دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نصراللهی در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

چگونه تاکتیک خبری «زمان ایمن» در انتخابات آمریکا اجرا شد؟

رئیس دانشکده مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی گفت:‌ اعلام دیرهنگام یک شرکت آمریکایی پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در خصوص تولید واکسن کرونا تاکتیک خبری «زمان ایمن» است.
کد خبر : 529770
637048476381214958_lg.jpg

اکبر نصراللهی در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با اظهارنظر مطرح شده از سوی دونالد ترامپ مبنی بر این که دو شرکت داروسازی که مدعی دستیابی به واکسن کرونا با کارایی 90 درصد شدند، عامدانه این خبر را پس از برگزاری انتخابات اعلام کردند، عنوان کرد: اگر ادعای شرکت تولیدکننده واکسن مبنی بر تولید واکسن کرونا درست باشد و این خبر را به عمد پس از انتخابات اعلام کرده باشد، تاکتیک خبری «زمان ایمن» در ارتباط با این موضوع اجرا شده است.


وی ادامه داد: با توجه به این‌که یکی از مسائلی که همواره در انتخابات آمریکا به ترامپ نقد می‌شد بی‌مسئولیتی در مقابله با کرونا بوده و بی‌تدبیری او را عامل قربانی شدن مردم آمریکا مطرح کردند.


رئیس دانشکده علوم‌اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی در تعریف تاکتیک خبری زمان ایمن گفت: این تاکتیک زمانی استفاده می‌شود که هزینه اجرای یک برنامه‌ای که احتمال بحران‌ساز بودن آن را کاهش بدهند و یا بخواهند خبر ماجرایی را که اجرا و اعلام آن سود بسیار زیادی برای جناح‌های رقیب داشته باشد در زمان مناسب اعلام کنند از آن استفاده می‌کنند.


نویسنده کتاب «مدیریت پوشش اخبار بحران» تأکید کرد: این تاکتیک به‌عمد استفاده می‌شود که در آن یک ماجرا، برنامه و یا یک طرحی را که رسانه‌ها و کنشگران سیاسی فکر می‌کنند اگر در زمان واقعی خود اعلام کنند ممکن است هزینه و تبعات آن بسیار زیاد شود. درصورتی‌که اختیار اعلام کردن و یا نکردن آن خبر اختصاصی باشد و بتوانند آن را محرمانه نگه دارند و در زمان مناسب از نظر خودشان منتشر کنند، سود حاصل از آن را به نفع خود بالا برده و هزینه آن را پایین می‌آورند.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر این واکسن تولید و موفقیت کسب شده و تا زمان پس از انتخابات محرمانه باقی مانده تا ترامپ نتواند از آن سود ببرد این تاکتیک زمان ایمن است و دمکرات‌ها به‌خوبی توانستند از این موقعیت استفاده کنند.


نصراللهی  افزود: این اقدام به لحاظ حرفه‌ای اقدام بسیار جالب و سودآوری بود ولی به لحاظ اخلاقی نشان می‌دهد که کنشگران سیاسی آمریکایی برای کسب موفقیت در انتخابات و اهداف سیاسی خود کار غیراخلاقی انجام داده چون سلامت مردمشان را درگیر بازی سیاسی‌شان کرده‌اند.


وی با بیان این‌که برخی ادعا می‌کنند که چرا ترامپ با وجود آگاهی خودش آن را اعلام نکرد هم گفت: بله ترامپ فردی غیراخلاقی است و حد و مرزی برای رسیدن به اهداف خود قائل نیست ولی بحث این است که مرجع اعلام این کشف ترامپ نبوده و شرکت حاضر نشد درزمانی‌که این خبر می‌توانست در نتیجه انتخابات تأثیر داشته باشد آن را اعلام کند.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: اکبر نصراللهی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته