دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1399 - 12:44
برهانی‌فر خبر داد؛

صدور مجوز راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی بیوتکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی کرج

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از صدور مجوز راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی بیوتکنولوژی این دانشگاه توسط شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.
کد خبر : 529750
دکتر برهانی فر.jpg

محمد‌حسن‌ برهانی‌فر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در کرج اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج پیگیری راه‌اندازی مرکز تحقیقات کاربردی در حوزه بیو‌تکنولوژی را در دستور کار قرار داد و با توجه به امکانات آزمایشگاهی پیشرفته، اعضای هیئت علمی مجرب و نیاز صنایع استان البرز مجوز راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی از سوی شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی این دانشگاه صادر شد.


وی با تأکید بر اهمیت تقویت رابطه بین صنعت و دانشگاه به عنوان عامل مهم برای تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در سال جهش تولید خاطرنشان کرد: نقش مراکز تحقیقاتی بسیار مهم است؛ چراکه این مراکز با تکمیل حلقه اتصال صنعت و دانشگاه و ایجاد بستر به‌منظور انجام تحقیقات کاربردی در راستای رفع نیاز‌های فناورانه کشور گام برمی‌دارند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با بیان اینکه این استان به‌عنوان قطب علم و فناوری کشور در خوشه‌های علمی مختلفی فعال است، عنوان کرد: مهم‌ترین حوزه‌های عملکرد علمی و فناوری استان البرز حوزه بیوتکنولوژی است.


علم بیوتکنولوژی چه کاربردی دارد؟


برهانی‌فر ادامه داد: علم بیوتکنولوژی یا زیست‌فناوری جزء علوم میان‌رشته‌ای نوین بوده و در مجموعه‌ای ‌از روش‌های علمی‌ برای‌ تولید، تغییر و اصلاح‌ فراورده‌ها، به‌نژادی‌ گیاهان‌ و جانوران‌ و تولید میکروارگانیسم‌های خاص برای‌ کاربردهای‌ ویژه‌ کاربرد دارد.


وی یادآور شد: علم بیوتکنولوژی از دامنه فعالیت بسیار گسترده‌ای مانند تشخیص، پیشگیری و معالجه بیماری تا تولید مواد دارویی، منابع غذایی، حفاظت از محیط‌زیست و کاهش مصرف انرژی برخوردار است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج افزود: بیوتکنولوژی نوین یکی از امیدهای قرن آینده برای رفع بسیاری از نیازهای مختلف بشر و راه‌حلی برای تأمین امنیت غذایی جمعیت رو به رشد جهان به شمار می‌رود.


برهانی‌فر یادآور شد: بیوتکنولوژی یکی از هفت رشته کلیدی فناوری جهان در قرن حاضر بوده‌ و ایران در نقشه جامع علمی کشور جزء فناوری‌های گروه الف (اولویت بالا)  قرار دارد که نشان از جایگاه ویژه  این رشته در توسعه علمی کشور دارد.


فعالیت دو گروه پژوهشی در مرکز تحقیقات کاربردی حوزه بیو‌تکنولوژی


این استاد دانشگاه، مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی مرکز تحقیقات کاربردی در حوزه بیو‌تکنولوژی را انجام تحقیقات کاربردی با هدف تولید محصولات دانش‌بنیان برای تجاری‌سازی، کمک به هسته و واحد‌های فناور برای تبدیل ایده به محصول عنوان کرد.


وی برگزاری کارگاه‌های تخصصی پژوهشی، تولید علم در مرزهای دانش و تولید محصولات بیوتکنولوژی مورد نیاز کشور برای کاهش وابستگی را از دیگر اهداف راه‌اندازی مرکز تحقیقات کاربردی در حوزه بیو‌تکنولوژی برشمرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز تبیین کرد: این مرکز دارای دو گروه پژوهشی بوده و  از نخستین مأموریت‌های آن شناخت نیاز بازار به محصولات دانش‌بنیان بیوتکنولوژی و ارائه طرح‌های کاربردی در این حوزه است.


برهانی‌فر تأکید کرد: پایان‌نامه‌های دانشجویی که در راستای اهداف مرکز تحقیقات باشند از حمایت‌های این مرکز برخوردار خواهند شد.


انتهای‌ پیام/4078/4117/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته