فرهنگ از حاشیه برنامههای آموزشی و پژوهشی به متن بیاید/ کار فرهنگی اثربخش چه ویژگیهایی دارد؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از اصفهان، حسن بنیانیان در نشستی مجازی که به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با مدیران و کارشناسان فرهنگی این دانشگاه برگزار شد، بیان کرد: کار فرهنگی برای اثربخشی باید روح فرهنگی داشته باشد؛ حرکت فرهنگی باشد؛ رشد و افزایش آگاهی بدهد و فعل و انفعال در ذهن و مغز و جان و عواطف انسان به وجود آورد و ایجاد اعتقاد و ایجاد تمایل کند.
وی در این جلسه خطاب به دستاندرکاران برنامههای فرهنگی در دانشگاهها گفت: سند دانشگاه اسلامی به عنوان سند بالادستی فرهنگی باید در دانشگاهها ملاک عمل قرار گیرد.
مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: انقلاب اسلامی، جوانان و دانشجویان در محاصره عوامل مهمی از قبیل جهانیشدن، جهانیسازی، تهاجم فرهنگی و کاستیهای داخلی قرار دارند.
بنیانیان مطرح کرد: در چنین فضایی اگر بخواهیم کار فرهنگی در دانشگاه اثربخش و باکیفیت اجرا شود، باید فرهنگ از حاشیه برنامههای آموزشی و پژوهشی به متن آن بیاید؛ اگرچه انقلاب اسلامی در زمینههای مختلف از قبیل دستاوردهای علمی، محصولات فناوری، زیرساختهای اقتصادی و سیاست رشد زیادی داشته است؛ اما پیشرفت فرهنگی چشمگیر نبوده و در این زمینه دانشگاهها وظیفه سنگینی به عهده دارند.
کمتوجهی به مقوله مدیریت فرهنگ از نظر علمی
وی با توجه به فضای فرهنگی در دانشگاهها تأثیرات استادان دانشگاه، نظام آموزشی، روحانیت، بسیج و تشکل، هیئتها و صدا و سیما بر فضای فرهنگی دانشگاه را تبیین کرد و گفت: مشاهده میشود رویکرد فرهنگی دانشگاهها به سمتی است که دانشجو پس از چهار سال تحصیل و زمان خروج از دانشگاه از نظر گرایش دینی نسبت به زمان ورودش به دانشگاه دچار ضعف شده که این موضوع دلایل مختلفی دارد؛ اما در مجموع نشان میدهد که در کشور به مقوله مدیریت فرهنگ، از نظر علمی کمتوجهی شده است.
مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیانات امامین انقلاب درباره فرهنگ و نقش تحول دانشگاه در فرهنگ جامعه را یادآور شد و بیان کرد: امام(ره) میفرمودند: «ما که میگوییم دانشگاه باید از بنیان تغییر کند و تغییرات بنیادی داشته باشد و اسلامی باید، نه این است که فقط علوم اسلامی را در آنجا تدریس کنند تا موقعی که دانشگاه اسلامی نشود، این کشور اسلامی نخواهد شد.» و مقام معظم رهبری نیز فرمودهاند: «اسلامی کردن دانشگاهها یک معنای عمیق و وسیع و جامعی دارد و به اعتقاد من، از نان شب برای دانشگاهها واجبتر است. توقع ما از دانشگاههای کشور و مرکز علم کشور این است که اگر یک جوان لاابالی وارد دانشگاه شد، در حالی از دانشگاه بیرون بیاید که عمیقاً متدین و دارای تعهد دینی و اخلاقی است.» در مقوله فرهنگ و مدیریت راهبردی فرهنگی این سخنان، شعار نیست و باید در سازمانهای فرهنگی و دانشگاهها سرلوحه عمل قرار گیرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح سخنان مقام معظم رهبری ادامه داد: از نگاه حضرت آقا منظور از فرهنگ، راه و رسم زندگی، اعمال، فعالیتها، باورها، آداب و رسوم و تمامی محصولات و مصنوعات یک جامعه است. با تطبیق تعریف فرهنگ با نظریه لایههای فرهنگ ادگار شاین در مییابیم که محصولات و مصنوعات به عنوان مثال پوشش، لایه بیرونی فرهنگ است و فقط زمانی بروز و نمود بیرونی از جمله پوشش تغییر میکند که قبل از آن باورها و ذهنیت افراد عوض شده باشد.
بنیانیان تأکید کرد: این وظیفه مهم یعنی تغییر باورها و اعتقادات در دانشگاه به عهده تمام استادان است و منشأ آن از رؤسای دانشگاهها آغاز میشود.
این استاد فرهنگی دانشگاه گفت: جانکلام اینکه برای اثربخش کردن فعالیت فرهنگی در دانشگاهها روح تعلیم و تربیت باید در مباحث علمی و تدریس استادان، محتوا، روش تدریس، معماری و تجهیزات دانشگاه و قوانین و بخشنامهها بر هم منطبق شود و جو دانشگاه را تغییر دهد و بدیهی است که افراد بستر تأثیرگذاری برای کار فرهنگی هستند؛ بنابراین باید در کار فرهنگی از افرادی استفاده شود که میان دانشجویان مقبولیت دارند و آنان را به زیور سواد فرهنگی و علم بیارایند.
انتهای پیام/۴۱۱۷/4062/
انتهای پیام/