لاریجانی در پاسخ به آنا: این ادعا که برجام به رهبری تحمیل شده، جسارتآمیز و سبک است/ با آقایان ناطق، مقتدایی و ولایتی جلسه همفکری درباره انتخابات داشتیم
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، علی لاریجانی با بیان اینکه «با توجه به روزهای پایانی این دوره از مجلس، باید هر چه سریعتر درباره طرحها و لوایح باقیمانده به یک نتیجه نهایی برسیم»، گفت: امروز برخی از طرحها و لوایح در کمیسیونها وجود دارد که باید تدبیری اتخاذ کنیم که در این دوره مجلس به پایان برسد.
لاریجانی گفت: از طرحهای مهم، طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی است. این طرح، اقدام جدیدی است که کار آن تمام شده و از کمیسیون مشترک نیز بیرون آمده است؛ قانون هوای پاک نیز که در کمیسیون کشاورزی کارش تمام شده از دیگر موارد مهم در مجلس است.
لاریجانی ابراز امیدواری کرد که طرحهای مهم و لوایح فوری موجود در مجلس تا چند ماه آینده به تصویب برسد.
وی با اشاره به تعطیلی یکهفتهای مجلس در ایام اربعین اظهار کرد: بعد از اربعین بودجه به مجلس میرسد و مجلس وارد بحث بودجه میشود که طبیعتا بخش زیادی از وقت کمیسیونها به خصوص کمیسیون تلفیق را میگیرد. ما باید زمانی را به آن اختصاص دهیم، تصویب بودجه قابل انتقال به مجلس آینده نیست و باید در همین مجلس نهایی شود.
لاریجانی در همین زمینه گفت: در هیئترئیسه بحثهایی درباره طرحها و لوایح موجود در مجلس داشتیم و قرار شد طرحها و لوایح در چند ماه آینده به سرانجام برسد و در این مجلس نهایی شود.
وی در ابتدای سخنان خود به بیان تصویر کلی از عملکرد مجلس نهم پرداخت و گفت: تلاشهای نمایندگان چه در بعد تقنینی چه بعد نظارتی در یک پروسه طولانی صورت میگیرد که شاید بیان آن در زمان کوتاه فعلی امکانپذیر نباشد.
لاریجانی با اشاره به وظایف نظارتی نمایندگان اظهار کرد: بخشهای نظارتی مربوط به وکلای ملت و حضور آنها در مجامع مختلف یک پروسه طولانی است. البته حضور نمایندگان و عملکرد آنها در شوراهای مختلف مغفول مانده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی کمیسیون اصل نود مجلس و دیوان محاسبات را از بازوهای نظارتی پارلمان عنوان کرد و گفت: البته بحث سوال از وزرا و همچنین استیضاحها نیز که از موضوعات پر سر و صدا محسوب میشود از جمله ابزارهای نظارتی نمایندگان است.
لاریجانی با اشاره به وظایف تقنینی مجلس و با بیان اینکه «تاکنون حدود 600 طرح و لایحه در مجلس داشتهایم»، تصریح کرد: بخشی از طرحها و لوایح مصوب در مجلس مربوط به قوانین مادر است، برخی هم بعد اقتصادی دارد مانند قانون بودجه که هر ساله در مجلس تصویب میشود.
گاهی ما شخصیت مدرس را فقط در مسائل جنجالی میبینیم که درست نیست
به گزارش آنا، رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از سخنان ابتدایی خود به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
او در پاسخ به نخستین پرسش که از سوی خبرنگار شبکه خبر مطرح شد مبنی بر اینکه «چقدر نمایندگان دوره نهم مجلس ویژگیهای مرحوم مدرس را داشتهاند؟»، اظهار کرد: مرحوم مدرس یک ویژگیهایی داشت که باید آن را مورد توجه قرار داد. یکی از خصوصیات او نگاه به مسائل کشور از دریچه ملی بود. یعنی کلان مسائل را مورد توجه قرار میداد و این برای همه نمایندگان یک امر ممتازی است. چون نمایندگان هر کدام از هر شهری هستند ولی نماینده کل ایران محسوب میشوند. بنابراین داشتن نگاه ملی هرچقدر بیشتر باشد به فکر مدرس نزدیکتر است.
