موسیقی «خانه امن» ترکیبی از حماسه، تعلیق و درام است/ روایت قساوت داعش و رشادت حافظان امنیت با زبان ساز و آهنگ
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مجموعه «خانه امن» به کارگردانی احمد معظمی، روایتی پرهیجان از یک پرونده جاسوسی- امنیتی است که بر اساس پروندههای واقعی ساخته شده و به عنوان سریال شبانگاهی شبکه یک سیما روی آنتن سیما میرود. محور داستانی این سریال شناسایی عملیات تروریستی داعش در ایران و ناکامگذاشتن نیروهای آنان است.
«آرش بادپا» آهنگساز این مجموعه تلویزیونی است؛ این شبها نام او علاوه بر این مجموعه تلویزیونی، بهعنوان آهنگساز در عنوانبندی سریال «از سرنوشت» و بازپخش سریال «زیرخاکی» نیزدیده میشود.
او در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره حضورش در سریال «خانه امن» گفت: این سریال به نوعی در ادامه کارهای قبلی احمد معظمی یعنی «سارق روح» و «ترور خاموش» است. یعنی مباحث امنیتی و پلیسی محور این سه مجموعههای تلویزیونی است که البته مضامین و جنبههای بیرونی متفاوتی دارد. من کار آهنگسازی این سه مجموعه تلویزیونی را به عهده داشتم و امیدوارم این همکاری ادامه داشته باشد.
ویژگیهای موسیقی «خانه امن»
وی افزود: سریال «خانه امن» به نیمه پخش خود نرسیده و درنتیجه حجم اصلی موسیقی آن هنوز شنیده نشده است. به خاطر شرایط جغرافیایی خاص، تنوع شخصیتها و رنگپردازی هرکدام از این شخصیتها، سریال موسیقی مختص به خودش را میطلبید به ویژه اینکه برخلاف دو سریال قبلی، اینجا مؤلفه داعش و اقدامات تروریستی این گروهک هم به داستان اضافه شده است.
آهنگساز سریال خانه امن اظهار کرد: سعی کردم علاوه بر حفظ عناصر مشترک در این سه اثر یعنی خصلتهای امنیتی، معمایی و هیجان انگیز، این شرایط جدید را نیز از طریق موسیقی آغازین و موسیقی متن منعکس کنم. در مجموع باید بگویم در کارهایی با این مضامین به خاطر فضای تعلیقی، موسیقی محوریت دارد.
بادپا با اشاره به این که به خاطر اضافهشدن عنصر داعش و موقعیت جغرافیایی قصه، تِم عربی هم به موسیقی آغازین و بخش های مرتبط با داستان در موسیقی متن اضافه شده است افزود: شاید مهمترین تفاوت موسیقی تیتراژ «خانه امن» و «ترور خاموش» همین نکته باشد.البته تفاوت موسیقی این دو سریال هم زیاد است؛ به هر حال من به عنوان آهنگساز، رنگ ارکستر و ساز و امضای خودم را دارم. درنتیجه، طبیعی است که شباهتهایی بین کارهای من وجود داشته باشد.
همنشینی درست موسیقی و صدا؛ دغدغه بزرگ ما در «خانه امن»
وی گفت: در کارهای پرلوکیشن و پربرخوردی مثل «خانه امن» برقراری تعادل بین موسیقی متن و صدای صحنه، بسیار مهم و سخت است. این فرایند هماهنگی خاص خود را میطلبد بهویژه این که ما در مرحله پستولید زمان کمی هم داشتیم. در این روزها هم به صورت تلفنی با آقای رامین ابوالصدق به عنوان طراح صدا در ارتباط هستم؛ بهخصوص سر سکانسهایی که به لحاظ موسیقی پرحجم است و از سوی دیگر صداهای صحنه هم زیاد است کار پیچیده می شود.
بادپا عنوان کرد: ترکیب درست این دو بخش میتواند کار را جذاب کند. در خیلی از پروژهها پیش میآید که در یک سکانس، موسیقی میخواهد مقش پررنگی ایفا کند، صدا هم قرار است همان حجم را داشته باشد. طبیعتاً قالب تلویزیون نمی تواند این حجم از موسیقی و این فرکانس از صداها را پوشش بدهد. اگر بین موسیقی و صدا تعامل برقرار شود، بیننده هم از دیدن کار لذت میبرد.
وی ادامه داد: مثلاً در سکانس دزدیدن ماشین عروس که اخیراً پخش شد، حدود هفتهشت دقیقه تعقیب و گریز داشتیم که هم صدا و دیالوگهای بازیگران در آن مهم بود و هم موسیقی باید در جای خودش شنیده میشد. باید خروجی کار به گونهای میشد که هیچکدام از اینها به نفع دیگری به حاشیه نرود و در خدمت اثر باشند که خوشبختانه فکر میکنم این اتفاق افتاده است.
ترکیب حماسه، تعلیق و درام در موسیقی یک سریال پلیسی- امنیتی
این آهنگساز با تأکید بر این که ترکیب حماسه و تعلیق مهم ترین ویژگی موسیقی «خانه امن» است افزود: در کنار اینها، به هر حال ما حضور خانوادهها و رگههای پررنگی از یک درام اجتماعی را هم داریم که باید در جای خود در موسیقی کار منعکس شود.
وی عنوان کرد: در موسیقی خانه امن سعی من این بود که سازهای الکترونیکی را با سازهای ارکستر ترکیب کنم در واقع یک موسیقی مدرن داریم؛ کاری که شاید در موسیقی فیلمهای بینالمللی هم اتفاق میافتد تا عنصر تعلیق را به خوبی در فضای سریال یا فیلم ایجاد کند.
بادپا افزود: با توجه به حجم بالای موسیقی «خانه امن»، من همچنان این روزها درگیر ضبط بخشهایی از موسیقی آن هستم. به نوعی میخواهم دستم برای انجام بقیه کار باز باشد و آن مواد اولیه لازم را داشته باشم تا کار خوب پیش برود. بنابراین هنوز ضبط ما به طور کامل تمام نشده و با روند داستان پیش میرویم. البته بخش عمده کار که از قبل مشخص بوده، ضبط و تنظیم شده است. عمدتاً در بخش تکنوازیها و با توجه به اقتضای داستان در قسمتهای بعد، ما ضبط را ادامه میدهیم.
کاش برای امور پس از تولید سریال وقت بیشتری بگذاریم/ عوامل فنی مظلوم و ناشناختهاند!
این آهنگساز در ادامه گفت: یکی دیگر از سختیهای ساخت موسیقی برای «خانه امن» زمان کمی بود که در اختیار داشتم. وقتی که من برای پروژه صحبت کردم، موعد پخش دیرتر از آن چیزی بود که در عمل اتفاق افتاد.برای همین گاهی میگویم ایکاش وقت بیشتری برای ساخت موسیقی داشتیم. امیدوارم در پروژههای سینمایی و تلویزیونی به شرایطی برسیم که حداقل معادل دوسوم زمانی که برای فیلمبرداری در نظر میگیریم، برای کارهای پس از تولید یا اصطلاحاً «پُستپروداکشن» هم درنظر گرفته شود.در این صورت، نیروهای این بخش هم میتوانند به خوبی و به دور از فشار و محدودیت زمانی کارشان را انجام دهند. البته این موضوع مختص به این سریال نبود و در همه کارها با شدت و ضعف رخ میدهد.
وی افزود: البته درک میکنم که بهلحاظ مالی نمیتوان آمادهسازی را خیلی طولانی کرد، اما یکسری پروژههای مهم ارزش این را دارند که با اختصاص وقت و وسواس بیشتر ساخته شوند و نباید کمبود وقت و الزام رساندن به آنتن روی کار بچههای پس ازتولید تأثیر بگذارد. چون میبینم همکاران ما با چه فشار و زحمتی در قسمت تدوین، صداگذاری، ترکیب و اصلاح رنگ،جلوههای ویژه و... کار میکنند.
بادپا گفت: در کنار حضور بازیگران، اینها هم به هر حال بخش مهمی از کار هستند؛ بهویژه کارهایی مثل «خانه امن» که اینقدر موسیقی و صدامحور است. طبیعی است که بینندگان تلویزیون خیلی از کار یک صداگذار یا فرایند تصحیح رنگ اطلاعی ندارند و به همین خاطر بچههای فنی خیلی مظلوم واقع میشوند. به هرحال این یک درددل بود. همین جا از دوستان نوازنده و کسانی که من را در این پروژه همراهی میکنند تشکر میکنم و باید یک خسته نباشید خیلی بزرگ به بچههای پس از تولید سریال «خانه امن» بگویم.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/