دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی کرد؛

کشف چاله فضایی در صورت‌های مالی بانک «خاص» از پشت بام بانک مرکزی/ چگونه ارزش‌گذاری کیلویی یک نیروگاه چراغ این بانک را روشن کرد؟

پس از کنترل بازار ارز، اصلاح ساختار بانکی نظام بانکداری کشور را بتوان از دستاوردهای گرانبهای همتی دانست.
کد خبر : 524198
اصفهان_8381.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، جابه جا شدن مجدد مرزهای ارزش‌گذاری توسط کارشناسان رسمی دادگستری  ارزش‌گذاری در حدود 31.000 میلیارد تومانی نیروگاهی با سالی 250 میلیارد تومان سود  شاید بتوان عمق فاجعه در اصلاح ساختارهای مالی نظام بانکداری کشور را در گزارش طرح توجیهی افزایش سرمایه بانک دی و ارزش‌گذاری جالب توجه نیروگاه برق دماوند دید.


شاید پس از کنترل بازار ارز، اصلاح ساختار بانکی نظام بانکداری کشور را بتوان از دستاوردهای گرانبهای همتی دانست.


افزایش سرمایه‌هایی از محل تجدید ارزیابی شعب، سرقفلی ها و ...، که شاید بتوان آن را در نظام بانکداری دنیا نیز به عنوان عملکردی استثنایی تلقی کرد. 


این نکته که چگونه مدیران بانک دی در سال‌های اخیر موفق شده اند از بانکی با 6.400 میلیارد ریال سرمایه زیان انباشته ای 119.947 میلیارد ریالی محقق سازند یک طرف، اما اینکه چگونه می‌توان چنین دستاورد و زیان درخشانی را با ارزش‌گذاری سهام نیروگاهی معلوم الحال آن هم بدون آنکه ریالی به منابع نقدی بانک اضافه گردد، یک‌شبه به دست فراموشی بسپارند، رخدادیست که می‌بایست منجر به اعطای تندیس‌های طلایی متعددی به ریاست بانک مرکزی، ریاست سازمان بورس، مدیر نظارت بر ناشران بورس و مدیر نظارت بر بازار و تخلفات سازمان بورس و شرکت فرابورس گردد.


ارزش‌گذاری بیش از 31.000 میلیارد تومانی نیروگاهی با 250 میلیارد تومان سود سالانه آن‌هم بدون ارائه مدارک کارشناسان رسمی دادگستری برگ زرینی دیگر از نحوه افشای صورت‌های مالی شرکت‌های فعال در بورس است. 


اما با طرح چند سوال قضاوت در خصوص طرح توجیهی طنز آمیز افزایش سرمایه بانک دی را به شما خوانندگان و مدیران بازار سرمایه واگذار می‌کنیم:


1. آیا تمامی بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری این امکان را دارند تا با دستکاری قیمتی و بالا بردن مصنوعی و حبابی قیمت سهام زیر مجموعه‌هایش (نگاهی به سهامداران و نحوه خرید و حمایت بانک دی و زیرمجموعه‌های وابسته در نماد دماوند در روزهای گذشته بیاندازید)، افزایش سرمایه‌هایی چند ده هزار میلیارد تومانی دهند؟


2. آیا بجز کارشناسان رسمی محترم دادگستری و مدیران این بانک اشخاص دیگری در این کشور و یا حتی قاره و شاید در دنیا وجود دارند که بابت این نیروگاه بیش از 31.000 میلیارد تومان (با دلار 24000 تومانی نیمایی معادل 1.3 میلیارد دلار ) پول پرداخت کنند؟


3. متاسفانه گزارش کارشناس رسمی دادگستری به طرز جالبی ضمیمه گزارش کدال نشده اما با فرض ارزش‌گذاری این نیروگاه بر اساس ارزش بازار، اگر قیمت این سهام به دلیل محدود بودن منابع بانک ورشکسته دی افت محتملی داشته باشد تکلیف افزایش سرمایه موهوم و غیر نقدی این بانک چه خواهد بود؟ آیا کاهش سرمایه‌ای در کار است؟


4. آیا سازمان بورس به عنوان نهادی مسئول نمی‌بایست اظهار نظری مستقل در خصوص گزارشات عجیب این بانک‌ها داشته باشد و یا طبق معمول منتظر است تا بانک مرکزی این طرح را رد کند؟


5. آیا با انجام این گونه افزایش سرمایه‌های غیرنقدی و بی‌همتا در جهان مشکلات زیان سازی بانک‌ها حل خواهد شد و شاهد سودآوری فوق العاده این بانک در ماه‌های آتی خواهیم بود؟ با کدام منابع این بانک می‌تواند تسهیلات بیشتر و درآمد بیشتری را نصیب سهامدارانش کند؟


6. آیا جناب آقای همتی و اساتید بانک مرکزی به متن قوانین بانکی "بال 3" در خصوص نحوه ضریب دهی افزایش سرمایه‌ها از محل تجدید ارزیابی در میزان افزایش سرمایه مسلط اند و یا حداقل آن را خوانده اند؟


7. جناب آقای همتی در صورت اعطای مجوز این افزایش سرمایه به بانک دی، شما پس از به جا گذاشتن سبک نوینتان در کنترل بازار ارز یادگاری دیگر از سبک اصلاح ساختار بانکی را به نام خودتان ثبت خواهید کرد. 


متاسفانه در دو سال گذشته شاهد قوانین و رخدادهایی نگران کننده در نظام پولی بانکی کشور و به ویژه در بازار سرمایه هستیم که ظاهرا این روند با توجه به ضعف مفرط مدیریتی در سازمان بورس حالا حالاها ادامه خواهد داشت.   


انتهای پیام/4133


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته