دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می‌کند؛

معیشت-مذاکره حیله‌ای نخ‌نماشده که خریدار ندارد/ چرا دولت معیشت مردم را به انتخابات آمریکا گره می‌زند؟

همزمان با مشخص شدن نتیجه انتخابات به نفع جریان دموکرات‌ها، به یک باره قیمت اغلب کالاهایی که تا چند روز پیش به‌سختی و با قیمت گزاف می‌شد آنها را تهیه کرد با افت شدیدی در بازار همراه شد.
کد خبر : 528904
637402084029790414.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد کلان و بودجه گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، پس از گذشت چند ماه از نابسامانی‌‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور و جولان دلالان در بازار ارز، سکه و خودرو از یک سو و افزایش لحظه‌ای کالاهای اساسی از سوی دیگر؛ همزمان با مشخص شدن نتیجه انتخابات به نفع جریان دموکرات‌ها، به یک باره قیمت اغلب کالاهای اساسی در بازار با افت شدیدی همراه شد.


این درحالی است که به نوبت حباب‌ها به صورت لحظه‌ای در بازار سکه و ارز می‌ترکند و در سایر بازارها نیز همین افت قیمت‌ها را شاهد هستیم. قیمت سکه تمام بهار آزادی از 15 میلیون و 100 هزار تومان به 12 میلیون و 400 هزار تومان می‌رسد. همچنین قیمت دلار از کانال 28 هزار تومانی به 22 هزار 100 تومان سقوط می‌کند.


همچنین خرید و فروش خودروها در بازار به طور کلی راکد می‌شود، کالاهای رسوب شده در گمرک به یکباره و یک‌شبه ترخیص ‌می‌شوند،‌ قیمت گوشت و مرغ کاهش یافته و به قیمت‌های سابق نزدیک می‌شود. روغن مایع که پیش‌تر در 100 فروشگاه یافت نمی‌شد به بازار گسیل می‌شود و صدها مورد دیگر از این دست به یکباره اتفاق می‌افتد.


سؤالی که در اینجا برای عموم مردم جامعه پیش می‌آید این است که چرا تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده بود، همه این عوامل در گیر و دار  انتخابات ریاست جمهوری غاصب‌ترین کشور دنیاست؟، چرا انتخاب «جو بایدن» که خود معاونت در اِعمال بدترین تحریم‌ها در طول تاریخ علیه کشورمان داشته را مبارک جلوه می‌دهند؟ آیا کسانی که معیشت مردم را گرو گرفته‌اند مجرم نیستند؟


این در‌ حالی است که اکنون 3,5 میلیون تن کالای اساسی که 25 گروه کالایی را در بر می‌گیرد اعم از گندم، جو، ذرت، کنجاله سویا، روغن، دانه‌های روغنی و سایر اقلام مربوط به این گروه در بنادر و گمرکات کشور موجود است.


علاوه بر این یک میلیون تن کالای اساسی روی شناورهای حامل این اقلام در بنادر کشور وجود دارد. این شناورها در حال تخلیه یا پهلوگیری در لنگرگاه‌ها برای تخلیه کالاها هستند. به‌طور کلی در حال حاضر 4,5 میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور به‌صورت دپو شده وجود دارد. که اخبار ترخیص این کالاها طی چند روز اخیر به گوش می‌رسد و برخی از آنها نیز ترخیص شده‌اند. در حالی که پیش از این عزمی برای ترخیص این کالاها از سوی مسئولان امر مشاهده نمی‌شد.
علاوه بر این حجم بسیاری از کالاهای غیر اساسی و غیر کانتینری در بنادر و گمرکات کشور موجود است که بیش از 80 درصد این اقلام مواد اولیه تولید، مواد واسطه‌ای، ماشین‌آلات سرمایه‌ای مربوط به خطوط تولید و همین‌طور اقلام و تجهیزات مربوط به پروژه‌های تولیدی، ملی و راهبردی است. طبق اعلام سازمان بنادر و دریانوردی ایران هم اکنون 96 هزار TEU کانتینر در بنادر و گمرکات کشور موجود است.


جمهوری‌خواه و دموکرات دو روی یک سکه‌اند


سهراب گیلانی در واکنش به نگاه برخی از مسئولان به انتخابات آمریکا می‌گوید جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها آزمایش خود را پس داده‌اند و رفتارهای خصمانه آن‌ها در طول انقلاب ثابت کرده که دو روی یک سکه هستند، برخی دلخوش به تعامل متفاوت بایدن نباشند و تصور نکنند که او دروازه سبز به روی ایرانیان باز می‌کند.


وی با بیان اینکه تجربه تاریخی نشان داده است که آمریکا با اصل جمهوری اسلامی مخالف است، می‌افزاید در طول انقلاب، هم جمهوری‌خواهان بر سر کار آمده‌اند و هم دولت‌های دموکرات را تجربه کردیم. هر دو رفتاری خصمانه داشتند و با روش خود به تقابل با ایران پرداختند. 


عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است تفاوت زیادی بین بایدن و ترامپ نیست. شاید تنها تفاوت رئیس جمهور فعلی آمریکا با رؤسای جمهور پیشین رفتار غیرسیاسی او باشد که واقعیت چهره آمریکا را پس از 40 سال به ایرانیان نشان داد. در هیچ شرایطی نباید به آمریکایی‌ها اعتماد کرد؛ چراکه تجربه نشان داده است که در هر حوزه‌ای که ضعف داشته باشیم  آمریکایی‌ها ورود می‌کنند.


 به گفته گیلانی مسئولان به تغییر رئیس جمهور آمریکا توجه نکنند و باید به ظرفیت‌های کم‌نظیری که در استان‌های مختلف وجود دارد تکیه کنند؛ چراکه می‌توان با توجه ویژه به بخش خصوصی و پرداخت تسهیلات حمایتی، زمینه اعتماد سرمایه‌گذاران را فراهم کرد که با ریسک‌پذیری بیشتری به عرصه صنعت وارد شوند.


وی همچنین می‌گوید بخش عمده تحریم‌ها به دلیل وابستگی دولت به نفت است، می‌بایست با نگاه به تامین نیازهای کشور، واردات را به حداقل برسانیم و با تکیه بر صادرات و خارج کردن کشور از وابستگی  به نفت، بخش مهمی از تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.


با این حال دولتی که بیش از 7 سال است امور اساسی کشور را معطل برجام کرده، با این اقدامات به نظر می‌رسد به دنبال از سرگیری مذاکرات با ایجاد نوسان در بازار و این بار گره زدن معیشت مردم به مذاکره است. هنوز مردم فراموش نکرده‌اند که حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان چگونه در پشت تریبون اعلام کرد «که هم سانتریفیوژ باید بچرخد، هم چرخ زندگی مردم» و همه شاهد بودند که چرخ هیچ‌کدامشان در طول این سال‌ها نچرخید.


معیشت-مذاکره حیله‌ای نخ‌نماشده است که خریداری ندارد و جز از دست دادن اندک آبروی دولت نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.
انتهای پیام/4133/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته