پژوهش در عصر کرونا/ چالشهای جدی پژوهش در ایران چیست؟
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پس از شیوع ویروس کرونا در کشور و ادامه روند آموزشی بهصورت مجازی، حوزه پژوهش چه در دانشگاهها و چه در کشور با چالشهایی مواجه شد.
برخی براین باورند که آموزش مجازی تنها میتواند مکمل آموزش باشد و برخی دیگر معتقدند که با تلاش بیشتر دانشجویان و استفاده از ابزارهای کمک آموزشی میتوان ضعفهای موجود در آموزش مجازی را جبران کرد تا خللی در آموزش کشور ایجاد نشود. اما در حوزه پژوهش این جریان کمی متفاوتتر است.
پژوهش را میتوان ماحصل تلاش دانشگاهیان دانست، در صورتی که این پژوهش بر اساس نیاز جامعه باشد و از کارآیی لازم برخوردار باشد، میتواند منجر به پیوند دانشگاه و صنعت شود. همچنین بومیسازی تولیدات و پژوهشها کمک بهسزایی به تسریع در روند توسعه پایدار کشور میکند.
استاد رشته حقوق در گفتگو با خبرنگار آنا در خصوص ادامه روند پژوهشی دانشگاهها بهصورت مجازی میگوید: در سامانههای آموزش مجازی دانشگاه تنها میتوان به بیان مباحث نظری اکتفا کرد و نمیتوان پژوهش را دنبال کرد.
وی میافزاید که زمانی که من دانشجو را نمیبینم و متوجه نمیشوم که آیا این بخش درس را متوجه شده است یا خیر، نمیتوانم به بیان ادامه درس بپردازم و این چالش در حوزه پژوهش بهصورت جدی وجود دارد. چگونه یک استاد دانشگاه تجربه 20 سال پژوهش خود را تنها از طریق صوت با دانشجو منتقل کند؟
وجود موازیکاری، نبود ثبات در مدیریت پژوهش کشور، کیفیت پایین مقالات تولیدشده، متنوع نبودن منابع مالی، عدم تحقق سهم پژوهش، فرسودگی زیرساختها چالشهای پیش روی حوزه پژوهشی در کشور است.
به گفته این استاد دانشگاه برگزاری جلسات با دانشجویانی که رساله دکتری دارند بهصورت مجازی کاری سخت و دشوار است و بیشک بر کیفیت رساله این دانشجو تأثیر منفی خواهد گذاشت.
نامه معاون پژوهشی وزیر علوم به دانشگاهها برای جلوگیری از رکود پژوهشی
در همین راستا معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از ارسال نامهای به دانشگاهها و پژوهشگاهها برای جلوگیری از رکود در حوزه پژوهش و فناوری خبر داد و گفت: به دلیل شیوع کرونا کشور در شرایط ویژهای قرار گرفتهایم و ما در این راستا به همه دانشگاهها و پژوهشگاهها نامهای ارسال کردیم که بخش پژوهش و فناوری نهتنها دچار رکود نشود، بلکه با شتاب بیشتری نسبت به گذشته به فعالیت خود ادامه دهد.
«پژوهش» پیش از شیوع ویروس کرونا و ادامه روند آموزش مجازی در کشور نیز با چالشهای جدی دستوپنجه نرم میکرد. به طور مثال همواره موانع ساختاری نظیر مشکلات اداری همواره مانع از پیشرفت سریع طرحهای پژوهشی بوده است.
به گفته محمدرضا واعظ مهدوی، معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، وجود موازیکاری، نبود ثبات در مدیریت پژوهش کشور، کیفیت پایین مقالات تولیدشده، متنوع نبودن منابع مالی، عدم تحقق سهم پژوهش، فرسودگی زیرساختها و مواردی ازایندست چالشهای پیش روی حوزه پژوهشی در کشور است.
اکنون میتوان گفت آموزش مجازی نیز یکی دیگر از مشکلات و چالشهای پژوهش در کشور شده است که نیاز به برنامهریزی دقیقتری از سوی مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاون علمی و فناوری رئیسجمهور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور و دیگر متصدیان آن دارد.
هفته پژوهش امسال چگونه برگزار میشود؟
هفته پژوهش به تقویت نقش ترویجی و انگیزهبخش در حوزه علم و فناوری کمک ویژهای میکند که از چگونگی برگزاری این هفته نیز تاکنون خبری منتشر نشده است.
هرساله هفته پژوهش و فناوری از ۲۴ آذرماه آغاز میشود و در نمایشگاه دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و هفته پژوهش آخرین دستاوردهای پژوهشی و فناوری خود را ارائه میکنند. همچنین ۲۵ آذر در تقویم جمهوری اسلامی بهعنوان روز پژوهش نامگذاری شده است. هفته پژوهش و فناوری امسال از ۲۲ الی ۲۷ آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.
عبدالساده نیسی، مدیر دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم درباره برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و نمایشگاه «ایران ساخت» گفت: نحوه برگزاری هفته پژوهش به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بستگی دارد؛ اگر ستاد اجازه دهد نمایشگاه بهصورت حضوری برگزار خواهد شد اما اگر این شرایط مهیا نباشد، نمایشگاه هفته پژوهش همراه با نمایشگاه ایران ساخت بهصورت غیرحضوری برگزار میشود.
اکنونکه تنها 39 روز به آغاز هفته پژوهش در کشور باقی مانده است انتظار میرود در خصوص چگونگی برگزاری این هفته و نحو حضور دانشگاهیان در این نمایشگاه تصمیمات جدی گرفته شود و در اختیار علاقهمندان قرار گیرد تا این افراد دچار سردرگمی نشوند.
انتهای پیام/4084/
انتهای پیام/