افزایش 70 درصدی قیمت خودرو از ابتدای سال تاکنون/ سیاستهای جدید فروش و قیمتگذاری خودروسازان به نفع کیست؟
به گزارش خبرنگار حوزه صنعت و معدن گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، طرح فروش محصولات ایران خودرو در حالی وارد مرحله ششم شده و قرعه کشی مربوط به این مرحله امروز 14 آبان برگزار میشود که قیمتها نسبت به مرحله پنجم فروش فوق العاده، حدود 25 درصد رشد داشتهاند، هر چند رشد قیمتها قانونی بوده و دوشنبه گذشته با مجوز شورای رقابت و با استناد به تورم بخشی خودرو صورت گرفته است.
اما آنچه اهمیت موضوع را 2چندان میکند نواخته شده آلارم افزایش قیمت در بازار و افزایش سود برندگان قرعه کشی این محصولات به علت اختلاف قابل توجه قیمت خودروهای پیش فروش شده با قیمت خودرو در بازار است.
سودی که برندگان محصولات ایران خودرو به جیب میزنند
خودروسازانی که از ابتدای سال جاری طی دو مرحله به طور کلی قیمت محصولات خود را بدون کوچکترین افزایش کیفیت و... حدود 70 درصد افزایش داده بودند، هفته گذشته با مجوز قانونی مجددا مجاز به افزایش حداکثر 25 درصدی محصولات خود شدند، سایپا بلافاصله وارد عمل شد سپس ایران خودرو در ششمین مرحله فروش فوق العاده 2 محصول خود سمند LX و پارس بنزینی را به ترتیب با تغییرات 24.7 درصد و 24.6 درصد نسبت به مرحله پنجم وارد چرخه فروش کرد.
به این ترتیب سمند LX که در مرحله پنجم به قیمت 93 میلیون و 605 هزار و 300 تومان به فروش رفته بود با 24.7 درصد افزایش در مرحله ششم به قیمت 116 میلیون و 735 هزار و 372 تومان وارد مرحله قرعه کشی شد.
این خودرو در بازار به قیمت 207 میلیون تومان معامله میشود، بنابراین با یک حساب و کتاب سرانگشتی برنده خودرو سمند LX، سودی حدود 77.3 درصد به جیب میزند.
خودرو پارس بنزینی هم که در مرحله پنجم پیش فروش 97 میلیون و 547 هزار و 475 تومان به فروش گذاشته شده بود در مرحله ششم با افزایش 24.6 درصدی 121 میلیون و 547 هزار و 475 تومان قیمتگذاری شد.
از آنجایی که قیمت خودرو پارس بنزینی در بازار 250 میلیون تومان است بنابراین برندگان این خودرو در مرحله ششم 105.6 درصد سود میکنند.
درباره خودرو 206 تیپ 2 که در لیست خودورهای پیش فروش مرحله ششم ایران خودرو با قیمت 110 میلیون و 111 هزار و 389 تومان قرار دارد هم می توان گفت که گرچه این خودرو در مرحله قبل عرضه نشده بود اما از آنجایی که در بازار با قیمت 292 میلیون تومان عرضه میشود برندگان این خودرو در قرعه کشی سودی 165 درصدی بدست میآورند.
اگر بخواهیم در قالب یک نتیجهگیری کلی رانت حاصل از پیش فروش محصولات ایران خودرو را اعلام کنیم نیاز به تعداد برندگان و به عبارتی تعداد کل خودروهای تحویلی در هر مرحله از فروش فوق العاده داریم اما چون این موضوع بعد از اعلام نتایح قرعه کشی حاصل میشود میتوانیم به استناد به امر تطبیق به نتایج دوره قبل اتکا کنیم، بنابراین اگر در مرحله ششم همانند دورههای قبل حدود 4 هزار و 720 دستگاه خودرو به ثبت نام کنندگان واگذار شود، با توجه به اختلاف قیمت بازار و کارخانه 3 محصول فوق در این مرحله حداقل 630 میلیارد تومان رانت به وجود میآید.
افزایش قیمت خودرو تا کِی ادامه دارد؟
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو درباره افزایش قیمت محصولات خودروسازان میگوید تا زمانی که شاهد افزایش نرخ تورم در کشور هستیم و سیاستگذار قیمت خودروها را منوط به تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی میداند، روند دنباله دار افزایش قیمت ادامه دارد.
زاوه با بیان اینکه طبق آمار بانک مرکزی تورم بخشی خودرو در ماه حدود 8 درصد است و خودورسازان نمیتوانند در صورتهای مالی خود بیش از 7 درصد سود را اعمال کنند بنابراین خودروسازان همواره در حال تولید با ضرر هستند و این شیوه قیمتگذاری گرهای از مشکلات خودروسازان را حل نمیکند.
حسن کریمیسنجری کارشناس خودرو درباره آینده بازار خودور میگوید سیاستگذار خودرویی در نظر دارد تا با افزایش فصلی (هر 3ماه یکبار) قیمت محصولات را تا جایی افزایش دهد که خودروسازان در تولید خود دچار ضرر نشوند.
به گفته وی سیاستگذار برای واقعی سازی قیمتها و پایان دادن به ضرر خودروسازان باید بر شبکه تولید و تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز این صنعت نظارت داشته باشد و نرخ آنها را به ثبات برساند وگرنه همچنان با سیکل معیوب افزایش قیمت کارخانهای خودرو به تبع آن افزایش قیمت بازار و تداوم ضرر خودروسازان روبرو خواهیم بود.
سعید پیرزاده
انتهای پیام/4133
انتهای پیام/