عرضه قطره چکانی مواد اولیه توسط پتروشیمیها/ دلار یا سوء مدیریت، کدام مقصر گرانی صنایع پلاستیکی است؟!
به گزارش خبرنگار حوزه صنعت و معدن گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در حالیکه حدود 90 درصد از مواد اولیه مورد نیاز کارخانههای تولید محصولات پلاستیکی داخلی است اما این روزها شاهد کاهش تقاضای خانگی و افزایش 3 تا 4 برابری قیمت این محصولات در بازار هستیم.
صنعت پلاستیک کشور و محصولات آن از معدود بخشهایی هستند که به صورت مستقیم بر بازارهای دیگر تاثیر میگذارند چرا که اکنون بسیاری از محصولات و کالاهای مورد نیاز مردم و اصناف به نوعی ساخته شده از پلاستیک هستند، به عنوان نمونه قیمت نایلون و پلاستیک طی یکسال گذشته دچار چنان نوسانات چشمگیری شده است که صدای بسیاری از اصناف و لبنیات فروشیها را درآورده است.
بسیاری از محصولات لبنی مثل شیر، دوغ و ... در ظروف یکبار مصرف عرضه میشود از اینرو گرانی محصولات پلاستیکی بسیاری از اصناف را متضرر کرده است.
حالا سوال اینجاست که دلیل گرانی محصولات صنعت پلاستیک کشور چیست و آیا امکان تعدیل قیمتها وجود دارد؟
رد پای نرخ دلار در گرانی محصولات پلاستیکی
حسین دُر رئیس اتحادیه صنایع پاییندستی پتروشیمی تولیدات محصولات پلاستیکی درباره گرانی محصولات پلاستیکی میگوید براساس دستورالعمل ستاد تنظیم بازار در سال 1392 فرمول قیمتگذاری محصولات پلاستیکی به این گونه است که قیمت مواد اولیه خطوط تولید در بازار بورس نهایی میشود و محاسبه قیمت مواد اولیه نیز به این شکل است که 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس برآورد شده و نتیجه ضرب در قیمت روز ارز نیمایی میشود.
وی با بیان اینکه نرخ روز ارز نیمایی مبنای قیمت پایه مواد اولیه پتروشیمیهاست میافزاید افزایش 3 برابری نرخ دلار از سال گذشته تاکنون منجر به رشد 3 برابری قیمت مواد اولیه محصولات پلاستیکی و به تبع آن افزایش هزینه تمام شده تولید و قیمت نهایی محصول تولیدی این صنعت شده است.
صادرات محصولات پلاستیکی اوج گرفت
رئیس اتحادیه صنایع پایین دستی و پتروشیمی در تشریح بازار محصولات پلاستیکی میگوید هم اکنون تولید محصولات پلاستیکی بین 20 تا 25 درصد رشد داشته و به علت محدودیت ایجاد شده در منابع ارزی وارداتی در این بخش صورت نمیگیرد.
به گفته وی هم اکنون تقاضای مصرفی محصولات پلاستیکی در بین خانوار به علت افزایش قیمت صورت گرفته کاهش یافته اما در عوض صادرات این محصولات به 60 کشور دنیا در حال انجام است.
حسین دُر میگوید در حال حاضر محصولات پلاستیکی ساخت ایران حدود 32 درصد بازار عراق، 74 درصد بازار افغانستان، 20 درصد بازار آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه و ارمنستان و بازارهای قرقیزستان، عمان و کویت را پوشش میدهد.
وی درباره میزان کلی صادرات محصولات پلاستیکی میگوید بعد از سال 1394 آمار مربوط به صادرات محصولات پایین دستی پتروشیمی بروزرسانی نشده است اما در سال 94 به استناد آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان صادرات این محصولات حدود 3.1 میلیارد دلار بوده است، بدین صورت پیشبینی میشود هم اکنون میزان صادرات ما در بخش محصولات پایین دستی پتروشیمی به حدود 3.8 میلیارد دلار رسیده باشد.
موضوع گرانی محصولات پلاستیکی قبلتر از امروز یعنی در سال 1397 نیز تکرار شده بود در آن زمان طبق گفته برخی از تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی، پتروشیمیها با عرضه قطره چکانی مواد اولیه به گرانی دامن زده و باعث افزایش 4 برابری قیمتها به ویژه در بخش لوازم التحریر شده بودند.
طبق گفته اصناف و فعالان بخش صنایع پایین دستی پتروشیمی، گرانی این روزهای پلاستیک و نایلون به عملکرد پتروشیمیها و نبود نظارت بر میگردد، با اینکه هدف از تاسیس واحدهای پتروشیمی کمک به تمامی بخشهای صنعت و اشتغالزایی است اما در حال حاضر میبینیم که صنایع پایین دستی در تامین مواد اولیه و واردات برخی ماشین آلات با مشکلات عدیدهای روبرو هستند و پتروشیمی هر روز به کسب سودی بیشتر از روز قبل میپردازند.
انتهای پیام/4133
انتهای پیام/