لاریجانی ادامه داد: شهید مدرس فرد مستقلی بود و با شجاعت فکر خود را به پیش میبرد و یکی از چیزهایی که میتواند جایگاه مجلس را ترقی بدهد، همین نگاه است.
وی اضافه کرد: گاهی ما شخصیت مدرس را فقط در مسائل جنجالی میبینیم که درست نیست؛ او در مورد مسائل اقتصادی بسیار دقیق بود، مثلا میگفت که کارهای اقتصادی را به مردم واگذار کنیم که این مشکل همچنان ادامه دارد.
لاریجانی تأکید کرد: داشتن یک نگاه واقعبینانه از ویژگیهای مدرس بود.
جایگاه مجلس میتواند با شرایط نمایندگان عمیقتر شود
رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد اینکه «چقدر دوره نهم مجلس توانسته است در رأس امور باشد؟»، گفت: اینکه مجلس در رأس امور است موضوعی نیست که بر حسب شرایط تغییر کند؛ چون قانون اساسی آن را میگوید. مجلس است که میتواند ریلگذاری و نظارت کند که جایگاه ممتازی است و با فراز و فرود و رفتن و آمدن دولتها تغییر نمیکند اما میتواند با شرایطی که نمایندگان داشته باشند این جایگاه عمیقتر شود. بنابراین این جایگاه در موضوعات مختلف متفاوت بوده است. در همین مسئله هستهای، مجلس از یک نگاه ملی به آن نگاه کرد و علیرغم همه مسائل در کشور، یک گام شجاعانه برداشت و یک کار اساسی انجام داد و کشور را از گردنه عبور داد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره لیست سفرهای خارجی نمایندگان، در واکنش به اظهار نظر خبرنگار درباره اینکه «هیئت رئیسه مجلس در برابر انتشار این فهرست ایستاده است»، اظهار کرد: من یادم نیست که در هیئت رئیسه این مسئله بحث شده باشد. مجلس یکی از جاهایی است که چیز پنهانی ندارد. نمایندگان سفر خارجی به آن صورت ندارند مگر مأموریتی برای مطالعه موضوعی داشته باشند یا دعوتشان کنند.
در ادامه این نشست، لاریجانی درباره اختلاف نظرها در رویکرد مدیریت فرهنگی و اظهار نظر اخیر خود درباره مدیریت فرهنگی کشور تصریح کرد: اظهار نظر شب گذشته من به این اشاره داشت که برخی کمبودها در مسائل فرهنگی وجود دارد. وقتی منابع کشور محدود باشد نمیتوانیم به همه بخشها به اندازه کافی رسیدگی کنیم و به همین خاطر کاستیها بروز میکند. موضوع اصلی کشور ما رونق اقتصادی است و شما آثار این را در مسائل فرهنگی و آسیبهای اجتماعی میبینید. بحث من راجع به این بود وگرنه ما در این 30 و چند سال مدیران خوبی داشتهایم.
تا زمانی که رفتار دولت آمریکا تغییر نکند، رویکردی که مقام معظم رهبری مشخص کردهاند، جاری خواهد بود
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات رئیسجمهوری که امکان از سرگیری روابط ایران و آمریکا را مشروط به تصحیح رفتار آمریکا عنوان کرده بود، خاطرنشان کرد: اگر آمریکاییها رفتار و دشمنی خود نسبت به ایران را عوض کنند، رویکرد ایران نسبت به آنها تغییر میکند و این را رهبر معظم انقلاب هم سالها پیش عنوان کردند اما تا زمانی که رفتار دولت آمریکا از این نوع باشد همان رویکردی که مقام معظم رهبری مشخص کردهاند ساری و جاری خواهد بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری که با استناد به مقالات و مطالب مطبوعات عربی درباره کمرنگ شدن همکاریهای ایران و فلسطین سؤال کرد، گفت: حمایت ایران از فلسطین موضوعی تاکتیکی نبوده و اگر چنین تلقی در برخی رسانهها وجود دارد، درست نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه اقتصاد مقاومتی آنطور که باید و شاید کالبدشکافی نشده و مشکل کار در کجاست و وظیفه مجلس در این بین چیست؟ عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی یک روحی دارد که باید به آن توجه کرد. روح آن در این است که رونق تولید به وجود آید بنابراین باید ببینیم در این مصوبات مجلس به این موضوع پرداخته شده است یا خیر.
لاریجانی در ادامه مطلب فوق تأکید کرد: هم در بعد نظارت و هم تقنین به این موضوع پرداخته شده است و قوانینی که ما برای تسهیل فضای کسب و کار داشتیم مربوط به اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی یک عناصر مقاومی دارد.
لاریجانی یکی از عناصر مقاوم اقتصاد مقاومتی را سهل کردن فضا برای سرمایهگذاری خواند و گفت: قانونی که برای رفع رکود داده شد در جهت اقتصاد مقاومتی است یا در قانون بودجه بعضی از بندهایی که در آن وجود دارد نشانگر همین توجه به اقتصاد مقاومتی است. باید یک برداشت درستی از اقتصاد مقاومتی داشت که میخواهیم دراین اقتصاد مقاومتی چه کنیم.
وی یکی از این مؤلفهها را مردمی شدن اقتصاد و رونق تولید دانست و ادامه داد: نظارتهایی که در زمینه اصل 44 در مجلس در حال انجام است و اصرار داریم که این اشکالاتی که در اصل 44 وجود دارد، رفع شده و یک فضای رقابتی در کشور به وجود آید در جهت اقتصاد مقاومتی است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: باید برداشتمان را از اقتصاد مقاومتی خوب توضیح دهیم سپس مؤلفههای آن را بشناسیم و ببینیم که چگونه میشود آن را جلو برد. من فکر میکنم در مجلس هم در بعد نظارت و تقنین به موضوع اقتصاد مقاومتی توجه خوبی شده است. نمیگویم کامل توجه شده است ولی اگر لایحهای دولت داشته باشد ما حتما آن را در اولویت بررسی میکنیم و تا جایی که فهم میکردیم روی آن تمرکز کردیم.
وی به سؤال دیگری مبنی بر اینکه «مجلس نهم در بعد نظارتی موفق بوده است یا نه؟»، پاسخ داد: حتما مسائلی هست که میتواند در زمانهای دیگر انجام شود. ما این را نفی نمیکنیم اما در حدی که ممکن بوده چه در کمیسیونها و چه در صحن مجلس هم در بحث تقنین و هم نظارت توجه شده است. باید ببینیم که چه چیزی مورد توجه شما بوده که به آن پاسخ دهیم چون نظارت در مجلس یک روندی دارد مثلا نمایندگان در همه شوراهای اداری استانها حضور دارند.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: در آنجا نمایندگان نظارت خود را انجام میدهند و اگر چیزی خلاف قانون رخ دهد تذکر میدهند. در بخشهای مختلف در شوراهای مختلف از طرف مجلس نظارت وجود دارد اما ممکن است برخی امور علاج نشود و به مسئله سؤال و استیضاح برسد و بقیه امور با تذکرات حل میشود.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤالی درباره طولانی شدن روند تصویب قانون جرم سیاسی گفت: درباره جرم سیاسی از جمله مواردی بود که ما به آن تأکید داشتیم که انجام شود. دولت در مورد آن لایحه نداده است، بلکه طرح بود. فکر نمیکنم یک سال و نیم در نوبت باشد بلکه چند ماهی است که در نوبت است. قبول دارم یک ترافیکی در این زمینه وجود دارد و ما در این چند ماه آخر باید تمهیداتی داشته باشیم که کمیسیونها زحماتی که کشیدند، تصمیمات آنها از مجلس عبور کند و این نیز از موضوعاتی است که مجلس در نظر دارد و قطعا از آن عبور میکند.
لاریجانی اضافه کرد: ما وقتی قانونی تصویب میکنیم این باید در جامعه اجرا شود و پس از یک دوره زمانی دو سه ساله نتیجه آن را ارزیابی کنیم به محض اینکه لایحه و طرحی تصویب شد، قابل ارزیابی نیست یعنی باید آییننامه تصویب شود و اجرا شود و پس از مدتی خروجی آن را بگیریم. بعضی از موارد هست که براساس نظرسنجیها ما توانستیم نتایج آن را بگیریم ولی این مواردی که نام بردید تازه تصویب شده است.
تعامل مجلس با دولت یازدهم
رئیس مجلس درباره تعامل مجلس نهم با دولت یازدهم اظهار کرد: تعامل ما با دولتها یک مبنای روشنی دارد. ضمن اینکه یک رفتار برادرانه را با قوای دیگر توصیه میکنیم اما وجه مستقل بودن مجلس باید حفظ شود. در برخی کمیسیونها مشاهده میکنید که نسبت به دولت ایراداتی وجود دارد، اما در کل دولت فعلی از نظر رعایت قانون بهتر است. وقتی دو دولت را مقایسه میکنیم، دولت فعلی به لحاظ اینکه کمتر از قوانین تخلف میکند نمره بهتری دارد و موارد کمتری وجود دارد که خلاف قانون تصویب شده باشد.
وی در مورد اخبار منتشرشده درباره ائتلاف خود با اصلاحطلبان در انتخابات آینده تشریح کرد: من هم این مطلب را در رسانهها شنیدم و چیزی بیشتر از این نبوده است. انتخابات در کشور ما هنوز عملیاتی نشده است البته یک تشکلهایی به صورت سنتی کار خود را انجام میدهند اما ساختار انتخابات مجلس در کشور ما بیشتر نمایندهمحور است تا حزبمحور. نمیگویم که این وضع خیلی خوب است اما اینگونه است. فعلا هنوز تشکلها و جریانهای حزبی در این قضیه فعال نشدهاند که دلایل متعددی وجود دارد.
دیدار چهار جانبه با ناطق نوری، آیتالله مقتدایی و ولایتی برای حضور افراد کارآمد در مجلس
رئیس مجلس درباره دیدار چهار جانبه اخیرخود با ناطق نوری، آیتالله مقتدایی و ولایتی گفت:ما جلسهای داشتیم چیزی که منتشر شد خلاف نبود و موضوع آن هم در مورد این بود که چطور میتوانیم در انتخابات تلاش کنیم که افراد کارآمد در مجلس حضور یابند و در واقع یک همفکری در این زمینه داریم.
لاریجانی در مورد اینکه خود را جزء کدام جرگه سیاسی میداند؟ تصریح کرد: خودتان میدانید که این تقسیمبندیها دقیق نیست. مهم باتقوا بودن است. به عناوین توجه نکنید، مهم مشی افراد است. در نظام جمهوری اسلامی داشتن یک نگاه فراگیر مهم است. مسائل جمهوری اسلامی در وضع فعلی یک معادله یک مجهولی نیست. در بسیاری از امور بین المللی اجتماعی معادلات چندمجهولی است و کسانی که خطی و یک وجهی به مسائل نگاه میکنند نمیتوانند مشکلات را حل کنند.
وی درباره اظهار نظر خبرنگاری که گفت اصلاحطلبان میخواهند شما و ناطقنوری را به نفع خود مصادره کنند، گفت: ما اموال نیستیم که ما را مصادره کنند افراد با فکرشان معرفی میشوند و نباید اینگونه فکر کنند.
وی درمورد تنش بین روسیه و ترکیه نیز گفت: در مورد روسیه متأسفیم که بین دو کشور همسایه ما به خاطر یک بیسلیقگی و بیتوجهی تنش پیش آمده است. این تنش به نفع مبارزه با تروریست نیست.
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد مبنی بر اینکه چرا مجلس در دولت گذشته از ابزارهای خود برای جلوگیری از تخلفات دولت استفاده نکرد، خاطرنشان کرد: در همان دوره سوال از رئیس جمهوری مطرح شد، چندین وزیر استیضاح شدند و تحقیق و تفحصهای زیادی هم انجام شد که برخی به قوه قضاییه ارجاع شد. پس از ابزارها استفاده شده است. مثلاً ما در طول تاریخ پس از انقلاب سوال از رئیس جمهوری نداشتیم. بنابراین مجلس کار خود را انجام داده اما اینکه وقتی کارهای خلاف قانون صورت میگرفت مشکل اینجا بود که گاهی ما اطلاع پیدا نمیکردیم و در برخی موارد دیگر تخلف قانونی میشد. ما تذکر میدادیم اما به کارشان ادامه میدادند. در اینجا دستگاه قضایی باید پیگیری کند و راهحل دیگری وجود ندارد.
لاریجانی ادامه داد: اینکه در دولت قبل به قانون کمتوجهی میشد از نظر ما روشن است. مصوبات هیأت وزیران در موارد زیادی خلاف قانون بود و ما موارد خلاف قانون را لغو میکردیم لذا مجلس تا جایی که میتوانست برخورد کرد. برخی امور هم اگر جلویش را نمیگرفتیم مشکلات عجیبتری به وجود میآمد. برخی گفتوگوهای شدیدی که بین دولت و مجلس صورت میگرفت هم به خاطر همین بود که مجلس میخواست جلوی برخی کارهایی که دولت میخواست انجام بدهد را بگیرد.
وی در پاسخ به این سوال که مجلس چقدر در کارنامه دولت گذشته سهیم بوده، تأکید کرد: کار ما تقنین و نظارت است. آیا موردی بوده که ما انجام نداده باشیم. به عنوان مثال دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه را ارائه کرده و این گزارش در مجلس خوانده شده، در مستشاری دیوان محاسبات باید به آن رسیدگی میشد، به دادگاه رفته و برخی وزرا محکوم شدهاند. پس مجلس کارش را انجام داده است.
علی لاریجانی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مطهری از عوامل حادثه شیراز شکایت کرد اما اکنون شاهد اقدامات تندروها هستیم و حتی آقای حقیقتپور نایب رئیس کمیسیون امنیت اعلام کرده که این حوادث با اتفاقات قم ریشه مشترکی دارد، آیا پیگیریها در این خصوص از طرف وی انجام شده است یا خیر، گفت: مجلس گزارشی را ارائه کرد اما چون مسأله شخصی بود نمیخواستم شکایت کنم و دادگاه روحانیت باید وارد عمل میشد به هر حال باید آنها رسیدگی میکردند.
وی همچنین درباره اینکه آیا پیگیری نکردن در اینگونه موارد باعث شده که خودسرها برخی نشستها را برهم زنند، اظهار کرد: وزیر کشور این موضوع را پیگیری میکند.
اینکه گفته میشود برجام به رهبری تحمیل شده حرف سبکی است
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره اینکه با توجه به این که مردم مسائل مهم و ملی از جمله موضوع برنامه هستهای و برجام را با جدیت دنبال میکنند، فکر میکنید تحرکات و موضعگیریهایی که در موضوع برجام عدهای با شما در مجلس داشتند، چه پیامدی در رای مردم در انتخابات خواهد داشت؟ گفت: من لسانالغیب نیستم. ما از عملکرد خودمان دفاع میکنیم. تصمیم مجلس در موضوع برجام از سر توجه کامل بود. ۱۲ سال در بحث هستهای چالش داشتیم و خواستیم فناوری هستهای را تثبیت کنیم و توانستیم به جایی برسیم که سانتریفیوژهای ما در حد قابل قبولی کار بکنند و تحقیق و توسعه کشور نیز خوب پیش برود.
وی افزود: کار به جایی رسید که حریف ما اذعان داشت ایران توانایی غنیسازی دارد٬ بحث این بود که با مذاکرات به ماجراجوییهای طرف مقابل خاتمه بدهیم یا خیر آنها از یکسال قبل از پایان عمر دولت قبل پیشنهاد مذاکره را مطرح کردند و نظام در این زمینه تصمیم خوبی گرفت.
لاریجانی گفت: ما سه سال تحتنظر مذاکره کردیم و گزارش مذاکرات مرتب به شورای هستهای اعلام میشد و مورد بررسی قرار میگرفت گاهی بحث بر این بود که مسیر رفته شده درست نیست و باید راه دیگری را برویم برخی فکر میکنند برجام سندی است که یک عده صحبت کردند و آن را به مجلس آوردند٬ اما این سندی بود که سه سال روی آن کار مستمر صورت گرفت.
رئیس مجلس خاطر نشان کرد: در مورد برجام آرای مختلفی وجود داشت٬ برخی میگفتند باید آن را رد کنیم در این صورت دورنمای جالبی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد نمیشد. ما باید قدر نگران وضع اقتصادی کشور هم باشیم٬ از طرفی برخی گفتند لزومی ندارد در مجلس به برجام پرداخته شود. بین سناریوهای مختلف این نگاه پذیرفته شد که اجازه بدهیم برجام با شرایط اطمینانبخشی بررسی شود بعد هم رهبری بیانیهای صادر کردند که در آن بر مصوبه مجلس تاکید شد.
در زمان امام هم عدهای از این حرفها میزدند که نه در آن زمان درست بود، نه الان
لاریجانی در ادامه در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار آنا درباره اینکه برخی سعی دارند این را به افکار عمومی القا کنند که برجام به رهبری تحمیل شده و رهبری قلبا با این موضوع همراه نبودند. دیدگاه شما درباره این القای فکری چیست؟ گفت: این حرف جسارتآمیز و سبک است. رهبری شخصیتی است که در مسائل بینالمللی از نگاه نافذ و دقیقی برخوردار است من در این سالها کمتر شخصیتی به پختگی رهبری دیدهام. گاهی برخی جلسات در حضور خود ایشان برگزار میشد بنابراین نباید در کشور این حرفها زده شود رهبری شجاعتی دارد که وقتی رئیس جمهوری تلفنی با اوباما حرف زد تذکر دادند. پس چرا باید تحمیل در برجام را بپذیرد. بنابراین در موضوع برجام که موضوع بسیار مهمی است بگویند این تحمیلشده حرف صحیحی نیست. در زمان امام هم عدهای از این حرفها میزدند که نه در آن زمان درست بود، نه الان. ما باید افتخار کنیم که از یک رهبری برجسته و فرزانه برخوردار هستیم که در مسائل استراتژیک اطلاعات خوبی دارند. چه مسائل هستهای و چه در مسائل منطقهای که خود یک بحث جداست.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی براینکه آیا در انتخابات آتی از حوزه قم کاندیدا میشوید یا تهران یا سایر حوزهها گفت: من هنوز راجع به انتخابات تصمیم نگرفتم و راجع به آن فکر میکنم.
لاریجانی در دیگر پاسخ به سوالی در خصوص برجام عنوان کرد: مجلس یکی از ویژگیهای مهم آن چه در حال و چه در آینده حوزهای مستقل داشته باشد. ما روابط برادرانهای با دولت و دیگر قوا داریم. ما سر جنگ که با کسی نداریم. چه در این دولت و چه در دولت قبل ولی اگر یک جایی تخلفی شود نمیتوانیم بگوییم تخلف نشده. در مسئله هستهای برداشت من در طول این سالهای مختلف که در موضوع هستهای تقریبا دستی در کار داشتم این بود که فصل حل و فصل موضوع فرا رسیده است.
وی افزود: وقتی خود آنها طالب این هستند ما باید این نظر را دنبال کنیم. آن زمانی که من این نظر را دادم دولت فعلی نبود. در دولت قبل بود. یک سال و نیم قبل از دولت فعلی پیشنهادی غربیها دادند برای مذاکره در مسائل هستهای و این در شورا مطرح شد و من از کسانی بودم که مدافع این بودم که حتما این اتفاق صورت بگیرد هرچند که افرادی هم در آن جلسه مخالف بودند ولی من موافق بودم. تحلیل من هم این بود که از نظر دانش هستهای به جایی رسیدیم که از طریق مذاکره این قضیه را حل کند.
لاریجانی در ادامه تاکید کرد: بنابراین اگر قرابتی بین نظر من و دولت فعلی وجود دارد به این جهت است که من یک سال و نیم قبل از این دولت هم همین نظر را داشتم.
وی درباره مسائل اقتصادی متذکر شد: در مسائل اقتصادی من معتقدم که دولت فعلی جهتگیریاش در این زمینه درست است. اگر ما انتقادی داریم به برخی کارهای اجرایی است که سرعت کار باید بیشتر شود وگرنه جهتگیری این دولت به جهت اینکه بخواهد برخی امور اقتصادی را مردمی کند من تایید میکنم که این مسیر درستی است اما در اینکه سرعت این کار مثلا خروج از رکود احتیاج به یک تلاش زیادی دارد قطعا اشکالاتی وارد است که این همیشه وجود داشته است.
