تولید محتوا در قطب علمی علوم انسانی اسلامی/ تعامل دوسویه با حوزههای علمیه برقرار میشود
گروه استانهای خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ اوایل مهر 99 در حکمی از سوی دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجتالاسلام حسن خیری، بهعنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قم منصوب و جایگزین سیفالله فضلاللهی شد.
حجتالاسلام خیری در مراسم معارفه خود با تأکید بر تعامل حوزه و دانشگاه گفت: تصدی یک روحانی بهعنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم به این لحاظ بوده که بتواند از ظرفیت خود به نحو احسن استفاده کند، زبان حوزه را بلد باشد و از ظرفیتهای حوزه علمیه بیشتر استفاده کند.
وی در عین حال روی درآمدزایی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزههای پژوهش و صنعت تأکید و مأموریت اساسی حوزه پژوهش و فناوری را ارتباط با صنعت به معنای واقعی درآمدزایی، سرای نوآوری، مرکز رشد، دبیرخانه پایش و استفاده از ظرفیتهای استان قم عنوان کرد.
لزوم شناسایی ظرفیتهای دانشگاه آزاد اسلامی قم برای گزینش مدیران
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قم، کرسیهای آزاداندیشی را لازمه یک دانشگاه عنوان و اضافه کرد که استادان باید نظر خود را در کرسیهای آزاداندیشی دانشگاه مطرح کنند؛ اما هنگامی که آنان در کلاس درس حاضر میشوند، باید مباحثی را مطرح کنند که برای جامعه مفید باشد.
خبرنگار آنا به مناسبت این انتصاب و برای آگاهی از برنامهها و اولویتهای دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفتگویی را با حجتالاسلام خیری سرپرست این دانشگاه ترتیب داده است که مشروح این گفتگو در پی میآید:
آنا: برنامهها و اولویتهای شما در بخشها و معاونتهای مختلف بهویژه حوزههای پژوهش و فناوری واحد قم چیست؟
خیری: طبیعتاً باید روی سیاستهای دانشگاه آزاد اسلامی استان قم بازنگری کرده و براساس آن تلاش کنیم، سیاست اصلی دانشگاه ارتباط با جامعه است؛ بنابراین باید از ظرفیتهای دانشگاه برای جامعه و برعکس بهره لازم را ببریم.
ابتدا باید ظرفیتهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و استان را شناسایی کنیم تا در گزینش مسئولان به لحاظ مدیریت و سامان دادن به امور تناسب وجود داشته باشد.
آنچه به صورت مصداقی و موضوعی مورد توجه ماست، پایش آزاد است که دو مورد، مورد توجه قرار گرفته است. نخست پیشبرد مناسبتر پروژهها و دوم سرای نوآوری.
متأسفانه مطالعه لازم برای شکلگیری سرای نوآوری صورت نگرفته و باید رسماً در این زمینه اقدام کنیم و در این راستا آبادکردن مرکز رشد واحدهای فناور هم از دیگر برنامههاست.
در راستای پررنگترکردن ارتباط با صنعت نیز باید اقدامات تأثیرگذاری داشته باشیم، در این راستا تیمی را آماده کردهایم تا مسئولیتهای چندگانه را بپذیرند و بهصورت تیمی این حوزهها را سامان دهند.
استان قم دارای ظرفیتهای بسیار خوبی است و میتوانیم در راستای سیاستهای دانشگاه آزاد اسلامی برای درآمدزایی شهریهای از این ظرفیتها نهایت بهره را ببریم.
آنا: با توجه به اینکه بهعنوان یک روحانی تصدی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم را در دست گرفتهاید برای تقویت ارتباط حوزه و دانشگاه چه برنامههایی دارید؟
خیری: سؤال خوبی پرسیدید. بخش دیگر از سیاستهای پژوهشی ما تعامل دوجانبه و دوسویه با حوزههای علمیه خواهد بود. بهعنوان کسی که به ظرفیتهای حوزه علمیه آشنایی دارم در پی تعامل مراکز آموزش عالی و پژوهشی حوزه و دانشگاه هستم.
تشکیل کلاس اندیشهورز برای پیشرفت علوم انسانی-اسلامی
در هر صورت شعار دانشگاه در حوزه معاونت علوم انسانی و هنر این بوده که قم بهعنوان قطب علوم انسانی-اسلامی مورد توجه قرار دارد و مقرر شده این موضوع را با جدیت در دستور کار قرار دهیم.
آنا: چگونه؟
خیری: با تشکیل کلاس اندیشهورز. در این راستا از تجربیات اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و استادان حوزه استفاده خواهیم کرد. مقرر شده دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بهعنوان قطب علمی برای کل کشور تولید محتوا کند و این را در یک بازه زمانی به سرانجام خواهیم رساند.
در حوزه فرهنگ نیز برنامههای خوبی در دست اجرا داریم تا سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز از این برنامهها و دستورالعملها منتفع شوند.
آنچه در مجموع جزء سیاستها بوده ظرفیتسازی برای دانشگاه آزاد اسلامی قم است و برای پیشبرد اهداف دانشگاه از توان کادر علمی بهره خواهیم برد؛ چراکه هرکدام از آنان سهمی در پیشرفت و تعالی دارند و منشأ اثر هستند.
اینگونه نیست که بخواهیم یک دانشگاه اسلامی مطلوب و در تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم، در حالی که دانشگاهیان و کادر علمی فقط به تدریس (آن هم تدریس از راه دور) اکتفا کنند و احساس تکلیف به سایر امور دانشگاه نداشته باشند.
آنا: منظورتان این است که بار کمّی و کیفی مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی قم روی دوش عدهای خاص بوده، در حالی که سایر دانشجویان و استادان نیز باید در سایر امور مشارکت داشته باشند؟
خیری: دقیقاً. ابتدا باید ظرفیتها را شناسایی کنیم تا افراد طبق گرایشها و تخصصها وارد کار شوند. متأسفانه این بلیهای است که در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شاهد آن هستیم، در حالی که دانشجو و استاد باید در حوزه تخصصی خود گوشهای از کار را بگیرد و دانشگاه را به پیشرفت برساند.
طبیعتاً سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی باید تدبیری برای این کار بیندیشد تا با معادلسازی، مشوقها و ضوابط پیشگیرانه این هدف را به سرانجام برساند.
آنا: زیرساختهای دانشگاه آزاد اسلامی را در حوزه آزمایشگاهی چگونه میبینید؟
خیری: در حوزه آزمایشگاهی متأسفانه ظرفیتها به کار گرفته نشده، بنابراین تعطیل و بلااستفاده ماندهاند. اعتباربخشی به آزمایشگاههای بلااستفاده و اخذ مجوزهای استاندارد برای آزمایشگاهها میتواند منبع خوبی برای پیشگیری از تعطیلی باشد و با این شیوه به درآمد پایدار خواهیم رسید و لازمه آن نیز هزینهکردهای ویژه است.
در حوزه زیرساخت مشکلات خاص خود را داریم. متأسفانه اوضاع به لحاظ تعمیرات، تجهیزات، تأسیسات و ... مطلوب نیست.
با توجه به اینکه در حوزه پزشکی قدمت طولانی داریم؛ اما مشکلات خاصی را از لحاظ بیمارستانی، کادر علمی، تجهیزات و ... داریم که مسئولان سابق اهتمام خوبی به این حوزهها داشتهاند و دریچههای بسیار خوبی به روی ما باز شده است.
جزئیات تفاهمنامه دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی قم
تعامل خوبی با دانشگاه علوم پزشکی استان قم برقرار کردهایم و در حال امضای تفاهمنامه هستیم تا دانشجویان ما نیز در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی سرویس داشته باشند.
آنا: در این زمینه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رایزنی داشتهاید؟
خیری: فکر نمیکنم از سوی وزارت بهداشت منعی وجود داشته باشد.
آنا: وضعیت جذب دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در ترم جاری چگونه خواهد بود؟
خیری: به دلایل مختلفی با مشکلاتی در جذب دانشجو (تعداد پذیرفتهشدگان) در مقایسه با سال گذشته مواجه هستیم، در حالی که سال گذشته دانشجوی بیشتری به ما معرفی کرده بودند. در مجموع جذب دانشجو رشد مثبت داشته، اما به لحاظ کمّی وضعیت رضایتبخش نبوده است.
آنا: در حوزه سما و مدارس مهارتی چطور؟
خیری: در حوزه مدارس مهارتی فقیریم و دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم رتبه خوبی را در این حوزه به خود اختصاص نداده و تعداد دانشآموزان کم و امکانات اندک است و فضاهای خوبی در اختیار نداریم.
برای پیشرفت مدارس مهارتی باید به صورت ویژه وارد عمل شویم و با استفاده از ظرفیتهای موجود هزینهکرد انجام دهیم که سالهای آینده به جواب میرسیم، متأسفانه اکنون مدرسه مناسبی نداریم و جایی که در آن قرار داریم وضعیت مطلوبی ندارد.
باید در سالهای آینده جایگاه مناسبتری را از لحاظ مدارس مهارتی و سما به خود اختصاص دهیم؛ اما امکانات این حوزهها بسیار ناچیز است و به لحاظ امکانات ساختمانی، قم در حد و قواره خودش نیست.
آنا: با توجه به آموزش مجازی برای جامعه هدف بهویژه دانشجویان چه تصمیمات و برنامههایی در این راستا دارید؟
خیری: دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در حوزه آموزش مجازی پیشرو است. مشکلی که اکنون با آن مواجه هستیم اینکه انتقاد اطلاعات از سیستم مروارید به آموزشیار بسیار مشکل شده است؛ البته 50 واحد نیز این مشکلات را دارند.
امیدوارم مشکلات در حوزه آموزش مجازی روز به روز کمتر شود تا بتوانیم سیاستهای دانشگاه را اجرا کنیم.
انتهای پیام/4078/4062/پ
انتهای پیام/