رونمایی از 2 چالش در سند اسلامیشدن دانشگاهها/ تضارب آرا در کرسیهای آزاداندیشی، خوب یا بد؟
محمدعلی کفاییفر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در قم با تبیین اولویتهای فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم اظهار کرد: اولویتهای دانشگاه در فعالیتهای فرهنگی شناسایی ظرفیتهای بالقوه و بالفعل است. ظرفیتشناسی دارای ابعاد متعددی است؛ اما گاهی ظرفیتها حتی از مرحله بالقوه هم خارج است؛ بنابراین باید روی فرآیند آن نظارت داشته باشیم.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قم با تأکید بر لزوم شناسایی نقاط چالشی و آسیبزا در دانشگاه و خنثیسازی آن اضافه کرد: دومین اولویت این معاونت شناسایی ظرفیتهای درونی و بیرونی است و در این رستا باید از قابلیتهای حوزههای علمیه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی معتبر استان قم استفاده شود.
کفاییفر با اشاره به تهیه فهرست عناصر اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و چینش ظرفیتها از اجرای اسناد بالادستی صادرشده در حوزه فرهنگی بهصورت کشوری در سطح کلان کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم خبر داد.
وی بیان کرد: در موضوعات فرهنگی اسناد مهمی مانند سند اسلامیشدن دانشگاه وجود دارد و بخش عمده آن سند جامع علمی کشور و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قم تبیین کرد: سند اسلامی شدن دانشگاه، جامعترین سند در بُعد فرهنگی است که اگر به درستی اجرا و نظارت شود، دانشگاه گلستان خواهد شد.
سند اسلامی شدن دانشگاهها دچار چالش است
کفاییفر با رونمایی از دو چالش مهم در اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه آزاد اسلامی چنین توضیح داد: سند اسلامی شدن دانشگاهها در کشور یا به درستی انجام نشده یا بین دانشگاههای کشور یکنواختی در اجرای این سند وجود ندارد و این دوگانگی ذهنی را در دانشجو ایجاد میکند.
وی متذکر شد: اجرایی شدن اسناد بالادستی بهویژه سند اسلامی شدن دانشگاه اولویت معاونت فرهنگی بوده و در این راستا طراحی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه استادان و دانشجویان با محور اسناد مصوب شده فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قم با تأکید بر اهمیت کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی قم به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «من بیش از صد مرتبه درباره عمل کردن کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاه صحبت کردم اما در کل کشور این فرآیند با یک رکودی مواجه است» اشاره کرد.
کفاییفر بیان کرد: در کرسیهای آزاداندیشی تبادل و تضارب آرا وجود دارد و ممکن است پس از تضارب آرا به این نتیجه برسیم که تحلیل بهتر و دقیقتری نیز درباره آن موضوع وجود دارد.
وی با تأکید بر اینکه کرسی آزاداندیشی موجب ارتقای فکری در ابعاد متعدد فرهنگی، سیاسی و اقتصادی میشود، ادامه داد: تضارب آرا موجب میشود با نقاط کور تفکر خود آشنا شویم.
لزوم دوری از تنشزایی در کرسیهای آزاداندیشی
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قم، اولویتهای دیگر فرهنگی را اجرای دقیق منویات مقام معظم رهبری در دانشگاه دانست و افزود: باید با برگزاری کرسیهای آزاداندیشی به دور از تنشزایی در دانشگاه (حوزههای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی)اقدام شود.
کفاییفر درباره وجه تشابه و تفاوت کرسی آزاداندیشی، مناظره و تریبون آزاد توضیح داد: در همه این عنوانها یک چیز مشترک یعنی تضارب آرا صورت میگیرد و دیدگاههای متعددی مطرح میشود.
وی مطرح کرد: تریبون آزاد در مناسبتهای ملی و مذهبی برای بیان نقاط ضعف و قوت مسائل دانشگاه برگزار میشود؛ اما در مناظرهها و کرسیهای آزاداندیشی شخصیتهای متخصص اظهارنظر میکنند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قم با بیان اینکه بصیرتافزایی همواره باید ملاک فعالیت ما قرار گیرد، افزود: دانشجوی ما باید سیاسی باشد؛ اما نه سیاسی منفینگر و در این راستا مقام معظم رهبری فرمودند «خدا لعنت کند کسی را که میخواهد دانشجوی ما سیاسی نشود.»
کفاییفر با بیان اینکه دانشجوی ما باید در بُعد سیاسی بینش و نگرش سیاسی داشته باشد، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری معتقدند، دانشجویی که به مسائل سیاسی روز هیچ واکنشی نشان ندهد و در حالت انفعالی باشد به سایر مسائل نیز اهمیتی نمیدهد.
وی عنوان کرد: دانشجویی که واکنشی به مسائل سیاسی کشور نشان ندهد در انجام فعالیتهای فرهنگی به مشکل خواهد خورد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قم با بیان اینکه باید با بصیرتافزایی به دانشجویان قدرت تحلیل و بینش در مسائل سیاسی بدهیم، اضافه کرد: این معاونت در مسیر افزایش بصیرت دانشجویان گامهای مؤثری برداشته است.
گفتگو از حسین غمخوار سرایدشتی
انتهای پیام/4078/4062/
انتهای پیام/