روابط مجلس با قوه قضاییه برادرانه است
رئیس قوه مقننه در پاسخ به دیگر خبرنگاری درباره اینکه ایران بر اساس چه توافقنامهای به روسیه اجازه داده است که برای حملات نظامی خود از آسمان ایران استفاده کند گفت: احتیاج به توافقنامه ندارند. ما رفتار روسیه را در مقابله با تروریسم رفتار درستی میدانیم و معتقدیم برخی کشورهای منطقه باید در مبارزه با تروریسم رفتارشان را تصحیح کنند. موضوعی که امروز روسیه در مبارزه با داعش یا سایر گروههای تروریستی دنبال میکند اگر غربیها این کار را میکردند ما امروز این مشکل را در منطقه نداشتیم لذا ما این رفتار را صحیح میدانیم و آنها را کمک می کنیم و به همین دلیل هم در مسائل سیاسی و عملیاتی ما رفتار روسیه را مورد حمایت قرار دادیم.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تعامل با قوه قضاییه در خصوص رفع ممنوع التصویری سید محمد خاتمی برای برگزاری انتخابات بهتر تاکید کرد: روابط ما با قوه قضاییه که خوب و برادرانه است و امیدواریم و تلاش هم میکنیم دراین زمینه و بنده فکر میکنم که یک انتخابات پرشور و قوی داشته باشیم و هرچه ظرفیت مردم در انتخابات قویتر باشد جایگاه ما چه در صحنه منطقهای و چه در بینالمللی بالا میرود چراکه کارایی مجلس را بالا میبرد چه با قوه قضاییه و چه با دیگر بخشها.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست درباره تخریب ناطق نوری توسط برخی جریانها گفت: البته ما نسبت به این موضوع بیتفاوت نیستیم و با آقای ناطق نوری جلسات مستمر داریم و رفیق هستیم و برای کارهای آینده هم با همدیگر در مسائل سیاسی مشورت داریم. بنابراین ایشان مورد حمایت است. اینکه در کشور این مسائل رخ میدهد مقداری از آن به خاطر اختلاف نظر است ولی مقداری از آن غیر طبیعی است که گاهی تهمت و بداخلاقی رخ میدهد که این اشکال دارد. گاهی اوقات بنده و آقای ناطق را مورد این بداخلاقیها قرارمیدهند که این از مشکلاتی است که بوده است ولی در اینکه ایشان یک شخص محترمی هستند که ما از او حمایت میکنیم تردیدی نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال آخرین خبرنگار که تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را مورد اشاره خود قرار داده بود و دلیل بیتوجهی مجلس به این تحقیق و تفحص را سوال کرد، گفت: لزومی ندارد ما اینقدر فضا را تیره و تار کنیم. تحقیق از تامین اجتماعی انجام شد و به قوه قضاییه رفت و دستگاه قضایی نیز در حال رسیدگی به آن است.
لاریجانی به روال انجام تحقیق و تفحصها طبق آییننامه مجلس اشاره کرد و افزود: ممکن است برخی از این تحقیق و تفحصها به نتیجه نرسد زیرا در ابتدا به تصور اینکه تخلفی رخ داده تحقیق و تفحص انجام میشود اما بعدها مشخص میشود که تخلفی صورت نگرفته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در مجلس نهم 40 تحقیق و تفحص انجام شد که 20 تحقیق و تفحص به سرانجام رسیده است.
لاریجانی به تحقیق و تفحص از بنیاد شهید نیز اشاره کرد و گفت: درباره بنیاد شهید اقداماتی از سوی آقایان انجام شد اما آن روز به این نتیجه نرسید که گزارش را به کمیسیون بدهد.
وی اضافه کرد: من نمیدانم فشاری وجود دارد و چه کسانی فشار میآورند اما من با آقای خجسته صحبت کردم و خودشان نیز در این نشست حضور دارند، من نظرات ایشان را میدانم و معتقدم باید تلاش کنیم تا مسائل حل شود.
وی همچنین تاکید کرد: درباره حجم تخلفات بنیاد شهید اطلاعی ندارم و آقای خجسته برخی از این جزئیات را اعلام کردهاند.
انتهای پیام/