دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1399 - 17:00
دانستنی‌های علمی/ 21؛

مزایای مرگ موش نانویی چیست؟

دانشمندان با استفاده از ترکیبات نانویی مرگ موش‌هایی تولید می‌کنند که زیست‌تخریب‌‎پذیر است و به انسان آسیبی نمی‌رساند.
کد خبر : 522387
unnamed.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،  نانوذرات کاربردهای بسیاری دارند، برای مثال می‌توان آنها را به شکل فیلم درآورده و در بسته‌بندی محصولات مختلف استفاده کرد یا از نانوذرات در تولید آفت‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها بهره گرفت. بدین‌ترتیب ترکیبات کشنده‌ای به دست می‌آید که زیست‌تخریب‌پذیر و سازگار با محیط زیست است، تنها موجود مورد نظر را می‌کشد و ضرری برای انسان ندارد.


دانشمندان مرگ موشی حاوی نانوذرات ساخته‌اند که وقتی موش آن را می‌خورد، فضای معده پر می‌شود. با استفاده از فناوری نانو نسبت سطح به حجم افزایش می‌یابد و از سوی دیگر واکنش‌پذیری مواد نیز افزایش می‌یابد. بنابراین به محض این که در کنار اسید قرار می‌گیرد، واکنش نشان داده و خود را می‌بندد. به عبارت دیگر معده موش پر شده و دیگر میلی به غذا خوردن ندارد، بنابراین از گرسنگی می‌میرد.


یکی از مشکلات مرگ موش‌های معمولی این است که وقتی یک موش مقداری از آن را می‌خورد و می‌میرد، باقی موش‌ها آن را نمی‌خورند. با مرگ موش‌های نانویی این مشکل نیز برطرف می‌شود. از سوی دیگر ترکیب نانویی که در بدن موش مرده قرار دارد، کاملاً زیست‌تخریب‌پذیر است و بنابراین ماده سمی از لاشه جانور در محیط منتشر نمی‌شود. در حالی که سموم و مرگ‌ موش‌های معمولی از لاشه جانور منتشر شده و آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد می‌کند.


انتهای پیام/4021/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته