دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آبان 1399 - 00:02
جوکار در گفتگوی مشروح با آنا مطرح کرد؛

صفر تا صد اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری/ وهن کاندیداتوری ممنوع شد

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی به تشریح جزییات طرح اصلاح قانون انتخابات پرداخت و گفت: با اصلاحات صورت گرفته جلوی وهن جایگاه نامزدی ریاست جمهوری گرفته شده‌است.
کد خبر : 527802

محمدصالح جوکار در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به تلاش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی برای تدوین طرح اصلاح قانون انتخابات، گفت: این طرح در راستای سیاست‌های کلی انتخابات کشور که از سوی حضرت آقا ابلاغ شده تهیه و تنظیم شده و از همان ابتدا شروع مجلس از سوی هیئت رئیسه به کمیسیون شوراها ارجاع شده بود.


نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در طرح مذکور معیارهای مورد نیاز برای تصدی برپست ریاست جمهوری دیده شده است، افزود: در تدوین این طرح از نظرات کارشناسانه اندیشکده‌ها،پژوهشکده‌ها، شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین نمایندگان دولت و دستگاه‌های نظارتی استفاده شد.


وی با تاکید بر اینکه در پی تلاش نمایندگان عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس اصلاحات لازم ۵ ماده از قانون انتخابات ریاست جمهوری انجام شد، تصریح کرد: در اصلاحات صورت گرفته شاخص‌ها در خصوص مدیر و مدبر بودن کاندیداها مشخص شد.


تعاریف رجال دینی و مذهبی مشخص شده است


این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه معنای رجال دینی یا مذهبی و شاخص‌های ریزتر آن نیز در اصلاحات نمایندگان در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری دیده شده است، گفت: در انجام اصلاحات مذکور تحصیلات فرد نامزد ریاست‌جمهوری نیز مدنظر قرار گرفته به این شکل که کاندیداها نباید مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی ارشد داشته باشند.


جوکار ادامه داد: در قانون مذکور در رابطه با مدیر بودن شخص کاندیدا کسی باید در این حوزه فعالیت کند که ٨ سال در پست‌های مختلف مدیریتی در سطح عالی کشور کار کرده و کار مدیریت انجام داده باشد تا به این ترتیب یک فرد توانمند و آزموده روی کار بیاید.


وی با بیان اینکه شاخص مدبر بودن در قانون مذکور به این یعنی است که کسی که اهل تدبیر بوده و برنامه داشته بتواند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، افزود: نامزد ریاست‌جمهوری باید برای آینده حتی برنامه‌‌های خود را ارائه کند زیرا بارها ‌با تبلیغاتی کاذب و برخی قول و قرارهایی که عملیاتی نمی‌شود در این حوزه مواجه شده‌ایم.


جوکار ادامه داد: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید برنامه چهارساله خود را به صورت جامع در مسائل مختلف و حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ارایه دهند تا مردم بدانند و مطلع شده و از طرف دیگر نیز همین برنامه‌ها به عنوان یک شاخص سنجش و ارزیابی این افراد در دوران خدمت لحاظ شود.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: نکته بعدی که همیشه موجب وهن این جایگاه شده این است که اعلام می‌‌شود در انتخابات ریاست جمهوری افراد کم‌سواد، بی‌سواد و افرادی که باید شغل آن‌ها متناسب با این جایگاه باشد حضور نیافته‌اند.
اظهارات برخی نامزدهای ریاست‌جمهوری خلاف منطق کارشناسی است


وی ادامه داد: برخی نامزدها اظهاراتی را مطرح می‌کنند که خلاف منطق کارشناسی بوده و این موارد موجب وهن این جایگاه خواهد شد از این رو اصلاح قانون با هدف جلوگیری از این نوع موارد صورت گرفته است.


جوکار با بیان اینکه در هیچ کشوری در دنیا این میزان نامزد برای حضور در انتخابات اعلام نامزدی نمی‌کنند، گفت: شرکت این افراد تعداد رد صلاحیت شده‌‌ها را افزایش خواهد داد که این خود موجب وهن خواهد شد.


وی افزود: تلاش ما بر این است که افراد کاردان و کارشناس نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند تا مردم با اطمینان خاطر در فرایند رأی‌گیری مشارکت کنند.


رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس همچنین با اشاره به لایحه دولت در خصوص انتخابات،تصریح کرد: در طول فرآیندی که رسیدگی به طرح اصلاح انتخابات در کمیسیون در حال انجام بود نمایندگان دولت حضور داشتند و نقطه نظرات خود را ارایه کردند اما با وجود اینکه در یک فاصله زمانی ۵ ماهه منتظر لایحه دولت بوده‌ایم با توجه به اینکه تا پایان ماه آذر باید این قانون به تایید شورای نگهبان می‌رسید تا اجرایی شود لذا در دستور کار قرار نگرفت.


جوکار با بیان اینکه باید کار کارشناسی دقیق روی لایحه دولت صورت بگیرد، گفت: قطعا برای انتخابات ١۴٠٠ از این لایحه استفاده نخواهد شد اما به طور حتم برای انتخابات آینده مورد استفاده خواهد بود.


انتهای پیام/۴١۵١/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته