دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام محمود ابوالقاسمی:

جامانده جسمی از اربعین هستیم اما روحمان همراه امام است/ احساس کنید همه جا در محضر امام حسین(ع)هستید

حجت‌الاسلام محمود ابوالقاسمی در برنامه «روبه راه» شبکه قرآن با اشاره به این که امسال جامانده جسمی از اربعین هستیم، اما روحمان همراه امام است از ارادتمندان حضرت سیدالشهدا(ع) خواست همه جا خود را در محضر امام حسین(ع) ببینند.
کد خبر : 521187
IMG10492880.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه  فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، حجت الاسلام محمود ابوالقاسمی، سخنران مذهبی که مهمان مهیار عبدالهی در برنامه «روبه راه» شبکه قرآن بود، در ابتدا گفت: زیارت یعنی حضور زائر محضر نازنین امام یعنی کسی که شما زیارتش می‌کنی. وقتی شما خدمت امام حسین(ع) می‌روی، زیارت‌شونده حضرت سیدالشهدا است. وقتی به زیارت می‌روی و خودت را در حضور امام می بینی، در محضر سنگ و آهن و چوب که نمی بینی. درست است که ضریح در مقابل چشمان شماست ولی  ضریح از دیدگان قلب شما کنار زده می‌شود. شما قلبا خودت را در حضور نوری به نام امام (ع) تصور می‌کنی.


این کارشناس مذهبی گفت: این اتفاق در اینجا هم می‌افتد به شرطی که خودت را در محضر ببینی. اگر همین الان امام را ببینی زائر هستی. اویس قرنی جسماً از اهل بیت جداست اما قلب او در محضر امام است. این کار سخت تری است. وقتی در حرم امام مشرف می شوم در و دیوار و گنبد و بارگاه و همه ارادتمندانی که آنجا هستند من راهل می‌دهند تا خودم را در کنار امام احساس کنم. وقتی دور هستم باید خودم را هل بدهم. یعنی باید خودم را به زحمت بیاندازم. یعنی احساس محضریت کنم.



تداوم لطف حضرت سیدالشهدا (ع) حتی از راه دور


وی افزود: در حال حاضر که شرایط به این شکل است می توانیم از راه دور هم اتصال را ایجاد کنیم. زمانی که هزینه می‌کنید هر چقدر بیشتر هزینه کنیم نتایج بهتری می‌گیرم. وقتی به راه‌پیمایی اربعین می رویم از وقتمان هزینه کرده‌ایم بنابراین از منی که نرفته‌ام هزینه بیشتری کرده است. وقتی شرایط اینطور است نباید خودمان را به کل محروم ببینیم. من سعی می‌کنم همان درددل داشته باشم. گلایه کنم و بگویم دوست داشتم نزدیک شما بودم. بنابراین همان لطفی که امام علیه اسلام در کنار حرم به من داشتند را الان هم می‌توانند به من داشته باشند.


پیاده روی زائران اربعین حسینی بسوی کربلا


حجت‌الاسلام ابوالقاسمی توضیح داد: روضه خواندن و درباره معجزاتشان مطالعه کردن بهانه است. باید حس کنیم با امام همراه هستیم. احساس جاماندگی نداشته باشیم. من امام را نمی بینم اما او ما را می بیند. ما از اینکه جسممان کنار امام باشد جامانده هستیم اما از اینکه ارتباط روحی با امام برقرار کنیم جامانده نیستیم. جسم ما به حسب زمانه از کربلای حسین(ع) جامانده است. اما روحاً در تماس هستیم. امام حسین(ع) فرمود یا مسلم بن عقیل یا حبیب بن مظاهر. اصحابش را صدا می زد. در برخی از اسناد داریم که اینها از خودشان واکنش نشان دادند و به قدرت خداوند گفتند دستور بدهید دوباره بلند می شویم تا جانمان را فدا کنیم. امام گفت نه من مسلم‌ها و حبیب‌هایی که قرار است در آینده بیایند را صدا می زنم. آنها جسماً با ما نیستند اما روحشان در اتصال با ما است.


