دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 دی 1399 - 08:00
مدیرعامل شرکت نگین بذر دانش عنوان کرد؛

تولید و تجاری‌سازی 6 گونه بذر هیبریدی خیار

مدیرعامل شرکت «نگین بذر دانش» دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: 6 گونه بذر هیبریدی خیار توسط این شرکت تولید و به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.
کد خبر : 544435
photo_2017-12-30_10-50-34.jpg

مریم گل‌آبادی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا درباره فعالیت‌های شرکت دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با نام «نگین بذر دانش» اظهار کرد: سال 95 نخستین محصول این شرکت تولید و به ثبت رسید و توزیع آن از همان سال خیلی آرام‌آرام در کشور آغاز شد و در ادامه برای محصولات گوناگون مانند خیار 6 رقم، گوجه‌فرنگی سه رقم و فلفل گلخانه‌ای دو رقم بذر هیبرید تولید کردیم که البته گوجه و فلفل هنوز تجاری نشده و سال آینده تجاری می‌شوند؛ اما 6 رقم خیار تجاری شده و ارقام دیگر در حال تولید داریم.




بیشتر بخوانید:


مجری «طرح ملی بذر» چه کسی بود؟




وی افزود: مرحوم «دکتر عبدالرضا اقتداری» مجری «طرح ملی بذر» با برگزاری سمینارهای مختلفی درباره تولیدات گلخانه‌ای در 9 استان کشور بذرها را به‌صورت پایلوت در کل کشور پخش کردند. همین باعث شد که در سال‌های 96، 97 و 98 فروش خوبی داشته باشیم و برای محصولات مختلف کشاورزی بذرهای هیبریدی تولید کنیم.


مدیرعامل شرکت «نگین بذر دانش» دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان درباره چگونگی تشکیل این شرکت گفت: سال 87 «دکتر اقتداری» ایده تولید بذر هیبریدی برای محصولات گلخانه‌ای در ایران را ارائه کرد و نزدیک به دو سال از سال 87 تا 89 این ایده مورد ارزیابی قرار گرفت. پیداکردن محل اجرای این ایده، فراهم کردن امکانات، اجازه و تأییدیه ایده و موضوعات اجرایی به عهده آن مرحوم بود و موارد علمی را این‌جانب پیگیری کردم.


گل‌آبادی ادامه داد: نهایتاً سال 89 موفق شدیم در قالب طرحی در دانشگاه این پروژه را روی بذر خیار گلخانه‌ای آغاز کنیم. سال 91 و 92 برای بذر خیار نتایج خوبی کسب شد و برای محصولات دیگر مانند گوجه‌فرنگی و فلفل گلخانه‌ای کار را آغاز کردیم. سال 93 سراغ محصولات فضای باز مانند گوجه‌فرنگی، فلفل، خربزه، هندوانه و پیاز رفتیم.


تولید بذر هیبرید موضوع ثابت جلسات علمی کشاورزی


وی اضافه کرد: در طول فعالیت این شرکت به تیم تحقیقاتی نفرات جدیدی اضافه شد. افراد نخبه کشوری را جمع کرده، دانشجو آوردیم و تیم بزرگ و بزرگ‌تر شد. از روزهای نخست این‌جانب و «دکتر اقتداری» کارهای عملیاتی را خودمان انجام دادیم و بعد از پیشرفت کار و اضافه شدن نیروهای جدید ازجمله افرادی با مدارک دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی و نیروی کارگری کارهای عملیاتی را به دست گرفتند.


دانشیار گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان عنوان کرد: این مجموعه اقداماتی بود که در قالب شرکت انجام دادیم. شرکت سال 92 تأسیس و سال 93 به شرکت دانش‌بنیان تبدیل شد. این شرکت با پیشرفت‌هایی که داشته اکنون از نوع نوپا به تولیدی نوع یک که بالاترین رده شرکت‌های دانش‌بنیان است، ارتقا یافته که همه این فعالیت‌ها مرهون تلاش‌های مرحوم اقتداری بوده و با همکاری همدیگر به این نقطه رسیده‌ایم.


گل‌آبادی خاطرنشان کرد: مرحوم اقتداری پیگیری‌های زیادی برای اینکه زمین‌های زراعی بزرگ‌تری را برای اجرای و توسعه این طرح در استان‌های مختلف اختصاص دهند، انجام داد. با افراد مختلف مانند فرماندار یا استاندار تماس گرفته و درباره طرح توضیح می‌داد. جلسات زیادی با معاونت فناوری ریاست جمهوری داشت و توانست این طرح را نقاط مختلف کشور تثبیت کند.


وی یادآور شد: استقبال خیلی خوبی از این طرح شد و اکنون تولید بذر هیبرید به‌صورت موضوع خیلی مهم در کشور مطرح‌ شده و در هر سمینار و یا همایشی موضوعات علمی درباره کشاورزی مطرح می‌شود، قطعاً یکی از موضوعات تولید بذر هیبرید است.


انتهای پیام/4121/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته