده نتوانند برخورد کنند؟
به نظر من به دلیل ضعف مدیریت و محافظه‌کاری هیچ اقدامی نکردند. به نظر من کل آن دستگاه اجرائی یا بخشی از آن، اراده لازم را برای برخورد با متخلفان نداشته در غیراین‌صورت باید برخورد می‌شد.
‌پس معتقدید دستگاه‌ها محافظه‌کاری کرده‌اند؟
بله، محافظه‌کاری و ملاحظه‌کاری و بی‌تدبیری شده است. اغماض و چشم‌پوشی‌های بیجا شده و گرنه باید آن‌گونه برخورد بازدارنده‌ای می‌شد که بقیه هم جرئت نداشته باشند بعد از این در محدوده مسئولیت خود از این دست تخلفات مرتکب شوند.
‌ فهرست را به قوه قضائیه هم ارسال می‌کنید؟
ان‌شاءالله ارسال می‌کنیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب