دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین: ذوق‌زدگی برای کاهش واردات اشتباه است

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره بر کاهش تجارت میان دو کشور در 10 ماهه ابتدای سال 2015 گفت: کاهش صادرات ما طی این مدت به لحاظ ارزشی بوده و در مقابل واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات از چین نیز کاهش داشته است.
کد خبر : 53781

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه عمده صادرات ایران به چین شامل نفت، گاز، میعانات گازی، پتروشیمی، سنگ‌های ساختمانی، سنگ‌آهن و دیگر مواد معدنی است، افزود: به طور کلی قیمت‌های جهانی انرژی نسبت به سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده و در برخی از اقلام به یک سوم نیز رسیده است. همچنین قیمت سنگ‌آهن در دو سال گذشته از 130 دلار به 35 دلار رسیده و این اتفاقات باعث کاهش صادرات ما به چین به لحاظ ارزشی شده است.


وی به کاهش 26 درصدی صادرات ایران اشاره کرد و گفت: کاهش مجموعه صادرات ما باعث کاهش صادرات به چین نیز شده است.


حریری با بیان اینکه بخش عمده صادرات ایران از از سایر کشورها صرف‌نظر از چین شامل روغن، گندم و ... است، ادامه داد: زمانی که مجموع واردات ما کاهش پیدا کرده باشد یقینا به تبع آن واردات از چین نیز کاهش پیدا می‌کند.


این عضو اتاق بازرگانی ایران یکی از علل کاهش واردات را محدودیت منابع ارزی دانست و گفت: رکود مطلق حاکم یر صنایع نیاز به واردات مواد اولیه، ماشین‌آلات و کالاهای واسطه را کاهش داده و همچنین به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، نیاز به اقلام کالاهای ساخته شده هم به تبع آن کاهش پیدا کرده است.


وی درباره تاثیر کاهش واردات از چین بر تولیدات داخلی بیان کرد: اصولاً ذوق‌زدگی برای کاهش واردات اشتباه است.


حریری با بیان اینکه بر اساس آمار گمرک بیش از 85 درصد کالاهای وارداتی ما در هر سال اقلامی مانند مواد اولیه، کالای واسطه، ماشین‌آلات و لوازم یدکی است، تاکید کرد: این آمار نشان‌دهنده این است که بیش از 85 درصد از واردات ما از گمرک مستقیماً به سمت تولید رفته و قاعدتاً کاهش در واردات این نوع از کالاها به معنی رکود در خط تولید است.


وی به کاهش سهم ایران در تجارت جهانی اشاره کرد و گفت: اینکه ما در آمارها اعلام می‌کنیم که صادرات کشور از واردات پیشی گرفته است، خبر خوشحال‌کننده‌ای نیست چرا که باید به نسبت جایگاه بیست و ششم در اقتصاد دنیا و همچنین نرخ جمعیت سهم بیشتری از اقتصاد جهانی داشته باشیم.


این فعال اقتصادی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری در سال 2014 دنیا 36 هزار میلیارد دلاربوده است، اظهار کرد: سهم ما از آمار یاد شده کمتر از 0.4 درصد است، در صورتی که جمعیت و اقتصاد ما چیزی حدود 3 برابر این میزان را طلب می‌کند.


نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطر نشان کرد: کشور باید با افزایش صادرات و به تبع آن افزایش واردات، سهم خود را در تجارت جهانی افزایش دهد و هر قدر این سهم افزایش پیدا کند و در جهت مثبت شدن تراز تجاری کشور گام برداشته‌ایم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته