کرونا؛ ویروسی ضد اجتماعات علمی بشری/ بلایی که کرونا سر آموزش میآورد
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کرونا ضد هر اجتماعی در جهان است، حال این اجتماع علمی باشد یا غیرعلمی. البته حضور در اجتماع نیاز مبرم همه مردم جهان است ولی شاید بتوان برگزاری اجتماعات غیرعلمی در جهان را برای مدتی محدود تحمل کرد اما برای بقای جهان تجمعات علمی ضروری به نظر میرسد.
اکنون اگر کرونا روزانه بسیاری از مردم جهان را به کام مرگ میکشاند به این علت است که هنوز سرعت علم به سرعت گسترش این ویروس نرسیده و نتوانسته آن را مهار کند.
ویروس کرونا همگان از جمله علمآموزان را در جهان خانهنشین کرده و از آن جایی که این ویروس همچنان وجود خواهد داشت خانهنشینیها و آموزشهای آنلاین ادامه دارد که قطعا این امر آسیبهایی را در پی خواهد داشت.
عدم امکان تجربیات استادان
هر فردی که محیط دانشگاه را تجربه کرده میداند که کلاسهای درس و استادان میتواند جهانی را تغییر دهند. اساتیدی که در کنار بیان محتویات کتابهای درسی از تجربیات علمی و غیرعلمی خود میگویند و نظرات خود را درباره موضوعات روزمره در اختیار دانشجویان قرار میدهند، میتوانند در بعضی موارد حتی جهان یک دانشجو را تغییر دهند. درواقع این همان تعلیم و تعلم است که دانشجویان با کلاسهای آنلاین کنونی از آن بینصیب میمانند. هدی یکی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در این زمینه میگوید: در ترمهای گذشته اساتید در کنار تدریس درباره مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی صحبت میکردند و ما میتوانستیم با اطلاع از نگاه اساتید نسبت به این موضوعات درک بهتری از وقایع داشته باشیم.
این دانشجو در ادامه میافزاید: یکی دیگر از نقیصههای آموزش آنلاین این است که نمیتوان در هر جای درس که ابهام داری سوالت را بپرسی، قبلا هرگاه نکتهای را متوجه نمیشدم همان لحظه از استادم میپرسیدم و او توضیحات اضافه و حتی مثالهای بیشتری را عنوان میکرد.
بینصیبماندن از واحدهای آزمایشگاهی
یکی از معضلهای مهم کنونی دانشجویان مربوط به دروس آزمایشگاهی است. البته در این میان دانشگاهها و استادان فرصتهایی را فراهم کردهاند تا دانشجویان بتوانند از امکانات آزمایشگاهی استفاده کنند اما برخی از آسیبها اجتناب ناپذیر است. مثلاً دانشجویان رشتههای شیمی، میکروبیولوژی و فیزیک که بسیاری از مباحث درسی خود را در محیط آزمایشگاهی فرامیگیرند باید چه روشی را در پیش گیرند.
رضا که سال سوم رشته میکروبیولوژی است معتقد است: درسهای سال اول و دوم رشته ما عموما تئوری است ولی درسهای آزمایشگاهی عمدتاً در سال سوم و چهارم باید گذرانده شود. تقریبا یک سال است که به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانستیم بهدرستی در آزمایشگاهها حاضر شویم در صورتی که ما به عنوان دانشجویان این رشته در آینده عمدتا در آزمایشگاهها به کار گرفته میشویم.
کارهای عملی آنلاین
سمانه، دانشجوی رشته مهندسی عمران میگوید: در رشته ما دانشجویان معمولا ماکت میسازند، اکنون که شرایط کشور این گونه شده، استادان با استفاده از فیلمهای آموزشی که برای ما ارسال میکنند، ماکتسازی را به ما یاد میدهند و بعد ما باید ماکت بسازیم و برای آنها ارسال کنیم یا از ماکتهای ساخته شده فیلم بگیریم، بدون اینکه نظارتی بر روی کار ما صورت گیرد. متأسفانه تقریبا همه چیز خودخوان و خودآموز شده است.
البته ناگفته نماند که چنین وضعیتی برای دانشگاهها اجتنابناپذیر است و نمیتوان دانشگاهها را مقصر دانست بلکه آن قدر این ویروس بهواقع منحوس با مردم جهان دشمنی دارد که هیچ اجتماعی را برنمیتابد. در این میان بسیاری از دانشجویان به خاطر صرفهجویی در زمان و اینکه نیازی به رفت و آمد ندارند از وجود کلاسهای آنلاین راضی هستند و حتی میخواهند که این روند ادامه داشته باشد.
انتهای پیام/4040/پ
انتهای پیام/