سه نتیجه مثبت طرح جدید مجلس برای بازار خودرو/ «فروش در بورس» راهکار خروج دلالها از خرید خودرو صفر کیلومتر
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در سالهای اخیر تلاطمهای قیمتی بازار خودرو باعث شده تا قیمتهای انواع محصولات خودروسازان داخلی با جهشهای پیدرپی روبرو شود. یکی از اصلیترین دلایلی که موجب شده تا قیمتها در این بازار نوسانات بسیاری داشته باشد، وجود دلالی و تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایهای است. از سوی دیگر نابسامانی مدیریتی در بازار خودرو و عدم نظارت برای عرضه تولیدکنندگان داخلی نیز مشکلات بازار را تشدید کرده است.
افزایش نابسامانیها از اواخر سال 97 موجب شده تا دولت نیز راهکارهایی را برای ساماندهی تولید و عرضه خودرو اجرایی کرده اما به دلیل مقطعی بودن و نامناسب بودن با شرایط بازار خودرو، عمدتاً کارآمدی لازم را نداشتهاند. در ماههای اخیر برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با هدف ساماندهی بازار خودرو طرحی را طراحی کردهاند که طی آن تولید و عرضه خودرو نسبت به گذشته با سازوکار مشخصتری انجام میشود.
در طرح نمایندگان مجلس قرار است تولیدات شرکتهای خودروساز در بورس کالا عرضه شود تا با فروش شفاف خودرو در این بازار بتوان از مابهالتفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب مالیات اخذ کرد. همچنین براساس این طرح قرار است در سازوکاری مشخص واردات خودرو به کشور نیز آزاد شود.
افزایش منابع برای رشد تولید خودرو
خودروسازان ایران خودرو و سایپا در پایان سال 98، مجموعا 45 هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشتهاند و بدهی این دو شرکت به قطعهسازان بیش از 30 هزار میلیاردتومان بوده است. همین باعث شده تا تولید هر دو شرکت از 1/6 میلیون دستگاه به 830 هزار دستگاه برسد.
در طرح ساماندهی صنعت خودرو برای افزایش نقدینگی مورد نیاز خودروسازان، تسهیلاتی از محل منابع حاصل از مابهالتفاوت قیمت فروش خودرو در بورس کالا و قیمت مصوب در نظر گرفته شده تا از این طریق تولید آنها افزایش یابد.
یکی از مهمترین مزایای ورود خودرو به بازار بورس خرید مستقیم خودرو توسط مردم است. در سالهای اخیر سازوکار فروش خودرو به دلیل روند غیر شفاف آن با مشکلاتی از جمله وجود رانتها و مفاسدی مواجه بوده که انگیزه سوداگران را برای استفاده از روشهای مختلف جهت دور زدن روشهای فروش افزایش داده است. با این حال در روش عرضه خودرو در بورس کالا مصرف کننده به صورت مستقیم از بورس خرید میکنند و همچنین هر خریدار سالانه تنها میتواند یک بار اقدام به خرید خودرو کند.
علاوه بر این فرآیند شفاف و بیواسطه فروش در بورس باعث میشود که رانتها و نفوذ برخی اشخاص و سازمانها برای دریافت سهمیه خودرو از بین برود و همه اشخاص حقیقی و حقوقی موظف خواهند بود تا در فرآیندی شفاف نیاز خود را از بازار بورس تامین کنند.
پیشبینی سازوکار انگیزشی ارتقای کیفیت خودرو
همیشه افزایش کیفیت خودرو یکی از معضلات اصلی مشتریان تولیدکنندگان داخلی بوده به نحوی که خودروسازان به بهانه افزایش کیفیت خودرو، قیمت محصول را افزایش دادهاند اما عملا این موضوع برای مصرف کننده ملموس نبوده است زیرا در بسیاری از موارد خودروساز به تعهد خود عمل نکرده است.
در شرایط فعلی خودروساز به ازای تولید هر خودرو، 5 درصد سود میبرد و کیفیت اثر چندانی بر سود خودروساز ندارد. به همین دلیل در طرح ساماندهی صنعت خودرو برای افزایش انگیزه خودروساز در جهت رشد سطح ایمنی و کاهش مصرف سوخت آنها، پیش بینی شده تا مشوقهایی برای آنها در نظر گرفته شود. به طور مثال در صورت ارتقاء خودرو و کسب 2 الی 5 ستاره ایمنی به همان مقدار به سود مصوب خودرو افزوده شود.
سالهای اخیر تلاطم قیمتی در بازار خودرو باعث شده تا قیمتهای انواع محصولات خودروسازان داخلی با جهشهای قیمتی پیدرپی روبرو شود. یکی از اصلیترین دلایلی که موجب شده تا قیمتها در این بازار نوسانات بسیاری داشته باشد وجود دلالی و تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایهای است. از سوی دیگر نابسامانی مدیریتی در بازار خودرو و عدم نظارت برای عرضه تولیدکنندگان داخلی نیز مشکلات بازار را تشدید کرده است.
افزایش نابسامانیها از اواخر سال 97 موجب شده تا دولت نیز راهکارهایی را برای ساماندهی تولید و عرضه خودرو اجرایی کرده اما به دلیل مقطعی بودن و نامناسب بودن با شرایط بازار خودرو، عمدتا ناکارآمد بودهاند. در ماههای اخیر برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با هدف ساماندهی بازار طرحی را بررسی میکنند که طی آن تولید و عرضه خودرو نسبت به گذشته با سازوکار مشخصتری انجام میشود.
در طرح نمایندگان مجلس قرار است تولیدات شرکتهای خودروساز در بورس کالا عرضه شوند تا با فروش شفاف خودرو در این بازار بتوان از مابهالتفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب مالیات اخذ کرد.
افزایش منابع برای رشد تولید خودرو
خودروسازان ایران خودرو و سایپا در پایان سال 98، مجموعا 45 هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشتهاند و بدهی این دو شرکت به قطعهسازان بیش از 30 هزار میلیارد تومان بوده است. همین باعث شده تا تولید هر دو شرکت از 1/6 میلیون دستگاه به 830 هزار دستگاه برسد.
در طرح ساماندهی صنعت خودرو برای افزایش نقدینگی مورد نیاز خودروسازان، تسهیلاتی از محل منابع حاصل از مابهالتفاوت قیمت فروش خودرو در بورس کالا و قیمت مصوب در نظر گرفته شده تا از این طریق تولید آنها افزایش یابد.
یکی از مهمترین مزایای ورود خودرو به بازار بورس خرید مستقیم خودرو توسط مردم است. در سالهای اخیر سازوکار فروش خودرو به دلیل روند غیر شفاف آن با مشکلاتی از جمله وجود رانتها و مفاسدی مواجه بوده که انگیزه سوداگران را برای استفاده از روشهای مختلف جهت دور زدن روشهای فروش افزایش داده است. با این حال در روش عرضه خودرو در بورس کالا مصرف کننده به صورت مستقیم از بورس خرید میکنند و همچنین هر خریدار سالانه تنها میتواند یکبار اقدام به خرید خودرو کند.
علاوه بر این فرآیند شفاف و بیواسطه فروش در بورس باعث میشود که رانتها و نفوذ برخی اشخاص و سازمانها برای دریافت سهمیه خودرو از بین برود و همه اشخاص حقیقی و حقوقی موظف خواهند بود تا در فرآیندی شفاف نیاز خود را از بازار بورس تامین کنند.
پیشبینی سازوکار انگیزشی ارتقای کیفیت خودرو
همیشه افزایش کیفیت خودرو یکی از معضلات اصلی مشتریان تولیدکنندگان داخلی بوده به نحوی که خودروسازان به بهانه افزایش کیفیت خودرو، قیمت محصول را افزایش دادهاند اما عملا این موضوع برای مصرف کننده ملموس نبوده است زیرا در بسیاری از موارد خودروساز به تعهد خود عمل نکرده است.
در شرایط فعلی خودروساز به ازای تولید هر خودرو، 5 درصد سود میبرد و کیفیت اثر چندانی بر سود خودروساز ندارد. به همین دلیل در طرح ساماندهی صنعت خودرو برای افزایش انگیزه خودروساز در جهت رشد سطح ایمنی و کاهش مصرف سوخت آنها، پیش بینی شده تا مشوقهایی برای آنها در نظر گرفته شود. به طور مثال در صورت ارتقاء خودرو و کسب 2 الی 5 ستاره ایمنی به همان مقدار به سود مصوب خودرو افزوده شود.
طرح ساماندهی صنعت خودرو با وجود مزایا اما مجهولی بزرگ دارد. برخی از کارشناسان معتقدند عرضه خودرو در بازار موجب افزایش قیمت تعادلی خواهد شد و با توجه به تعهدات زیادی که خودروسازان گذشته داشتهاند، قیمتگذاری در بورس بر بازار خودرو اثر منفی خواهد گذاشت.
سعید پیرزاده
انتهای پیام/4141/پ
انتهای پیام/