دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جلال برزگر *

برجام بر فراز دیوار بی‌اعتمادی

نهایی شدن سند نوسازی راکتور آب سنگین اراک و امضای الزام آور حقوقی وزرای خارجه 1+5 و نماینده اتحادیه اروپا پای آن، رخدادی مهم در مسیر اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) است.
کد خبر : 51347

این رخداد برآمده از مذاکرات و توافق هسته ای با بسته شدن پرونده موضوعات حال و گذشته (PMD) در آذر ماه که بنا بر نقشه راه موجود باید صورت گیرد، تکمیل خواهد شد؛ بدین ترتیب دو حلقه و دو فراز بزرگ از فرامین مقام معظم رهبری نیز به اجرا درآمده و پس از آن می توان آذر ماه 1394 را نقطه عزیمت اجرای برجام دانست.


با نهایی شدن سند راکتور اراک و بسته شدن موضوع PMD در آژانس انرژی اتمی، سند خرید و فروش مرحله ای و مبادله اورانیوم نیز باید تنظیم شود که چون این سند با روسیه تنظیم می شود به احتمال زیاد مشکل چندانی در میان نخواهد بود. ارایه برنامه 15 ساله دست یابی ایران به ظرفیت 190 هزار سو غنی سازی توسط سازمان انرژی اتمی به شورای عالی امنیت ملی و بررسی آن که دیگر فراز مهم نامه رهبری به رییس جمهور است نیز سازوکاری داخلی است که طبعاً به موقع انجام خواهد شد.


بدین ترتیب بر جام برای اجرا بر فراز و بلندای دیوار بی اعتمادی موجود میان ایران و آمریکا خواهد ایستاد، دیواری که کماکان پابرجاست و قرار گرفتن برجام برفراز آن جز معجزه دیپلماسی نیست؛ از همین روست که برجام را توافق قرن می نامند؛ توافقی که اساس آن نه بر پایه اعتماد که بر درک عملی بخشی از ضرورت ها از سوی طرفین بنا نهاده شده است و البته بررسی و نظارت و راستی آزمایی، ضرورتی که درک آن برای غرب این برد و دستاورد را داشته که ایران را یکسال از گریز فرضی به سمت سلاح هسته ای دور نگه دارد، سلاحی که ایران آن را نمی خواهد و آنها به دروغ این نخواستن را درک نمی کنند و می خواهند این را به حساب خود بگذارند تا لابد پاسخی برای خود و رقبای سیاسی داخلی شان جور کنند . در این توافق برد و آورده کلان ایران اول لغو تحریم های ظالمانه اقتصادی و مالی هسته ای و دوم حفظ زیرساخت ها و دستاوردهای فن آوری صلح آمیز هسته ای است، دستاوردی که بخش دوم آن را مقام معظم رهبری در نماز عید فطر چنین تبیین فرمودند:«حدود دوازده سال است شش کشور بزرگ جهان تلاش می کنند ایران را از پی گیری صنعت هسته ای باز دارند و همان گونه که برخی گفتند پیچ و مهره های هسته ای ایران را به کلی باز کنند اما امروز مجبور شده اند گردش چند هزار سانتریفیوژ و ادامه تحقیق و توسعه را در ایران بپذیرند و تحمل کنند و این معنایی جز اقتدار ملت ایران ندارد..........رحمت پروردگار بر ملتی که این گونه پای حرف حق خود می ایستد».
در میانه هیاهوی خاورمیانه و جهان و در شرایطی که افراط و تروریسم و جنایت های ضد بشری مرزهای خاورمیانه را در نوردیده و به اروپا و آمریکا رسیده است و در حالی که غربی ها عملا با گروه های مورد حمایت چندی پیش خود دست به گریبان اند، برجام و توافق هسته ای از آذر ماه به مثابه یک الگو و یک راهکار بر بلندای همه گرفتاریها و سیاست های غلط غرب در منطقه خواهد ایستاد و نشان خواهد داد که راه دیگری هم هست و آن گفت و گو و پیدا کردن نقاط اشتراک و بها دادن به آن است، حتی بر پایه راستی آزمایی و نه اعتماد چرا که شرایط این اعتماد کماکان از سوی قدرت های غربی وجود ندارد.
قدرت هایی که به تعبیر رهبری می دانند عدم حرکت ایران به سمت سلاح هسته ای ارتباطی به مذاکرات ندارد و ایران در این خصوص با منع شرعی مواجه است ، اما به ملت های خود دروغ می گویند که مثلا ما بودیم که ایران را در رسیدن به سلاح هسته ای متوقف کرده ایم! آنها همین نوع دروغ ها را درباره داعش هم می گویند بخصوص وقتی افراط گرایان را به خوب و بد تقسیم کرده و کمر به نابودی محور مقاومت بسته بودند. حالا هم البته دروغ می گویند اما منطق ایران راه خروج از بحران های خود ساخته را به آنها نشان داده و کماکان خواهد داد، اگر گوش شنوا و چشم بینایی باشد.
در این هیاهو و بیداد ، این ملت ایران است که هم دستاوردهای هسته ای صلح آمیزش را حفظ کرده و هم با تدبیر و مقاومت مدبرانه نه تسیلم آمریکا شده و نه حتی دست از حمایت دوستان مظلوم خود در منطقه برداشته است.
برجام به مرحله اجرا می رسد، آذر نقطه عزیمت این شگفتی است شگفتی ای که با چشم مسلح به ذره بین های سیاسی و جناحی شاید به خوبی درک و فهم نشود ، شگفتی ای که بی واسطه باید آن را دید و قدر دانست و برایش سجده شکر به جا آورد.


منبع: امید هسته‌ای ایرانیان


* روزنامه‌نگار


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته