رسالت مسئولان بهداشتی در دوران پساکرونا چیست؟/ باید پرستار بحرانی تربیت کنیم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از اصفهان، مهرداد آذربرزین در همایش ملی تولید دانش سلامتی با اشاره به شکلگیری آموزش پاسخگو و ضرورت تغییر در برنامههای آموزش علوم پزشکی براساس نیاز جامعه اظهار کرد: تغییرات باید به شکلی باشند که توانمندی فارغالتحصیلان علوم پزشکی در شناسایی مشکلات مختلف بهداشت درمانی جامعه و هدف انجام مراقبت و درمان برای حفظ سلامت مردم جامعه باشد.
وی افزود: سازمان بهداشت جهانی پاسخگویی را تعهد در قبال آموزش و پژوهش و خدمات پزشکی در راستای نیازهای سلامتی جامعه تعریف و چهار اصل ارتباط، کیفیت، اثربخشی و برابری را برای دانشگاههای علوم پزشکی پیشنهاد میکند.
مدیركل آموزش و پژوهش علوم پزشكی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان بیان کرد: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی موسسات باید نگرانی و اولویتهای بهداشتی جامعه تحت پوشش خود را برطرف کنند.
سه مفهوم پاسخگویی اجتماعی کدامند؟
آذربرزین عنوان کرد: سه مفهوم در راستای پاسخگویی اجتماعی وجود دارد که عبارتند از: مسئولیتپذیری، واکنشگرایی و پاسخگویی که آموزش باید از پایینترین سطح آغاز شود و به سمت پاسخگویی ارتقا پیدا کند.
وی با اشاره به معنای مسئولیتپذیری که همان تربیت نیروها در راستای برآورده کردن نیازهای جامعه است، متذکر شد: در این راستا باید چالشهای اجتماعی حاضر را بررسی و برنامههای آموزشی را مطابق با آن پیش ببریم.
مدیركل آموزش و پژوهش علوم پزشكی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: در دوران کرونا مشکلاتی در بیمارستانها مانند فقدان آموزش در پایه تفکر انتقادی، فقدان آموزش در زمینه مواجه با بحران، عدم تمرکز کافی بر آموزش در محیط بیمارستان، فقدان آموزش در زمینه های علوم اجتماعی و انسانی، فقدان تعهد به حرفه و عدم توانایی در روبهرو شدن با شرایط خاص و ویژه داشتیم.
آذربرزین با اشاره به دوران پس از کرونا توضیح داد: باید پرستار بحرانی تربیت کرده و به آنان آموزش پاسخگویی بدهیم، برنامههای درسی را بین رشتهای کرده و دانشجویان را با مشکلات جامعه آشنا کنیم.
انتهای پیام/4078/
انتهای پیام/