پیاده روی زائران اربعین حسینی بسوی کربلا


پاسخ امام به سلام و حضور زائران


او در ادامه درباره اینکه چطور بدانیم امام صدایمان را می شنود و پاسخمان را می دهد، یادآور شد: گوش ما از درک جواب ارتباط با امام در حجاب است. اما اگر اعتقادی که دارد صحیح باشد باید درک این موضوع برایش ساده باشد. گاهی کسی می‌گوید نمی‌توانم. باید خیلی به اسناد و مدارکی که این موضوع را تصدیق کرده اند. وقتی به زیارت می‌روی به دعوت امام است. نه همت است که اراده کنی و به زیارت بروی. نه قسمت است که گاهی قسمت شما و گاهی قسمت دیگری شود. به دعوت است و باید تورا دعوت کنند.  تا امام به شما سلام ندهد شما نمی توانید به امام سلام بدهید. همینکه می توانی سلام کنی در حقیقت یعنی ما صدایت زده ایم. حاجی اگر تو آمده‌ای چون صدایت زده‌اند. اگر من متوجه باشم که ایشان من را دعوت کرده و صدایم زده است که من می توانم صدایش بزنم. تا او سلام ندهد توان توجه و سلام ندارم. وقتی او صدایت زده است قطعا می خواهد به تو لطفی کند. باید پی آن لطف را بگیری.


پیاده روی زائران اربعین حسینی بسوی کربلا


این کارشناس و سخنران مذهبی در ادامه اظهار کرد: حضرت ابراهیم مطلع شده بود که  پیامبر خاتم فرزندی دارد که آن فرزند را فدا می کند. این بسیار برای حضرت ابراهیم مسئله بود و گفت اگر به من فرزندی بدهی او را فدا می کنم. خداوند اسماعیل را به او داد. آمد اسماعیل را ذبح کند تا به موقعیتی که دوست داشت دست پیدا کند. در نهایت خداوند گوسفندی را به او داد و گفت این را ذبح کن. ابراهیم گریه می کرد و می گفت درست است خداوند از من پذیرفت ولی آخرش برای من ذبح اسماعیل ممکن نشد. جبرئیل آمد و گفت حق سلام می رساند  و می‌گوید پسرخودت را بیشتر دوست داری یا حسین را. گفت اگر پسرت ذبح می شد بر او بیشتر گریه می کردی یا حسین. گفت حسین. جبرئیل گفت حق سلام می رساند و می گوید هر قطره اشکی که برامام حسین(ع) بریزی معادل ذبح اسماعیل به تو پاداش می دهم. با هر قطره اشکی بخشی از نفسانیتشان حذف می شود. برخی از تفاله ها گرفته می شود. وقتی گرفته شد سبک می شوی و لذت می بری و کیف می‌کنی. این یکی از جلوه هایی است که برای کسانی که برای حسین(ع) اشک می ریزند متصور است.


 ماجرای ارادت ««حمران بن اعین» به ائمه اطهار(ع)


وی تاکید کرد: هر سال در این ایام مقداری وقتمان را خالی می‌کردیم و مرخصی می‌گرفتیم. مقداری از پولمان را کنار می‌گذاشتیم و خرج سفر می‌کردیم. در این ایام همین کار را بکنیم. مقداری از وقت و راحتی و پولمان را خرج کنیم. در خانه که هستیم وقتمان را بیشتر برای امام (ع) بگذاریم. زیارت اربعین بخوانیم و به زیارت نامه‌های دیگر بپردازیم. به فرموده مقام معظم رهبری اطلاعاتمان را از امام بالا ببریم. «حمران بن اعین» و برادرش «زراره» در نزد امام باقر و امام صادق محبوب بودند. اما حمران خیلی عزیزتر بود. به اندازه ای که وقت حمران فوت می کند امام باقر به اندازه‌ای اشک می ریزند که گویی فرزندشان مرده است.


ابوالقاسمی تصریح کرد: امام صادق می فرماید روز قیامت که می شود من و پدرم امام باقر اولین کاری که می کنیم حمران را پیدا می کنیم. دستش را می گیریم و به خداوند می گویم او را در هرجایی که می خواهی ما را قرار بدهی قرار بده. او به محضر امام باقر(ع) آمدند و گفتند من وقتی در محضر شما هستم حالم خیلی خوب است. وقتی می روم در زندگی و دچار مادیات می شوم گرفتار می شوم. حمرانی که هر گاه بخواهد خدمت امام زمانش می رسد. اما باقر برای پاسخ ارجاع می دهند به زمان امام باقر (ع) و می گویند عده ای زمان رسول خدا همین سوال را از پیامبرکردند.  پیامبر(ص) فرمودند اینطور نیست. شما پیش ما هستید این حالت را حفظ کنید. اگر همین حس حضور را ادامه بدهید روی آب راه می روید و پرمی کشید و رشد می کنید. این حالت حضور را که در محضر ما دارید در بیرون از حضور ما هم ادامه بدهید. وقتی خودت را در محضر امام ببینی خودت را جمع می کنی. 



وی تاکید کرد: تا جایی که امکان دارد باید خود را در محضر امام ببینیم. حرفی که نباید بزنیم را نزنیم. نگاهی که نباید بکنیم را نکنیم. خودمان را جمع کنیم. فکر کنیم امام حسین(ع) مهمان خانه توست. این مدت خانه را مناسب حال امام آماده کنیم. چیزهایی که امام دوست دارند را در خانه رعایت کنیم. در این حالت حس روبراهی را می چشی.  اگر در کربلا هم بودیم باید اینطور می بودیم. باید خود را در حضور امام می دیدیم. 


رعایت شیوه‌نامه‌ها در هیئت‌های مذهبی و عزاداری‌ها


همچنین در ادامه برنامه حاج مهدی مختاری، مداح و ذاکر اهل بیت گفت: ما هر چه داریم از خاندان سیدالشهدا است. دهه اول محرم زاهدان بودم. در روزهای ماه صفر زاهدان بودم. برنامه ها مثل هر سال باشکوه بود و بارعایت فاصله گذاری و رعایت پروتکل ها همراه بود. در گرگان هم در اربعین برنامه داریم. تجربه خیلی خوبی بود. امسال فرصتی فراهم شده است تا بیشتر گریه کنیم. این برکتی بود که خداوند به ما داد. 


پیاده روی زائران اربعین حسینی بسوی کربلا


وی افزود: بچه های مذهبی نشان دادند از همه بیشتر رعایت می کنند و دلسوزتر و حرف گوش کن ترهستند. آدم ها در زندگی شان در یک فضا و اجتماع زندگی می کنند اما بعد از آن راهشان را خودشان انتخاب می کنند. من زاهدان بزرگ شده ام و برادرم شهید مجید مختاری اولین فرمانده گردان سردار سلیمانی در سیستان وبلوچستان بود. بنابراین این دین را دارم که وقتی در گرگان برنامه داریم در زاهدان هم داشته باشیم.


مختاری در پایان گفت: امام حسین محور وحدت است. اهل سنت برای گرفتن نذری از مجلس امام حسین می‌آیند. اگر گره ای به کارشان افتاده باشد التماس دعایی می گویند.او مورد احترام همه مسلمانان عالم است. بچه های شیعه پای کار هستند و بیشتر زحمت می کشند تا امام را به رخ بکشند. در بدترین شرایط جلساتشان را تعطیل نکردند.


«رو به راه» با تهیه‌کنندگی و اجرای مهیار عبدالهی کاری از گروه علوم قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما است که تا اربعین هر شب ساعت 24 تقدیم ارادتمندان به ساحت اهل بیت (علیهم السلام) می‌شود.


 انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب