دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مهر 1399 - 08:30
تحلیلگر آمریکایی:

همراهی رأس‌الخیمه با ابوظبی در عادی‌سازی روابط محل تردید است/تشتت در امارات برای پیوستن به جبهه ضدایرانی آمریکا و اسرائیل

مستندات تاریخی فراوانی حکایت از مخالفت بخشی از ساختار قدرت در شیخ‌نشین رأس‌الخیمه با بسیاری از سیاست‌های ابوظبی از جمله پیمان اخیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل دارد.
کد خبر : 521930
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، تصمیم ابوظبی در انعقاد پیمان دوستی با تل‌آویو از حمایت همه امارت‌های این شیخ نشین ثروتمند برخوردار نیست.


شاید رژیم صهیونیستی امارات عربی متحده را به‌عنوان یکی از معدود هم‌پیمانانش در جهان عرب تلقی کند اما ذات متحد بودن تمام امارت‌ها در این فدراسیون ثروتمند در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.


وین مدسون، نویسنده و تحلیلگر آمریکایی در مقاله‌ای از اختلاف شدید بین شیخ نشین ابوظبی و دبی از یک طرف و بخشی از ساختار قدرت در رأس‌الخیمه از طرف دیگر پرده برداشت.


وی با اشاره به بی‌عدالتی در تقسیم قدرت در امارات متحده عربی می‌نویسد که روابط بین این دو شیخ‌نشین از ابتدای تشکیل امارات طوفانی بوده است.


اسرائیل و آمریکا از پیوستن کامل امارات به جبهه ضد ایران مطمئن نباشند


مدسون ادامه می‌دهد که شاید آمریکا و اسرائیل خیال کنند حالا امارات به سنگر مقابله با ایران در منطقه پیوسته است اما خبر ندارند که شیخ‌نشین با نفوذ و سرکش رأس‌الخیمه از همان سال 1351 شمسی راه خود را می‌رود.


در ابتدا رأس‌الخیمه قرار نبود عضوی از امارات متحده عربی شود و حتی تا آذر ماه سال 1351 هم مستقل بود تا اینکه در دی ماه همان سال به زور استعمار انگلیس به امارات فعلی پیوست.


بازی تاج و تخت در رأس‌الخیمه پیمان امارات-اسرائیل را تهدید می‌کند


در سال 1389 شیخ سعود در رأس‌الخیمه به قدرت رسید. وی تحصیل‌کرده دانشگاه آمریکایی بیروت و میشیگان است و به طور کلی رابطه خوبی با آمریکا دارد اما برادر ناتنی وی شیخ خالد که ادعای ریاست بر این شیخ‌نشین را همیشه در سر داشته با سیاست‌های شیخ سعود مخالف است.


بن زاید - نتانیاهو - ترامپ


خالد با اشغال عراق به وسیله ارتش آمریکا مخالفت کرد و  به آمریکایی‌ها اعتراض کرد و حتی زمانی پرچم ایالات متحده را به آتش کشید. وی در رادیو رأس‌الخیمه برنامه‌های ضد آمریکایی به راه انداخت. خالد در واقع وزیر خارجه رأس‌الخیمه به حساب می‌آید و ملاقات‌هایی هم با رؤسای جمهور سابق آمریکا داشته است.


به دلیل وجود چنین افرادی در رأس‌الخیمه‌، اسرائیل که قصد گشایش سفارت در ابو‌ظبی را دارد در ابتدا باید اقدام به اعزام واحدی از موساد به رأس‌الخیمه کند زیرا هرلحظه ممکن است که یکی از شیخ‌نشین‌های امارات به دست فردی چون شیخ خالد بیفتد و تمام رشته‌های تل‌آویو پنبه شوند یا حداقل منافعش به خطر بیفتند.


بازی تاج و تخت در رأس‌الخیمه پیمان امارات-اسرائیل را تهدید می کند. تحلیلگران تحولات غرب آسیا وقایع درون حکومتی در امارات عربی متحده و حتی درون شیخ‌نشین‌ها را جدی ارزیابی می‌کنند و خیلی به پایان خوش پیمان دوستی بین رژیم صهیونیستی و ابوظبی دل نبسته‌اند.


از آنجا که تصمیم‌ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس زیربنای حمایت مردمی ندارند و به وسیله خانواده‌ای که حاکم است گرفته می شوند با تغییر حاکم، اینگونه تصمیمات و سیاست‌ها هم متزلزل خواهند شد.


انتهای پیام/4106/4155/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته