کدام کسب و کارها در بحران کرونا فعالتر شدند؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، براساس آمار اعلامی از طرف سازمان فناوری اطلاعات پیش از کرونا سقف تبادل روزانه داده در کشور کمی بیشتر از ۲ ترا بیت بر ثانیه بود، اما امروز این عدد به ۵,۴ ترا بیت رسیده است. این افزایش تبادل داده به معنای افزایش بیش از دو برابری استقبال مردم از خدمات آنلاین است.
برخی از کارشناسان معتقدند که با وجود چنین تغییری، عملا بازگشت به شرایط پیش از کرونا غیرممکن است. به نظر آنها پسا کرونایی در حوزه کسب و کارهای نوین وجود ندارد. تجربه تماشای فیلم بهوسیله اینترنت در منزل، خرید اینترنتی، کلاس آموزشی و تجربههایی شبیه این، تصور بازگشت به گذشته در این موارد را بسیار سخت کرده است.
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیسجمهور که آموزش و پرورش با ۱۵ میلیون دانش آموز را بازار خوبی برای استارت آپ آموزشی میداند، به تازگی گفته که بسیاری از استارت آپهای حوزه آموزش از ابتدای کرونا تا امروز، رشد بالای ۱۰۰۰ درصد داشتند. این بحران فرصت مناسبی بود تا استارت آپهای آموزشی، خدمات خود را بیش از گذشته ارائه دهند.
استارت آپها در حوزه اکران فیلم هم توانستند در این مدت وضعیت خود را تا حد زیادی بهبود ببخشند.
اما در اقتصاد کرونا زده، استارت آپهای فعال در حوزه فروش کالا را نیز از برندگان این روزهای ویروس زده میتوان دانست. مدیر عامل شرکت پست میگوید که در در پنج ماه ابتدایی امسال ۱۸ میلیون بسته پستی تحویل داده شده این در حالی است که حجم مرسولات پستی در مدت مشابه سال گذشته تنها ۱۰ میلیون بسته بوده و نشان دهنده افزایش ۸۰ درصدی عملکرد این شرکت در این مدت است.
همچنین تولیدکنندههای ظروف یکبار مصرف با افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی تولید، تولیدکنندههای غذای کنسروی با افزایش ۲۵ تا ۴۰ درصدی تولید و تولیدکنندههای مواد شوینده نیز با افزایش ۴۰ تا ۶۵ درصدی تولید از عمدهترین کسبوکارهایی بودند که در دوره شیوع کرونا بیشترین افزایش فعالیت و طبیعتا افزایش درآمد را تجربه کردند.
منبع: پایگاه اطلاعرسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا
انتهای پیام/
انتهای پیام/