ارائه تئوری فلسفی «بازاریابی اسلامی» با استفاده از رهیافتهای دینی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از یزد، سیدحسن حاتمینسب در کرسی ترویجی عرضه و نقد «بازاریابی اسلامی یا برچسبگذاری اسلامی بازاریابی» اظهار کرد: بر اساس تحقیقات ۱۰ سال اخیر در حوزه بازاریابی اسلامی، رهیافتهای دین اسلام و منابع دینی، قدرت و ظرفیت ارائه تئوری فلسفی جدید و معرفی شاخه علمی ـ تخصصی را با عنوان «بازاریابی اسلامی» دارد.
وی افزود: این علم جدید میتواند بسیاری از مشکلات کسبوکار در ایران و سایر کشورهای جهان را حل کند، هرچند این مورد یک دوره تحقیقات میانمدت برای بررسی و تبیین نظریه بازاریابی اسلامی را نیاز دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: آنچه در قالب بازاریابی اسلامی در سالهای اخیر معرفی و مطرح شده بیشتر پوسته و برچسبی از نگاه اسلامی به برخی فعالیتها در بازاریابی است که تقریباً با مفاهیم بازاریابی اخلاقی غیردینی مطرحشده توسط غرب تفاوت چندانی ندارد.
حاتمینسب اضافه کرد: بازاریابی اسلامی که امروز در تحقیقات مطرح میشود و آن سبکی که در بازار ایران وجود دارد، «علم بازاریابی اسلامی» نیست و با ماهیت اسلامی بازاریابی فاصله بسیار زیادی دارد که میتواند بازاریابی اسلامی را فقط بررسیهای جزئی و سرپوشی از اسلام در بازاریابی دانست.
وی با بیان اینکه هرگاه قرار باشد نظریه علمی مطرح شود، ابتدا مبانی فلسفی و پیشفرضهای آن به چالش کشیده میشود، عنوان کرد: این پیشفرضها در حوزههای هستیشناسی، شناختشناسی، معرفتشناسی و روششناسی تبیین شده و سپس در صورتی که بتواند استدلال محکمی به همراه داشته باشد و در گذر زمان تأیید نظریهپردازان و محققان آن حوزه را بهدنبال داشته باشد بهعنوان شاخه علمی جدید مطرح میشود.
در ادامه این کرسی مجازی، داوران شهناز نایبزاده دانشیار رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی یزد و محمدرضا دهقانی اشکذری استادیار رشته مدیریت کسبوکار آزاد اسلامی یزد به نقد و بررسی ادعاهای طراح کرسی پرداختند و در نهایت استادان شرکتکننده در این نقد، پرسشهای خود را مطرح کردند که توسط طراح کرسی پاسخ داده شد.
انتهای پیام/4121/4062/
انتهای پیام/