دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
محمد حاتمی در گفتگو با آنا:

«چهل تیکه» بدون حاشیه تماشاگر جذب می‌کند/ دیده‌شدن هنرمندان فراموش‌شده برای ما افتخار بزرگی بود

مجری طرح و سرپرست تیم تدوین برنامه چهل تیکه می‌گوید: در چهل تیکه، دنبال به چالش کشاندن مهمان‌های برنامه نیستیم. چون مهمان برای ما احترام بالایی دارد و می‌توانم بگویم که چهل تیکه بدون حاشیه تماشاگر جذب می‌کند.
کد خبر : 525344
e26db729-5971-4244-b2f7-2d39c37a3d8d.jpg

محمد حاتمی در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا درباره چگونگی ورود به پروژه چهل‌تیکه گفت: من و  خانم الهام حاتمی کارگردان چهل‌تیکه مستندها و برنامه های تلویزیونی متعددی با هم کار کرده بودیم برنامه‌هایی تلویزیونی مانند «فیروزه»، «شبکه یک شبکه هر ایرانی» و مستندهای بسیاری که در جشنواره‌های مختلف حضور داشته‌اند. زمانی که پروژه چهل تیکه آغاز  شد در هر چهار فصل چهل تیکه با هم همکاری کردیم و این همکاری در سری جدید به صورت ثابت و جدی‌تر ادامه پیدا کرد.


وی درباره مهم‌ترین ویژگی‌ برنامه چهل تیکه گفت:  ویژگی برنامه چهل‌تیکه این است که  از روی هیچ برنامه‌ای ساخته نشده  است؛ شاید بتوان گفت، برای اولین بار است که در تلویزیون ایران برنامه‌ای با این محوریت پخش می‌شود که یک رسانه‌ای از هنرمندان کشورش با مرور آثار و هنرشان تجلیل و تجدیدخاطره می‌کند.


چهل تیکه


شیوع ویروس کرونا و چالش برنامه‌سازی


درباره روند تولید این برنامه در دوران کرونا گفت: در واقع با شروع بیماری کرونا ما یک چالش بسیار بزرگی پیش رو داشتیم. اولین آنها حذف تماشاگر از روند تولید برنامه بود. گرچه در اوایل شروع بحران کرونا ما تولید برنامه تحویل سال را پیش‌رو داشتیم که دو قسمت بود و قبل و بعد تحویل سال پخش شد و این برای ما آزمونی شد که در شرایط کرونایی چگونه برنامه را بدون تماشاگر پیش ببریم.


حاتمی عنوان کرد: بعد از آن در فصل جدید برنامه با توجه به اینکه در برنامه تحویل سال تجربه اجرای برنامه بدون تماشاگر را کسب کرده بودیم؛ شرایط را طوری پیش بردیم که اجرا و تولید برنامه ممکن شود.


وی افزود: اما چالش بزرگتر این بود که خیلی از مهمان‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا به برنامه نمی آمدند و حق هم داشتند که علیرغم دعوت ما ترجیح دهند که بیرون از خانه نیایند چون هم برای خودشان و هم خانواده آنها خطرساز بود. نبود تماشاچی باعث شد که ما تغییراتی در چگونگی نوشتن استند آپ کمدی ها توسط نویسندگان ، اجرای آن توسط محمد رضا علیمردانی، تصویربرداری آن توسط گروه تصویر و حتی تدوین آن و صدا گذاری ایجاد کنیم و این چالش بزرگی برای تیم چهل تیکه بود و می‌توانم بگویم تمام تلاشمان را کردیم تا از پس این چالش بر بیایم.


چهل تیکه


تدوین برنامه در قالب یک مستند


حاتمی درباره روند تدوین و آماده‌سازی برنامه چهل‌تیکه گفت: تدوین برنامه چهل تیکه با تدوین سایر برنامه هایی که در تلویزیون پخش می‌شود متفاوت است. ما سعی کردیم شکل و ساختار تدوین برنامه به شکل یک مستند باشد. وقتی یک برنامه چهل تیکه را تدوین می‌کنیم درواقع یک مستند را تدوین کرده‌ایم. چون در این ساختار تدوینی چهل تیکه گفت وگو را یک سر و شکل جدید به آن می‌دهیم و آیتم‌ها، تصاویر و تمام چیزهایی که استفاده می‌کنیم، همه‌ این‌ها ساختاری است که در تدوین مستندها به کار می‌رود.


وی همچنین افزود: در واقع می‌توان گفت که ما مستندی می سازیم که از نگاه سوم شخص به زندگی یک هنرمند و رزومه کاری آن فرد می‌پردازد. فضای تدوین برنامه یک فضای مستند و سینمایی دارد که مانند فضای برنامه های تلویزیونی نیست. ما نگاه و دید متفاوتی به برنامه چهل تیکه داریم. چون معتقدیم که بیننده تلویزیون یک بیننده عام هست که در عین سادگی به دنبال نکات جذاب و بدیع در برنامه‌هاست و به همین خاطر چه در محتوا و چه در تدوین سعی کردیم بهترین استانداردها را در نظر بگیریم.


مجری طرح برنامه چهل تیکه گفت: تدوین هر قسمت از این برنامه، به اندازه تدوین یک مستند با تمام شاخص‌های یک مستند است. می‌توانم بگویم، تجربه من در کارگردانی و تدوین مستند در این زمینه بسیار کمک کرد تا بتوانیم، برنامه‌ای با ساختاری کاملاً متفاوت تدوین کنیم.


وی ادامه داد: الان ما در مرحله پست پروداکشن یا پس تولید برنامه چهل تیکه هستیم که بخش بسیار مهمی است که بعد از پشت سر گذاشتن مرحله تولید الان مشغول به آن هستیم. در این بخش برنامه تدوین، صداگذاری، اصلاح رنگ که استانداردهای سینمایی هستند انجام می‌گیرد.


وی درباره واکنش و بازخوردهای مخاطبان برنامه چهل تیکه گفت: ما در چهل تیکه، دنبال به چالش کشاندن مهمان‌های برنامه نیستیم. چون مهمان برای ما احترام بالایی دارد و می‌توانم بگویم که چهل تیکه بدون حاشیه تماشاگر جذب می‌کند و این مسئله خیلی با ارزش هست چون بیننده پای برنامه چهل تیکه می‌نشیند و گفتگوی  محترمانه میزبان با مهمان را تماشا می‌کند. نه اینکه زندگی شخصی یا مسائلی که مهمان میل و تمایل به اشتراک گذاشتن آنها را دارد را به تصویر بکشیم که باعث شود حاشیه‌ای برای آن مهمان به وجود آید که ما دنبال چنین مسئله‌ای نیستیم.


چهل تیکه


به دنبال جنجال و افشاگری نبودیم


وی افزود: چرا ما باید با جستجو در زندگی شخصی افراد برنامه‌ها را جذاب کنیم، چرا این تبدیل به اصول برنامه‌سازی شده است که با سوالات و تیترهای زرد، بیننده را جذب کنیم. همه ما در زندگی شخصی مان مواردی داریم که شاید جالب و درست نباشد، همه ما ها خطاهایی داریم. چرا باید با دست گذاشتن روی خطاها، خلاها و اختلافات و لو دادن زندگی هنرمندان برنامه‌ها را جذاب کنیم.


حاتمی گفت: به نظر من این ضعف بزرگ برنامه سازی است و به مدلی ناپسند در تلویزیون تبدیل شده است که همه از روی آن تقلید می کنند. الان در برنامه های اینترنتی که فضا بازتر است بارها شاهد این هستیم که مجری‌ها با سوال های زشت و حرفهای ناپسند قصد جذاب کردن برنامه را دارند و نه اخلاق، نه جایگاه مهمان و حتی نه فرهنگ غنی ایرانی در این برنامه ها مهم نیست. اما ما در چهل تیکه مدل جدیدی را باب کردیم که با احترام و قدردانی برنامه را جذاب می‌کنیم، برنامه ای که هم جایگاه هنرمندان در آن حفظ و شناسانده شود و هم افراد یک خانواده برنامه ای در کمال احترام و آموزنده ببینند.


وی درباره میزان اقبال چهل تیکه نزد تماشاگران تلویزیون تصریح کرد: برنامه چهل تیکه بیننده‌های خاص خودش را دارد و از فصل اول برنامه تا به حال یکسری بیننده ثابت داشته‌ایم که این مسئله خیلی برای ما با ارزش هست و یکسری بیننده نیز در فصل جدید به برنامه اضافه شدند. در سری قبلی، چهل تیکه دومین برنامه پر بیننده شبکه نسیم و سومین برنامه پر بیننده تلویزیون شد که به نظر من برای برنامه‌ای که فصل اول تولید را شروع کرده بود خیلی اتفاق خوبی است و برای ما جذاب بود.


وی درباره نحوه حضور مهمانان در برنامه چهل تیکه افزود: انتخاب مهمان های برنامه با نظر مستقیم کارگردان برنامه، خانم حاتمی اتفاق می‌افتد و ایشان تسلط بیشتری بر روی این موضوع دارند که مهمان ها بر اساس میزان رزومه کاری و میزان خاطراتی که برای ما ساخته‌اند انتخاب می‌شوند و مخصوصاً عزیزانی که کمتر دیده شده‌اند یا فراموش شده‌اند و یا در دوره ای درخشیده اند اما در دوران کنونی کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرند، جزو اولویت‌های برنامه هستند.


 هر سنی نوستالژی خاص خود را دارد


حاتمی درباره مسئله نوستالژی و حضور آن در زندگی آدم‌ها گفت: ما معتقدیم که نوستالژی برای هر سنی و هر قشری وجود دارد به طور مثال یک جوان ۲۵ ساله و یک آقا یا خانم ۶۰ ،۷۰ ساله هردو نوستالژی دارند یکسری نوستالژی‌های دهه شصتی دارند. یکسری دهه هفتادی و... به همین دلیل ما سعی می‌کنیم مهمانان را از سنین مختلف دعوت کنیم.


چهل تیکه


وی درباره احیای هنرمندانی که به نوعی فراموش شده‌اند و تاثیر حضور آنها در چهل تیکه بر روند شغلی‌شان، گفت: به لطف خداوند این اتفاق در برنامه چهل تیکه رخ داده است و یکی از خوشحال‌کننده‌ترین اتفاقاتی که برای ما افتاد این بود که هنرمندان بزرگی که سالیان سال برای ما خاطره ساخته بودند، توانستند با ورود به برنامه چهل تیکه و مرور خاطرات و کارهایی که انجام داده ا‌ند دوباره دیده شوند. هنرمندانی که  متاًسفانه به دلیل کم لطفی‌ بعضی از دوستان یا به‌خاطر عوض شدن سلیقه مردم و عادت دادن مردم به یک سری کارهای دیگر به هر دلیلی خانه‌نشین شده‌اند. به این ترتیب خیلی از دوستان که دستی بر آتش دارند یادشان بیاید که ما چه عزیزان و میراث بزرگی داریم و این عزیزان دوباره وارد عرصه هنر شدند.


مجری طرح برنامه چهل تیکه گفت: چیزی که از صمیم قلب باعث خوشحالی ما شده است این بوده و معتقدیم این آدم‌ها، انسان‌های بزرگی‌اند و در زمان هایی تلاش‌هایی کرده‌اند و خاطراتی ساخته‌اند که برای ما خیلی ارزشمند است و حقشان است که دوباره دیده شوند و کار کنند و خاطره بسازند همانند دوستانی که در فصل قبل در برنامه حضور یافتند، مانند محمود بصیری و غلامرضا لطفی که دوباره توانستند دیده شوند که چنانچه ما اندکیدر  این قضیه نقش داشته‌ باشیم برایمان  بسیار با ارزش است.


 انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب