دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«جنگنده کوثر» را بیشتر بشناسید

«جنگنده کوثر» نخستین هواپیمای جنگی ساخت ایران است که برای نخستین بار در سال 98 از آن رونمایی شد.
کد خبر : 524166
0 (25).jpg

به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، 30 مرداد دو سال قبل بود که وزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح از نخستین جنگنده تولید داخل به نام «کوثر» رونمایی کرد.


از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های جنگنده کوثر معماری یک‌پارچه و پیشرفته اویونیک، کنترل آتش با استفاده از شبکه‌های داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل چهار، بهره‌گیری از فناوری نمایشگرهای چندمنظوره تمام دیجیتال و بهره‌گیری از کامپیوتر محاسبات بالستیک است.


همچنین طبق گفته کارشناسان نظامی وزارت دفاع استعلام از سامانه پیشرفته نشانه‌روی مقابل خدمات به‌منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات، بهره‌گیری از رادار پیشرفته چندمنظوره کنترل آتش جهت بالابردن کشف اهداف و تهدیدات و بهره‌گیری از فناوری دقیق ساعت رادیویی و استفاده از سامانه نقشه متحرک هوشمند از دیگر شاخص‌های مهم نخستین جنگنده بومی ایران است.


ساخت جنگنده در جهان تنها توسط چند کشور محدود صورت می‌گیرد. ایران با ساخت هواپیمای کوثر به باشگاه سازندگان هواپیما جنگی ورود کرد. جاده‌ای که ایران در ابتدای مسیر آن قرار دارد، ولی ساخت همین نوع جنگنده هم بسیار با اهمیت است.


گفتنی است؛ جنگنده کوثر در دو نوع تک‌کابین و دوکابین تولید شده است که نوع دو کابینه هم از قابلیت رزمی و هم برای آموزش خلبانان در مرحله پیشرفته کاربرد دارد.


جنگنده کوثر در فروردین ماه سال 1398 برای نخستین بار به صورت عمومی مورد استفاده قرار گرفت و آزمایش شد. «کوثر» برای اولین بار در رژه هوایی نیروهای مسلح به صورت رسمی مورد آزمایش قرار گرفت. این جنگنده با انجام حرکات نمایشی مانند عبور با ارتفاع پایین و Roll ۳۶۰ (گردش ۳۶۰ درجه) پرداخت.


وزارت دفاع اعلام کرد که موتور پیشران جنگنده کوثر از نوع توربوجت با عنوان «اوج» است که در سال ۱۳۹۵ رونمایی شد. این موتور ۱۰۰ درصد بومی است و برای نخستین بار پس از رونمایی بر روی جنگنده بومی و رادارگریز کوثر نصب و عملیاتی شد.


موتورهای توربوجت که پایه و اساس انواع پیشرانه‌های هواپیماها و جنگنده‌ها محسوب می‌شوند، امروز با ساخت موتور توربوجت «اوج» به یک فناوری بومی در کشورمان تبدیل شده و زمینه ورود جمهوری اسلامی به باشگاه تولیدکنندگان توربوفن‌ها را فراهم کرده است.


این موتورها در موشک‌های کروز، جت‌های آموزشی و جت‌های جنگی استفاده می‌شوند. هم‌چنین در کشورمان نخستین موتور توربوجت بومی با عنوان «اوج» ساخته شده که در جنگنده «کوثر» و هواپیمای آموزشی «یاسین» مورد استفاده قرار گرفته است.


موتور توربوجت «اوج» تا ۵۰ هزار پا قابلیت عملکرد پروازی دارد و به خاطر بهره‌مندی از سامانه‌های مختلف در تمام شرایط عملیاتی و محیطی دارای قابلیت ایفای نقش است. از دیگر ویژگی «کوثر»، نصب تجهیزات مدرن و پیشرفته «سامانه اویونیک» از قبیل تجهیزات الکترونیکی هواپیما، ماهواره، نمایشگرها، کامپیوترها، حسگرها، عملگرها و فرستنده‌ها و گیرنده‌ها بر روی آن است.


همچنین بهره‌گیری از «کامپیوتر محاسبات بالستیک سلاح و سامانه پیشرفته نشانه‌روی مقابل خلبانان» (HUD) به منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات، بهره‌گیری از «رادار پیشرفته چندمنظوره کنترل آتش جهت بالا بردن کشف اهداف و تهدیدات»، بهره‌گیری از «ناوبری دقیق به صورت رادیویی و مستقل» و همچنین بهره‌گیری از «سامانه نقشه متحرک هوشمند» از دیگر مزیت‌های مهم جنگنده کوثر به شمار می‌روند.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته