دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با چهار فعال سیاسی اصلاح‌طلب مطرح شد

توسعه و مبارزه با فساداقتصادی؛ اولویت‌های اصلاح‌طلبان در مجلس دهم

در فاصله چند ماه باقی‌مانده تا انتخابات مجلس دهم روزنامه اعتماد در مورد چند و چون بستن لیست اصلاحات، شعار اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات و عوامل مخرب انسجام این جریان سیاسی پرسیده است. چهار فعال سیاسی اصلاح‌طلب به این پرسش‌ها پاسخ دادند.
کد خبر : 51458

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، روزنامه اعتماد نوشته است: مجلس دهم پس از روی کار آمدن باید بر اصلاح چه اموری در کشور تاکید ورزد؟ کدام یک از حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای اصلاح و تحول اولویت دارد؟ گفتمان اصلاحات از سال ٧٦ تاکنون دچار تغییر در تاکتیک شده است. به گفته بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب اکنون در خلال تجربیات آنها راهبرد مناسب برای بازی در عرصه سیاسی کشور را آموخته‌اند. این‌بار با روی کار آمدن اصلاح‌طلبان در پارلمان، این جریان سیاسی تجربیات گذشته را به کار خواهد گرفت تا مطالبات مردمی را با عقلانیت وابسته به شرایط زمان پیگیری کند. در فاصله چند ماه باقی‌مانده تا انتخابات مجلس دهم در مورد چند و چون بستن لیست اصلاحات، شعار اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات و عوامل مخرب انسجام این جریان سیاسی پرسیدیم. چهار فعال سیاسی اصلاح‌طلب به پرسش‌های «اعتماد» پاسخ دادند.



شعار اصلی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس چه باید باشد؟ پیشنهاد شما چیست؟
جواد امام، عضو هیات موسس مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب: «رعایت قانون و اعتدال» می‌تواند به عنوان شعار اصلاح‌طلبان انتخاب شود. البته باید نظر مجموعه اصلاح‌طلبان بر سر یک شعار جامع و شامل به اتفاق برسد. من فکر می‌کنم قانون اساسی باید مبنای رفتارها قرار بگیرد و بر رفتار اعتدالی تاکید شود.
مجید فراهانی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان: مهم‌ترین مشکلات مردم مربوط به مسائل اقتصادی و معیشتی است. دولت باید امکان اجرایی کردن برنامه‌های خود را برای فقرزدایی و توسعه همه‌جانبه کشور داشته باشد. متاسفانه مجلس فعلی بیشترین کارشکنی و بیشترین سنگ اندازی را در راستای تحقق برنامه‌های دولت در پیش گرفته است. بنابراین به اعتقاد بنده شعار اصلاح‌طلبان «تداوم توسعه همه‌جانبه و پایدار کشور» باید باشد. ایجاد فضای آرام، برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف ارایه شده و حرکت گام به گام به سمت تحقق توسعه کشور از اصلی‌ترین مسائلی است که باید مدنظر اصلاح‌طلبان برای پیشبرد اهداف‌شان باشد. در این مسیر دفاع از صلح جهانی، تعامل با کشورهای توسعه یافته دنیا، فراهم کردن فضای آزاد کسب و کار، عادی‌سازی روند ارتباطی کشور با دنیا و خروج کشور از رکود از اصلی‌ترین مسائلی است که در راه این شعار باید مورد توجه قرار گیرد. در شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان کارگروه‌هایی تشکیل شده که هر هفته جلسات آن برگزار می‌شود. سه کارگروه مربوط به انتخابات در این شورا تشکیل شده است. یکی از این کارگروه‌ها مختص راهبردها و سیاستگذاری است. کار گروه دوم کار گروه هماهنگی امور استان‌ها و کار گروه سوم کارگروه رایزنی و تعامل است. کار گروه راهبردها و سیاستگذاری اصلی‌ترین وظیفه‌اش تعریف و تدوین شعار انتخاباتی است.
محمد جواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی: مشکل ما در دهه گذشته فسادی است که در لایه‌های مختلف حوزه‌های اجرایی، تقنینی و نهادهای نظارتی آسیب جدی به اعتماد مردم وارد کرده است. جریان اصلاح‌طلب مبارزه با فساد، سالم‌سازی و شفاف‌سازی فضای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری که آحاد جامعه بتوانند آن را رصد کنند در دستور کار خود قرار داده است. قانون باید در مورد همه به‌طور یکسان اجرا شود. از این رو «شفاف‌سازی و مبارزه با فساد» می‌تواند به عنوان شعار اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم انتخاب شود.
رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی: شعار باید گویای منویات یک جناح و متناسب با مقتضیات و شرایط روز باشد. باید گروهی در شورای‌عالی سیاستگذاری مامور شوند و شعار انتخاباتی را برگزینند. هنوز در جلسات شورای‌عالی سیاستگذاری به این مرحله نرسیده‌ایم. باید شعار ناظر به مجلس کار‌آمد، مردمی و اعتدال‌گرا باشد و به جایگاه اصلی خود که انقلاب و امام برای آن ترسیم کردند باز‌گردد. «تشکیل مجلسی کارآمد و اعتدال‌گرا» می‌تواند به عنوان شعار اصلاح‌طلبان انتخاب شود.


کدام‌یک از چهره‌های اصلاحات باید در لیست قرار بگیرند؟ شاخصه‌های اصلی این چهره‌ها چه باید باشد؟ آیا سابقه نمایندگی، محبوبیت مردمی، تاثیرگذاری رسانه‌ای و دیگر عوامل در انتخاب لیست اصلاح‌طلبان باید مورد توجه قرار گیرد؟
جواد امام، عضو هیات موسس مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب: طبیعتا محبوبیت مردمی یکی از اصولی است که باید فرد کاندیدا شده از سوی اصلاح‌طلبان آن را دارا باشد. کسی که افکار عمومی و اعتماد مردم را نتواند به خود جلب کند، نمی‌تواند وارد مجلس شود. البته آنچه که مهم است این است که فرد هویت اصلاح‌طلبی را پذیرفته باشد. سوابق فرد باید مثبت باشد و در جامعه شناخته شده باشد. اگر فرد سابقه نمایندگی و اجرایی داشته باشد، بهتر است. البته ممکن است فردی دارای سوابق اجرایی و قانونگذاری نباشد اما به عنوان چهره محبوب، شناخته شده و کارآمدی باشد که می‌تواند مورد اقبال عمومی قرار بگیرد. کسانی هستند که امروز احساس کرده‌اند که جامعه به آنها نیاز دارد و پذیرفته‌اند که کاندیدا شوند.
مجید فراهانی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان: ویژگی لیست اصلاح‌طلبان کارآمدی، سوابق مثبت اجرایی و حرکت در مسیر آرمان‌های اصلاح‌طلبانه مردم ایران باید باشد. همچنان که اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند جوانان و زنان به عنوان دو رکن اصلی نقش و جایگاه ویژه‌ای در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در تهران و دیگر حوزه‌های انتخابیه خواهند داشت.
محمد جواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی: قانون‌مداری، سلامت و حرکت در جهت منافع ملی مردم، شفاف‌سازی در عرصه سیاسی و دفاع از تمامیت ارضی و وحدت ملی جزو مختصات ویژگی نمایندگان مجلس باید باشد. همچنین قدرت رای‌آوری و جلب اعتماد مردم اهمیت زیادی دارد. مردم باید احساس کنند که نمایندگان‌شان کسانی هستند که هیچگاه حاضر نیستند منافع ملی را بر منافع شخصی و گروهی ترجیح دهند.
رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی: محبوبیت مردمی و زمینه رای یکی از شرایط لازم کاندیداهاست. در کنار دیگر شرایط باید از محبوبیت مردمی خوبی برخوردار باشند. ویژگی‌های شخصیتی آنها عبارت از تعهد لازم، تخصص در زمینه‌هایی که در کمیسیون‌های مجلس ضروری است، شجاعت و صراحت لهجه، سابقه روشن پیش از انقلاب و پس از پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس، پایبندی به اصول قانون اساسی و دیدگاه‌های روشن و مترقی امام خمینی باید باشد.


چه عواملی اتحاد و انسجام اصلاح‌طلبان را می‌تواند خدشه‌دار کند؟
جواد امام، عضو هیات موسس مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب: اصلاح‌طلبان باید از تک روی پرهیز کنند؛ منافع فردی و گروهی خود را مقدم ندانند؛ سعی کنند در قالب ائتلاف و انسجامی که شکل گرفته حرکت کنند و به منافع ملی توجه ویژه داشته باشند.
مجید فراهانی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان: خوشبختانه در حال حاضر فرهنگ تعامل و همگرایی بین همه اصلاح‌طلبان حاضر در شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان حاکم است. مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند به این وحدت و هماهنگی خدشه وارد کند، سخنان و موضع‌گیری‌هایی است که افراد منتسب به اصلاح‌طلب علیه یکدیگر در ملأعام یا در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها ممکن است اعلام کنند. متاسفانه هنوز برخی افراد منتسب به اصلاح‌طلبان بدون اینکه شرایط ویژه کشور را درک کنند، خیلی معدود و از گوشه و کنار سخنانی وحدت‌شکن بیان می‌کنند.
محمد جواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی: تحلیل درست از فضای جامعه، فضای منطقه و بین‌الملل از یک سو و از سویی دیگر شناخت حریف و رفتارهایی که از او ممکن است سر بزند، فرصتی را فراهم می‌کند تا اصلاح‌طلبان تصمیمی درست در فضای سیاسی پیش رو بگیرد و منافع‌فردی و گروهی را بر منافع ملی ارجح ندانند. فزون خواهی و انحصار‌طلبی از جمله عواملی است که وحدت اصلاح‌طلبان را خدشه‌دار می‌کند.
رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی: یکی از عواملی که وحدت را خدشه‌دار می‌کند، فزون‌طلبی و انحصار‌طلبی افراد و احزاب است. لازمه لاینفک وحدت تنزال و تواضع و پذیرش عقل جمعی است. اگر فردی یا افرادی یا حزب و گروهی خود را برتر از دیگران بداند و برای خود سهم بیشتری قایل شود طبیعتا نمی‌تواند در دایره وحدت قرار گیرد چرا که دیگران انتظار او را نمی‌پذیرند و منجر به اختلاف خواهد شد. جمعی که قرار است متحد باشد باید در کنار هم قرار بگیرند و یکدیگر را قانع کنند و اجازه ندهند حق کسی تضییع شود. اکنون در شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان احزاب و افرادی حقیقی شرکت دارند. نه احزاب باید افراد حقیقی را از اظهارنظر و ابراز عقیده محروم کنند و نه افراد احزاب را نادیده گرفته و جایگاه تحزب را مورد تعرض قرار دهند. هر‌کسی در جایگاه و شأن خود باید قرار گیرد. معمولا چیزی که به وحدت ضربه می‌زند این است که فردی یا افرادی خود را محور قرار می‌دهند و می‌گویند دیگران باید با ما وحدت داشته باشند. این نگرش انحصار‌طلبی و فزون‌خواهی است.


مهم‌ترین اولویت‌های اصلاح‌طلبان برای مجلس دهم اصلاح چه اموری است؟ هدفگذاری اصلاح‌طلبان برای مجلس دهم باید در کدام‌یک از حوزه‌ها باشد؟
جواد امام، عضو هیات موسس مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب: اولویت امروز ما اصلاح امور در توسعه سیاسی است. اگر توسعه سیاسی مبنا و محور باشد در برگیرنده همه حوزه نیز خواهد بود. کشوری نمی‌تواند به لحاظ سیاسی توسعه‌نیافته باشد اما در حوزه‌های دیگر موفق باشد. توفیق در سایر حوزه‌ها بستگی به توسعه سیاسی در کشور دارد که متاسفانه طی این سال‌ها به فراموشی سپرده شده بود و دیدیم که در زمینه‌های دیگر این عامل آسیب‌های مهمی به کشور وارد کرد.
مجید فراهانی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان: آنچه اصلاح‌طلبان باید بدان توجه ویژه‌ای داشته باشند برنامه‌دار بودن کشور برای تحقق توسعه در همه زمینه‌ها از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. متاسفانه مجلس فعلی برنامه‌ای برای برون‌رفت از مشکلات جامعه ارایه نکرده و تنها هنرش علامت منفی گذاشتن پشت برنامه‌ها و راهبردهای دولت بوده است. مهم‌ترین اولویت و کارکرد اصلاح‌طلبان تلاش برای ایجاد یک برنامه زمانبندی برای تحقق توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور است. همه حوزه‌های کشور نیاز به پرداختن دارد. باید به شکلی یکپارچه و متوازن به همه زمینه‌های کشور رسیدگی و از رشد کشور به صورت کاریکاتوری و توسعه غیر متوازن جلوگیری شود.
محمد جواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی: مجلس باید مجلسی توسعه‌محور باشد تا نسبت به پیشرفت کشور نگاهی پیشرو داشته باشد. هیچ‌گاه توسعه را نمی‌توان در یک حوزه دنبال کرد. تنها توجه به حوزه‌های سیاسی و اقتصادی بدون توجه به حوزه‌های دیگر کاری را از پیش نمی‌برد. مجلسی توسعه‌محور که همه ابعاد و حوزه‌های کشور را حول محور توسعه پیش ببرد، نیاز امروز کشور است. ما برای تحقق این امر نیاز به دولتی قوی، قوانین خوب و هماهنگی میان قوا داریم. قوه قضاییه باید بتواند با سلامت، شجاعت و شفافیت با فساد مقابله کند. اینها پازل‌های مورد نیاز برای تحقق توسعه در کشور است.
رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی: ما در همه زمینه‌ها دچار مشکل هستیم. وارث یک دولت ضعیف و ناتوان هستیم. از سوی دیگر در مسائل فرهنگی و سیاسی اندیشه‌های ارتجاعی، گرایش‌های انحرافی در کشور ما در دهه‌های اخیر رشد فزاینده‌ای پیدا کردند. این اندیشه‌ها در دهه گذشته توانستند میدان‌داری کنند. نخستین اولویت مجلس این است که نمایندگان بتوانند مجلس را به جایگاه خود باز‌گردانند؛ مجلسی مقتدر، دقیق و کارآمد تشکیل شود. تمام اعمال دستگاه‌ها را زیرنظر قرار دهند. این حقی است که قانون اساسی برای مجلس قائل شده است. نمایندگان باید با بی‌طرفی و انصاف نظارت بر همه امور داشته باشند و نواقص موجود را حل کنند. اکنون مردم مشکل معیشتی و اشتغال دارند. ممکن است از نظر زیربنایی و علمی این را بپذیریم که تورم کاهش چشمگیری داشته اما وقتی در بازار می‌رویم و سبد ارزاق مردم را می‌بینیم نرخ اجناس مورد نیاز مردم افزایش داشته است. لذا از این نظر مردم مشکل دارند. این مساله باید در دستور کار مجلس آینده قرار گیرد. حفظ حقوق جامعه، تقویت احزاب و رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب جزو لوازم کار مجلس است. همچنین فرهنگسازی در جامعه باید صورت گیرد. نمایندگان مجلس باید برای رشد فرهنگی ملی و اسلامی بکوشند.


شانس موفقیت اصلاح‌طلبان در انتخابات چقدر است؟
جواد امام، عضو هیات موسس مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب: عملکرد چند دوره اخیر مجلس، دو دوره ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد و فضایی که در اجتماع ایجاد شد مردم را به شناخت رسانده و اقبال زیادی نسبت به اصلاح‌طلبان ایجاد شده است. اگر بستر فراهم باشد پیروزی اصلاح‌طلبان حتمی است.
مجید فراهانی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان: با توجه به رد صلاحیت‌ها و موانع جدی که بر سر راه اصلاح‌طلبان است نمی‌توان به کسب اکثریت مجلس چندان خوش‌بین بود. نهایتا مجلسی مشابه مجلس پنجم خواهیم داشت. مجلس آینده مجلس خردورزان و معتدلین از جریانات مختلف کشور خواهد بود. افراد تندرو و کسانی که هنری جز جنجال‌آفرینی و چوب لای چرخ گذاشتن برای برنامه‌های دولت ندارند، به مجلس راه پیدا نخواهند کرد و مجلسی میانه‌رو خواهیم داشت.
محمد جواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی: اصلاح‌طلبان را پیروز نسبی انتخابات می‌دانم. به نظر می‌رسد فضای آینده مجلس ما فضایی سه‌قطبی شامل اصلاح‌طلبان، اصولگرایان معتدل و برخی تندروها خواهد بود. جبهه پایداری، ایثارگران و موتلفه جدید یکی از قطب‌های مجلس آینده را تشکیل خواهند داد که البته این قطب در مجلس آینده اقلیتی را تشکیل خواهد داد.
رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی: اگر اصلاح‌طلبان وحدت و انسجام خود را حفظ کنند انحصار‌طلبی و فزون‌طلبی در افراد و احزاب نفوذ نکند، مسوولان نظارتی انتخابات بی‌طرفی خود را حفظ کنند و فضا را برای شور و اشتیاق مردم در انتخابات آماده کنند، اکثریت کرسی‌های مجلس در اختیار اصلاح‌طلبان خواهد بود. به خصوص اصلاح‌طلبان معتدل که از هر گونه افراط و تفریط مصون بودند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته